|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Jag menar, gå på en restaurang och ta med er egen dricka... | |
|
Robert L: Bra resonemang = INTE Svinar var rätta ordet men det tror jag ALDRIG hade hänt på en resturang. Hade man haft med sig en egen dricka så hade personalen kommit fram och vänligt sagt att man inte får ha med sig egen dricka, riktigt sån vänlighet möts man sannerligen inte hos vissa däckfirmor. Om man sen är så snål att man tar och konkar med sig egen dricka till resturang så behöver man nog söka hjälp, allvarligt talat. Skillnaden mellan priset på en dricka och ett däck är ju rätt stor, så redan där så brister ditt resonemang. Det skiljer 1000 lappar i skillnad mellan däckfirmor och firmor via nätet, där handlar det inte om att vara snål utan smart! Nu finns det faktiskt däckfirmor som är bra i priser och jag kan mycket väl tänka mig handla där i framtiden om dem har någolunda bra/trevlig personal. Om dem vill skaffa nya kunder kan dem ju börja med att vara trevliga istället för att bete sig som tjuriga småbarn och i sin enfald tro att folk som blir nekade däckbyte kommer tillbaka dit. Om jag vill laga min bil så får jag väl komma med egna reservdelar till verkstaden (metadels iaf) och betala för jobbet enbart, är detta fel också eller? Det låter som ett kul samhälle att leva i =) S |
|
|
vevarsel: Jag har fortfarande förståelse för däckhandlarna. De vill givetvis tjäna pengar och utvecklingen med däck via internet är nog lite skrämmande för dem. Helt plötsligt rycks deras "smör&bröd" ur händerna på dem. Tror fan att de ruttnar ihop. Ta med sig egna reservdelar till verkstaden?! Tveksamt om du frågar mig. Någonstans måste man ha förståelse för att det inte är någon ideell verksamhet som verkstaden bedriver. Om jag lämnar in min gammelbil brukar jag dock påtala att jag vill ha piratdelar alternativt utbytes från skroten. Men jag unnar faktiskt verkstaden att kunna tjäna en slant på delarna. Dessutom har de ofta kontakter/rabatter, så det går jämt ut. (om man inte köper snikdelar på Biltema) Sedan är det som så att verkstäderna knappast är dinga, givetvis tar dina jobb där du kommer med egna delar lite längre tid ;-). Så funkar det i de flesta hantverksyrken, vill kunden snåla så tas det igen på en extra timma för arbetet. Så ligger det till. Stöd din lokala handlare! |
|
|
Det är en sak att stödja sin lokala handlare, en annan att bli blåst av de inofficiella karteller som finns i alla städer. Jag brukar kolla vad en pryl kostar på nätet, kontakta lokala handlaren och säga att "jag kan köpa X på nätet för Y kronor + frakt, om du säljer den till mig för samma pris så köper jag den av dig i stället". Ofta så får jag då samma pris som på nätet och handlaren har fått en ny kund. När Byggmax kom till Luleå så insåg man vilka löjliga överpriser den lokala "byggmaffian" har kunnat köra med i alla år ... många prylar kostar under halva priset på Byggmax, en del så lite som en femtedel. Stöd din lokala handlare, men låt dem inte blåsa dig ... |
|
| dali: Visst, du har helt rätt i vad du säger. Nya aktörer tvingar upp det gamla på tårna och det är bra för alla parter. Sedan tyckar jag att det är fair att ta en prisdiskussion med lokala handlaren och bjuda in honom i matchen. | |
|
"Jag har fortfarande förståelse för däckhandlarna. De vill givetvis tjäna pengar och utvecklingen med däck via internet är nog lite skrämmande för dem. Helt plötsligt rycks deras "smör&bröd" ur händerna på dem. Tror fan att de ruttnar ihop." Ja vem vill inte tjäna pengar? Men det gäller ju att följa med utvecklingen och inte bara sätta taggarna utåt och skrika " Det var bättre förr". För vissa däckfirmor så funkar det galant, dem kan behålla sina kunder och få nya genom att dem har gillat läget med internet handel och har anpassat sig därefter med priser och service. Internet handeln gäller ju knappast bara däck och alla företag har nog mer eller mindre drabbats av att många handlar över nätet och får då ett lägre pris. En av