|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
cane |
hm, hur är det med bilens historik? Med så mycket motorproblem på få mil kan man ju misstänka typ hård bankörning, mätarskruvning, oljemisskötsel. Om det finns oklarheter skulle jag nog överväga att försöka hitta en beg motor... och kanske lyfta över den nya vanosen. Verkan vevlager eller RR vanos ska paja på 6k mil om den skötts/brukats normalt. |
|
Ska du göra stora ingrepp till ett relativt bra pris är nog motorslip i kristianstad ett alternativ. Inte så jättestor firma (typ 10 anställda), lagar och fixar motor till bilar, lastbilar och båtar. /// Viktor Mer mos till folket |
|
| pgr69: en fråga bara: fanns det inga som hade sachs vanos från fabriken? jag trodde att det förekom både och i produktionen...? | |
|
Tycker du ska ta kontakt med en annan firma å få ett utlåtande från dem om det kan vara något fel. Eller kör med bilen lite blir oljudet värre så vet du ju att det är något knas på riktigt. (Skulle vara riktigt kul å få lyssna på motorn) :-) |
|
| Hej, bilen står nu på Jarls och ska undersökas den 18:e. Jag återkommer. Det är en rolls r vanos på bilen. Vanosen ska vara bytt av BMW 2004-04 ska det stå rolls r på den då? | |
cane |
hm, nä det ska det ju inte göra... om inte BMW har bytt tillbaks till RR på sistone??? |
|
Hur har det gått? |
|
|
Hej, ja just nu så verkar det som det tar tid att komma överens med bilhandlaren kring att åtgärda bilen. Vi kan inte börja reparationen pga regelverket kring reklamationer. Kan vi inte börja så vet vi inte omfattningen av skadan... moment 22. Jag hoppas att bilhandlaren kommer till insikt och att vi hittar en bra lösning.Vi tänker köra frågan till the bitter end. Det är ju ett företag som satsar framåt med nöjda kunder i sin reklam :o) och talade väl och mycket när affären gjordes...åhejåhå. Under tiden vi väntar kan vi ju se på alla härliga roadsters som är ute och kör och glädjas med deras lycka. Återigen Jarls ger ett mycket gott intryck och har hjälp till med mycket. |
|
| Motorskada som fanns på bilen vid köp av bilen är handlaren skyldig att åtgärda enligt konsumentköpslagen. Detta gäller ända till ett halvår efter bilens köp. Hur har det gått för dig? Något nytt ? | |
| Det ligger hos ARN och jag har inte fått något svar. Det är registrerat på ARN. Har du några tips? | |
| Jo just! Historiken är ok för bilen. Kollat på två ställen inkl. en "titt" på bilen av expert. | |
|
Du säger att du bara hör ljudet när du kör nercabbat mellan väggar.... Det låter ju som att ljudet du hör med andra ord låter vääldigt lågt... Är du säker på att det knackar... det är inte så att det bara tickar lite... för det gör nog ALLA motorer lite lite... o det kan man höra mellan husen... har du själv försökt lyssna var ljudet kommer ifrån... _______ /Chrille |
|
|
Ajaj! Låter som en långbänk det där. Hoppas det löser sig. Och att du inte tappar förtroendet för Z3 i allmänhet, trots allt är det mycket roliga bilar och trots ditt problem nu med motorn så är det väldigt få som har haft stora fel på sina motorer. Berätta gärna hur det går, Vi följer detta med stort intresse! mvh PG |
|
| Tyvärr är det bekräftat att vevlagerna är skadade och det hörs tydligt vid ca 2000 rpm. Innan vi köpte bilen hade det varit vanos haveri med oljeläckage... Att vanosen var havererad talade man inte om. Vi fick reda på detta senare.Vid köpet blev vi övertygare av säljaren att allt var kollat och åtgärdat samt att knacket vi start var normalt. Sedan fanns det ett lite knappt hörbart knack vid visst varvtal som vi påtalade..detta har ökat och går inte att ta fel på nu. Både BMW i Fosie och Jarls har konstaterat felet. Säljaren vill inte kännas vid att det är en reklamation. Det är synd att en bilfirma som vill vara expert på specialbilar inte vill lösa problemet. Det är en kul bil. Synd att vi inte fått köra mer än ca 500 mil. | |
| Säljaren kommer att åka dit på detta så fort ARN tar tag i saken. Du måste nog ligga på ARN lite mer tror jag. DEt är deras skyldighet att reda ut det här. Glöm inte att redóviusa SAMTLIGA utlägg du har i samband med problemet. | |
| Du kan alltid upplysa säljaren att han enligt lag inte kommer undan med detta. Dessutom kan du ju alltid påpeka att du har rätt att debitera säljaren för alla utgifter m.m du har i samband med processandet och att det kan bli hur dyrt som helst för honom. Det är MÅNGA bilhandlare som ligger risigt till för den här nya lagen som trätt i kraft. Har handlaren inget M-test som påvisar att inget fel föreligger då varan säljs sitter han i skiten om något händer.... | |
| Har motsvarande problem med en mitsubishi galant osm jag äger där några av de hydrauliska ventillyftarna har gett sig. Återförsäljaren av Nissan där jag köpte bilen beggad har idag vägrat att åtgärda saken och bett mig vända mig till ARN. Förstår inte riktigt poängen. Konsumenten är skyddad av lagen så de har inte en chans att komma undan ändå... | |
| Just nu väntar vi på ARNs svar. | |
| Kan ta uppemot ett halvår innan dom ger resultat. Sen är det bara att hoppas att handlaren följer ARNs rekommendation. Annars är man tvungen att dra igång en civilrättsprocess :( | |
|
Hej, jag har nu fått svar ifrån ARN AVSLAG! Kontentan (tror jag) var att jag väntat för länge innan felet fick diagnos och att M testet visade att bilen var ok vid köpet...jag får läsa igenom en 5-6 ggr till innan jag fattar. Tingsrätten är ev. nästa steg och frågan som jag fått att besvara är om man kan förvänta sig att "sådant kan hända" med dessa bilar? dvs ingen garanti eller om en bil som gått 60000 km ska garanterat hålla lika många km till? Som det är nu så finns lite olika alternativ t ex 1 byta motor mot en utbytes (som bör kosta?) och dokumentera för process i tingsrätt 2 sälja bilen som den står och dokumentera felet för vidare process i tingsrätten pris isåfall? 3 rep av bef. motor och dokumentera för vidare process i tingsrätt. Offert finns. 4 åka till bilhandlaren och parkera "vraket" på gatan utanför med lämplig skylt som inf till deras ev. framtida kunder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.