AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
13.205

Lamelldiff 25%

Sida 1 av 2
32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
En lamelldiff som bromsar 25% kan nån förklara dom där 25%? jag vad en diffbroms e :) men har inte hajat riktigt hur dom där 25% funkar?

325mannen
Länk

Ett procentvärde av förspänningen säger ju som tråden jag länkade till ingenting. Inte konstigt att man blir förvirrad då.

/Anton
32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
oki tack:)

325mannen
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är klart att det säger nånting. Vid 100% diffbroms så har man satt diffen helt ur spel. Sk AGA-diff. Båda bakhjulen snurrar altså lika fort hela tiden. Oavsett hur man svänger och gasar. Vid 0% diffbroms så har man en helt vanlig diff (även om 0% är svårt att uppnå pga friktionen i diffen).

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kan däremot hålla med om att det hade varit bättre om man hade angivit bromsvärdet i nm istället.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ta en titt på en lamelldiff och kolla på hur den är konstruerad.
Då bör det klarna en del. Borde finnas bilder att hitta på www.
Jag ska försöka att ge mig på en pedagogisk förklaring =)

Lamelldiffen funkar ungefär som en slutkörd koppling på en bil. 25% diffbromsverkan betyder alltså att den greppar bara 25% av vad den borde göra om kopplingen var frisk och i "driv"läge.

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
lånar tråden lite... vad är det för skillnad på 318is lamelldiff och 325ans lamelldiff...
hållbarhet 318is v.s 325
utväxling??

beemwee
BlueBeemerBoy: Njae..
Det är ramper som styr ingreppet av diffbromsen.
Olika vinklar på ramperna ger olika karaktär så att säga.

Detta är väldigt svårt att förklara i ord om man inte är lite insatt i hur det fungerar eller ser ut.

Tänk dig en axel med två vingar, när axeln roterar så vrids även vingarna med, beroende på vinklarna av vingarna så får man ett tryck på lamellen som låser och överför kraften till andra sidan.

Som sagt väldigt svårt att förklara.
Google kan kanske hjälpa.

/Anton
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Anton: Intressant, är det rampdiff i BMW:s diffbroms? har då varit en vanlig lamelldiff med förspänningsbrickor i alla jag skruvat med.........Rampdiff brukar sitta i jänkare!

Funktionen med förspänning är att lamellerna för ett yttryck från kupolbrickor som ansätter o skapar ett friktionsmoment mellan lamellskivorna och på så sätt uppstår en bromsande effekt, trycket bestäms av chimsningen, tjockleken på brickorna och lameller!

Däremot är procenttalet nått ovisst, 25% av vadå?, ett mått i nm på friktionen är mer talande för hur mycket diffen bromsar.

///Magnus
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
I dom E36 diffar jag har skruvat i har det då varit ramplamelldiffar med förspänningsbrickor.

_______
//Niklas
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Om man skulle vilja spänna upp sin diff lite, var hittar man lämpliga schims att använda?

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är nog så att det överför som minst 25% av det totala momentet.Men vet ej säkert.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
E21, E30 och E28 har ej ramper.

If you can´t drift it - ditch it!
Christer Lundman
Hej,
"Ställde" upp min e28-diff m.h.a shims som jag köpte på Momentum. 2st 0,20mm kostade hela 11kr...
Mvh Christer

Som vet vad Freude am fahren innebär

Länk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Momentum industrial i Göteborg??

Spiidfriik: Vad sitter i E30 diffarna?
Torsendiff antar jag?

/Anton
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Anton: Alla E21, E30 och E28 diffbromsar är lamelldiffar utom iX som har viscobroms.

Jens: Du kan annars klippa till egna schims i lämpligt tjock (tunn) plåt. Det är inte så petigt hur de ser ut (att de är exakta mått och helt runda etc).

If you can´t drift it - ditch it!
AL
289
AL
318is CSN-90

Diffarna i våra bilar är av sk. RAMPLAMELL-typ.

Så visst sitter där ramper. Man hittar dom där diffdrevsaxlarna ligger an mot de två "kopparna". När dreven snurrar olika mkt vrids axlarna med och kopparna pressas utåt och man låser upp lamellpaketet.

Det enda man kan åstakomma med att schimsa diffen är att man minskar spelet INNAN lamellerna griper in. Man får en diff som reagerar snabbare, inte mer. För tjocka schims och man kan likaväl åka med AGA-diff.
0,3 mm är det korrekta spelet för hela paketet.

Därtemot kan man öka friktionen i diffen genom att ta bort en del brickor, fräsa lite i diffhuset samt LÄGGA TILL lameller och friktionsbrickor på den plats man skapat. Då ökar vi anläggningsytan och friktionen och diffen bromsar mer. Denna manöver brukar poppis kallas 40%-diff, men det har vi redan rett ut att det är en liten galen benämning.

Ska man ha en ren racediff, sk 75-90%, krävs att man även ändrar vinklarna i kopparna för hårdare tryck. Som en bonus kan man här även fräsa olika vinklar på var sida om diffdrevsaxeln för att få olika ingrepp på acceleration och retardation. Men det får anses vara överkurs i denna debatten.

Hoppas ngt är klarlagt iom detta. Lite knepigt utan bilder men kollar man på en diffmekanism och tänker logiskt faller allt på plats.

"...det är inte alltid så enkelt..."
AL
289
AL
318is CSN-90

<0>

Sådär kan man enkel säga att det ser ut.

< = ramper frästa i "kopparna".

0 = diffdrevsaxel.

När allt är i vila ligger kopparna med sina <> nästan stumt ihopa.
Men om vi nu för 0 i ngn av riktningarna kommer de <> göra att kopparna pressas utåt. (Lamellerna pressas ihopa.) Med en brantare vinkel på < och > kan amn enkelt förstå att det går enklare för 0 att pressa isär kopparna som skapar mer tryck på lamellerna.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Tackar för det AL. :-)

/Anton
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
AL>> I mina diffar sitter redan lamellen i spänn... Förklara gärna mer! Ska hem och titta närmare på dem i helgen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.