de saker jag stör mig på är att priserna på däck skiljer sig så mycket mellan olika lokala firmor, ibland så mycket som 100% skillnad. Jag handlade 2 däck igår hos en lokal firma här och dem var nästan billigare än tex Däckonline, då ingick montering och balansering också, helt kanon och jag kommer att handla där fler gånger! Innan jag handlade däcken så ringde jag runt och kollade lite priser på 2 sommardäck (samma naturligtvis). Firma nr 1: 2 st däck 4000 kr Firma nr 2 2 st däck 2600 kr Firma nr 3 2 st däck 3600 kr Firma nr 4 2 st däck 2195 kr Som synes så är det en rätt markant skillnad mellan olika firmor och då ska väl tilläggas att de 2 firmor som var absolut dyrast tillhör dem som "svinar" mot sina kunder och vägrar byta medhavda däck, helt otroligt tycker jag! |
|
|
Dali: Jag provade att ringa en däckhandlare och köra med att jag hade fått ett bra pris hos en annan handlare (över internet,) men att jag ville handla hos honom, han svarade med att lägga på luren i örat på mig =) I en liten stad som i Luleå är det väldigt viktigt att ha stamkunder, alltså regelbundet återkommande kunder och självklart anpassa sig till marknaden som råder, som du säger stöd din lokala handlare men betala inga ockerpriser! |
|
|
vevarsel: jag kanske hade tur, men för några år sedan skulle jag byta ut en fälg som skadats, kollade priset (inkl frakt) på internet och knatade in på däckhandlaren vid OK Center, sa som det var och fick samma pris. Nu slutade det ändå med att jag beställde från internetstället eftersom de hade på lager medan lokale handlare hade två veckors leveranstid. Åkte med fälgen och gamla skadade fälgen till däckhandlaren i närhete av Yamaha Center och fick först priset 450 kr för däckbyte + balansering, sedan 60 kronor ... av två olika anställda. Jag misstänker att det är samma firma som du var in på. |
|
Gemini__ |
Har ingen förståelse för däckfirmor som tar ut överpriser eller vägrar handskas med däck som inte är inköpta hos dem (utan via nätet el .likn.). Det är bara att gilla läget och anpassa sig efter hur marknaden ser ut. Far min som ägt (sålde den nyligen) en däckfirma tog givetvis emot alla dessa kunder, dvs alla de som kom med däck inköpta från annat håll (däckonline tex). De flesta hade blivit dåligt bemötta på ett flertal ställen innan de dök upp hos farsan, det var tom folk från grannstäder som hörde av sig. Tycker de som vägrar att erbjuda sina tjänster till dessa människor skjuter sig själv i foten. Bättre då att vara serviceminded, det har man oftast igen i det långa loppet. Så är det bara... Mvh: Thomas |
E30 Beemah |
bra inlägg där Gemini__ har full förståelse att man ska vara serviceminded istället för att sjuta sig i foten.. LOL E30 Beemah |
|
Dali skrev: "När Byggmax kom till Luleå så insåg man vilka löjliga överpriser den lokala "byggmaffian" har kunnat köra med i alla år ... många prylar kostar under halva priset på Byggmax, en del så lite som en femtedel. Stöd din lokala handlare, men låt dem inte blåsa dig ..." Möjligt att din lokala handlare tagit ut höga priser tidigare, dock ska det nämnas att Byggmax generellt inte kan jämföras med alla bygghandlare. Har du varit inne på byggmax och frågat om teknisk rådgivning nån gång? Kan du få dina varor hemkörda? Kan du beställa varor för att komplettera ditt bygge? Samma produkt på byggmax kan från ena veckan till den andra komma från två helt olika leverantörer med helt olika kvalite som följd. Har du tur hittar du jättefin trall där exempelvis. Har du otur och måste komplettera nästa vecka får du rena skiten. För övrigt är jag själv en "handlar över nätet"-människa och kollar nästan alltid priser och leveranstider innan jag köper nåt. Min bil: Länk |
|
|
Jämförelsen mellan en krog och däckverkstad haltar ju betänkligt. Däckverkstaden tillhandahåller ju tjänsten att kränga om däck oavsett vart de kommer ifrån, det finns ju med på deras prislista. En krog har ju inte en avdelning för de som har med sig egen mat och dryck.... Jag har full förståelse för att verkstaden tar ut ett högre pris för att kränga om däck som man kommer med i näven än de som de själva säljer, men trots allt får de betalt för arbetstiden även med däck de själva inte säljer. Min bil: Länk |
