AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
9.076

Vevlager M roadster

Sida 1 av 3
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej! jag har precis fått reda på att min M roadster har trasiga vevlager och det behöver bytas vevaxel. Är det någon som har varit med om något liknande? Vad kostade kalaset och vad kan det vara för orsak? 60000km har bilen gått enl. mätare.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hur har du fått reda på att dom är paj, var det något fel på bilen eller oljud eller upptäcktes det på vanlig service?

mvh
PG

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Har du tagit upp detta på M forumet också?
Var det en auktoriserad verkstad som sade detta eller nisse småpulare?

Jag bara tänkte så att du är SÄKER på att det är tråkigheter på G.

/PG
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej igen! Jag har inte fått tag i verkstaden som gjort diagnosen. Den är autoriserad. Felet upptäcktes av att det kom ett svagt knackande ljud runt 3000 rpm. Egen analys var vanos...vilket tydligen inte stämmer. M forumet har jag inte använt.Jag tar tacksamt emot hjälp i frågan.
Samma problem som i inlägg:

Konstigt ljud ifrån M Roadstern

pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hejsan! Jag har fått ett pris på att byta vevlager, vevaxel samt vevstakar. Priset är ca 60 000 kr!! Är det någon som vet var man kan få en kompletterande offert? I juni förra året bytades vanos efter att M test påtalade missljud från motorn. Diagnosen ställdes som vanos och denna bytades då. Vi köpte bilen efter denna operation. Strax efter köpet påtalade vi att det fanns ett missljud som kom direkt vid kallstart samt vid 3000 rpm. Ljudet vid 3000 rpm har succesivt ökat. Vi fick ingen tid på någon BMW verkstad i höstas och vågade inte köra med den. Vi ställde av bilen. Vi körde den på släp till en överbokad BMW verkstad (samma som bytt vanosen) nu i april. De menar att dessa två ! fel inte hör ihop och vi "bara" haft en jäkla otur som fått detta fel på 400 mil! Lyssnar gärna på synpunkter och tips. Reperationen är inte beställd...ännu.
Frågan är om det inte är billigare att byta hela motorn isåfall. Borde gå att laga motorn bra mycket billigare. Känns som den där extra oturen var väl känd av säljaren.
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Vad kostar det att byta hela motorn?
han menar nog en begagnad motor. En sån går på minst 25000 sedan är det runt 10-15 för arbetet skulle jag kunna tänka mig. Allts som allt blir inte det lika dyrt...
Det är dyrt med M bilar...
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Hej

Hur har dom fastställt att det är vevlagerna som är slut?
Har du provat att lämna in bilen på en annan verkstad.

OM vevaxlen har tagit skada så slipar man den till första underdimension. har själv gjort detta.
Eftersom du knappt kört med bilen så skulle jag bli förvånad om veven å vevstakarna är skadade = bara byta vevlager.
Det finns massa olika lager beroende på hur mycket man slipar veven.

Att bara byta vevstakslager tar inte ens en arbetsdag i anspråk för
en Akt-verkstad. varje lagerhalva kostar ca 120kr går åt 12st
1440kr.

Felaktiga/slitna lager brukar yttra sig med att det knackar hela tiden.
Hoppas du inte slantar upp 60000kr för det låter djävligt dyrt och orimligt för att få bort ett "missljud" som kanske inte ens försvinner om det nu är något annat. Om det nu är lagerna som är slut så ska det inte behöva kosta 60000 för den delen heller.Fast dagens auktoriserade verkstäder kan inte laga bilar, bara byta delar så som dom vill göra i detta fallet= orimligt dyrt

pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej,
Jag har fått diagnos från en auktoriserad BMW verkstad. Är det inte bäst att låta den som gjort diagnosen även göra rep. ? Det komiska (man får se det så) är att samma firma gjorde diagnosen fel på vanos för 4000 km sedan. Då var det missljud enligt m test och detta åtgärdades precis innan bilen köptes. de kvarvarande ljuden (enl. tidigare inlägg) förklarades med att "så ska det låta" från den säljande bilfirman. Kan det bli dyrare än 60000 kr oavsett vad felet är?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Hej
Var det något fel på motorn innan vanosen byttes eller var det bara "oljud" å motorn gick bra förövrigt? försvann det något ljud efter vanosen byttes? gick bilen bättre?

