|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Aha... alltså inte ramplamelldiff i E30 då om jag fårstått rätt nu... Spiidfriik>> Jo, jag skulle gjort det men jag hittade ingen som hade tillräckligt tunn plåt och ville ge mig lite... Nu har jag varit på momentum och skaffat ett sortiment av cirkulära schims i olika tjocklekar och dimensioner. Totalt 12 st kostade 50:- "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jo, ramplamelldiff. =) Om man har hela diffpaketet löst kan man mäta ett visst spel i paketet. Lite svårt att förklara utan bilder... Hmmm... *funderar* "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Du menar att satellitdreven pressas ut mot lamellpaketet vid belastning? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jag har bägge min nerplockade just nu... Ska hem och fördjupa mig i konstruktionen i helgen! Men om man gör som jag har gjort... Jag har mätt momentet som krävs för att få lamellen att börja slira. Detta moment måste man ju kunna påverka genom att byta fjäderbrickan eller shimsa upp den!? Följden blir att ett större moment krävs för att få lamellen att slira. Detta motsvarar det maximala moment som kan uppstå mellan medbringarna utan att hjulen roterar relativt varandra. (Alltså kan en större friktionsskillnad mellan hjulen klaras av utan att lamellen slirar) Men du menar alltså att förspänningen inte påverkar detta? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Det maximala momentet som RAMPlammelldiffbromsen kan ge bestäms av totala friktionsytan (dvs antal lameller) och vinklarna på ramperna (kraften på lamellerna). Det har alltså inget med förspänningen att göra. Däremot är inte förspänningen betydelselös för hur diffbromsen arbetar. Ökas förspänningen så griper som sagt diffbromsen in tidigare/snabbare vilket kan vara önskvärt/gynnsamt. Det är alltså fullt möjligt att bygga en så kallad 75%-ig ramplammelldiffbroms med samma eller lägre förspänning än en standard 25%-ig. /G |
|
|
Är vi överens om att det sitter ramplamelldiff på e30 nu då? Då menar ni att det inte skulle gå att påverka momentet som diffen kan hålla utan att slira mha shimsning? Jag finner det otroligt... Hinner nog inte pilla med dem förrän på söndag, då får vi se! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Gasa har korrekt information. Kolla lite så faller oftast poletten ner. Helt självklar är en diff inte att förstå. Komplicerade saker som påverkar tex väghållningen mer än man kan tro. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Å ja, det sitter RAMPLAMELL i E30. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Ja, det sitter som sagt en ramplamelldiff i E30. MEN lamellerna sitter dessutom nedspännda mot "tryckplattan" tack vare fjäderbrickorna. Därför kan men påverka bromsvrekan genom att shimsa upp fjäderbrickorna. Har nu ställt upp verkan från 60-70Nm till 90-100Nm. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Ni kanske har rätt i att det finns ramper som jag inte sett/förstått. Men faktum är att i praktiken så fungerar det utmärkt att schimsa lamellpaketet för att få en "hårdare" diff. Dvs minska risken för enhjulare, utan att för den delen få en stum diff som bråkar när man svänger utan att spinna. Detta är utprovat på flertalet av mina egna och kompisars bilar och fungerar som sagt utmärkt. Praktik alltså... If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Precis. Är dessutom betydligt enklare än att ändra vinklarna på ramperna mm. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.