|
|
Anders S: Jag använde Byggmax som ett exempel på att lokala handlare (läs Beijer) har kunnat köra med 200-300% överpriser i Luleå/Piteå pga avsaknad av konkurrens. Internet har öppnat ögonen på vanligt folk som inte vet vad saker ska kosta, man kan inte längre ta 129 kr för en plasthink om kunderna ser att Dollarstore säljer likvärdig vara för 20 kr. Min erfarenhet av lokala bygghandlarna är begränsad, men jag kan inte påstå att jag förstår kopplingen mellan priset på varan med den tekniska kompetensen hos personalen. Det är två separata "produkter", om jag vill ha teknisk rådgivning får jag väl betala för det, det ska inte läggas på priset på plasthinkarna. Även om kassörskan på ICA är en fantastisk kock så vill jag inte betala 25 kr/liter för mjölken. Samma gäller montering av däck, om det tar 15 minuter att lägga om fyra däck ska man betala för den tiden, inte något extra tillägg för att de förlorar i försäljning pga ockerpriser. När såg någon en renodlad skivaffär senast? De försvann ganska snabbt när folk insåg att på internet kan man få exakt samma skiva för 75% av priset och då ingår dessutom hemleverans till postlådan! Utbudet är dessutom tusenfalt större än vad det var i den lilla skivaffären på hörnet. Tiden när varje lokal handlare kunde sätta egna priser är förbi, alla har tillgång till internet och kan kolla vad som är rimligt, kan den lokale handlaren inte anpassa sig kommer han att försvinna förr eller senare om varorna han säljer lika gärna kan beställas via internet. Om fem eller tio år finns det kanske inte kvar så många renodlade däckhandlare, man köper däcken över internet och åker till OK i stället för att få dem monterade. |
|
|
Dem som säger att det inte e billigare att handla på nätet måste ha fel på linserna eller vara väldigt trötta i ögonen.. Allt det hära om att dem inte e godkända för våra swe vägar e bara skit snack.. vilka däck tro ni sitter på alla nya bilar som lev till swe... ja just det dem e ju special tillverkade för våra vägar här i swe.. nååååååt nada nicht no... Ni som tycker att ett par hundra inte spelar någon roll för ett däck.... ta det gånger 4 ni har väl fyra st.. ni som fått fel däck.. det e mänskligt att fela.. och man beställer väl inte precis innan man ska på semester med bilen sånt kollar man väl långt innan det gör dem flesta jag känner iallafall.. ETT STORT TACK VILL JAG GE DÄCKONLINE... jag tjänade 1345 på min beställning monterat och balanserat på bilen... det e 10 flak öl.. eller en jävligt mysig hel kväll ute med sambon.. va inte så negativa.... :) |
|
|
Denkan: Precis innan semestern var väl ta i kanske, därmemot så trodde jag i min enfald att dem kunde levera däcken inom 3 veckor, jag fick ett par däck iaf men det var helt fel däck =) Nu väntar jag fortfarande på mina pengar som jag betalt för 3 veckor sedan och jag fick själv ordna leveransen tillbaka med Schenker, inte mycket service där inte! Men jag ska inte klaga för dessa saker händer och man får ha överseende med det eftersom man vet visste vad jag gav mig in på.. |
|
|
hehe dom där snubbarna var inte så särskillt smarta, de tror att det tjänar mera på att skippa att byta däck åt snubbar som köppt däcken på annat ställe än deras hehe. |
|
|
Köper mina däck billigt i Brånshult.. monterat och klart |
|
E30 Beemah |
varför vill inte alla auktoriserade större värkstäder måntera nät köpta grejar men mindre pulare (företag) tar mycket gärna i mot vi kunder,,, vcarför e det så? E30 Beemah |
|
E30 Beemah: Därför att mindre firmor är mer rädd om sina kunder än dom stora drakarna. Dom har råd att tacka nej till dessa jobb pga en större kundkrets det har ofta inte dom små. Keep Your Distance! |
|
|
men i längden förlorar de mycket på det !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.