När vanosen inte funkar går bilen som skit så det borde varit en stor skillnad efter bytet om vanosen var sönder. å är vanosen sönder så kan man ju funktionstesta den innan. Gjordes det något sådant test?

Det jag menade var bara att det kanske inte är vevlagrerna som är "sönder" ett svagt knackande ljud vid 3000 rpm är det utan belastning eller finns ljudet även när man kör? Det brukar komma lite oljud

Skadade vevlager brukar göra så att en motorn låter som en diesel när den står på tomgång.
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
ursäkta för att jag skriver lite rörigt ;-)

pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej, Vi hade inget att jämföra med då vi köpte bilen efter både analys och rep. Det som fanns var en "knack" vi start av motorn (som säljaren påstod var helt normalt) samt ett mycket svagt vid 3000 prm när man körde. Vi hörde det några veckor senare.. då vi hade cabben nere och passerade en mur/plank och då hördet något som vi diskuterade länge och väl. Vi hörde inte missljudet utom vid mur/plank och det var mycket svagt. Inget ljud fanns när bilen "torrgasades". Mad facit i hand skulle vi gjort en ny m test innan köpet. Bilen är tyst på tomgång. det knackande ljudet kommer vid 2-3000 prm både belastat och när man står stilla och varvar. Den låter inte som en diesel på tomgång utan tyst och fint. "knacket" vid start (innan motorn är igång) finns som innan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
palandet:

Vilken verkstad var det?

Att byta vevaxeln verkar korkat innan de ens sett den, och varför vill de byta vevstakarna??

Precis som Lillen skriver så vill/kan auktoriserade verkstäder ofta inte ta sig tid att reparera, felsöka och justera utan slänger på nya delar till astronomiska belopp...

Mitt tips är att leta upp en erkänt duktig motorrenoverare i din trakt!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste bara fråga vad Vanosreparationen gick på?

Om du nu vill ha en auktoriserad verkstad så ring runt till flera och hör vad de tar för slipning till första underdimension + nya lager. Här är samtliga BMW´s serviceställen i Skåne:

HELSINGBORG
JK Paulssons Bil i Helsingborg
Garnisonsgatan 15
Tel: 042-32 97 20
Fax: 042-32 97 11

KRISTIANSTAD
Eriksson & Månsson Bil AB
Sävvägen 2
Tel: 044-20 39 48
Fax: 044-10 13 70

LUND
Theanders Bil AB
Annedalsvägen 7
Tel: 046-31 15 62
Fax: 046-31 15 59

MALMÖ
Förenade Bil i Malmö AB / Fosie
Hornyxegatan 12
Tel: 040-67 11 456
Fax: 040-21 00 15

MALMÖ
Förenade Bil AB/Plåt och Lack
Aspögatan 3
Tel: 040-382250
Fax: 040-937898

MALMÖ
Förenade Bil i Malmö AB / Centrum
Ö Tullgatan 6
Tel: 040-24 37 40
Fax: 040-30 05 74

ÄNGELHOLM
JK Paulssons Bil i Ängelholm
Klippanvägen
Tel: 0431-41 57 32
Fax: 0431-829 22

Mvh
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jarls kanske kan vara ytterliggare ett alternativ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att jag skulle glömma dem! Jarls är seriösa BMW-entusiaster!
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Tack. Jo det är många frågor kring metodiken att ställa diagnos. Jag är inte ensam har jag förstått. Just nu känns det som diagnosmodellen är överskattad! Det var förra ägaren (innan bilfirman som vi köpte bilen av) som betalade denna rep. men "ryktet "säger att 30000 kr var kostnaden reparationen av vanos. Jarls har redan svarat kring "fler offerter" och ger ett MYCKET proffsigt och kunnigt intryck!!
passa på och spana deras egen Z3 om du anlitar dem. Den har en Formel 1 snurra i sig :-)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Om vanos är bytt så borde det väl stå sachs som fabrikat på den lilla plåten i fronten på motorn.
På originalen står det rolls royce.

mvh
PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.