AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.853

Däckfirma som blivit galen?

Sida 1 av 5
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Var med om en sån bisarr sak idag när jag skulle byta till mina nya sommardäck+fälg som jag bara måste få dela med mig om. Det har nu stundats till vår här uppe (Luleå)
och jag beslutade mig om att idag så skulle sommar sulorna på!
Ok nu kör vi : Jag ringer en däckfirma och förklarar att jag vill ha mina nya fälgar monterade på mina nya däck och sedan sättas på bilen, fick ett pris och en tid lägger på luren. Packar in fälgar+däck in i bilen och kör till däckfirman.

När jag kommer dit så går jag in och pratar med en anställd som säger att det bara är att köra in bilen, så jag gör det. Väl uppe på lyften så möts jag av mycket mystiska blickar från de båda anställda som står på varsin sida om bilen och bokstavligen storglor in i min bil, slutligen kläcker den ena ur sig "De där däcken rör vi inte eftersom dem är nya och inte är köpta här, är fälgarna nya? Vart har du köpt dem?" Jag svarade på hans frågor och frågade varför inte dem "rör" i däcken, då kläcker anställd nr 2 ur sig nått i stil "att dem minsann också måste tjäna pengar och vill också sälja däck", jag sitter som ett frågetecken kvar i bilen.
Jag frågar igen och hänvisar då till mitt telefon samtal jag hade tidigare på förmiddagen då jag förklarade hur jag ville ha det och att jag hade NYA däck+ fälg som skulle monteras, då skakar han nonchalant på huvudet och säger bara ”att han trodde att jag hade använda däck, inte nya” Jaha så det hade gått bra med begagnade däck? japp det hade det tydligen!

En annan jubelidiotisk fras som etsade sig fast i min hörselgång får jag ett av anställd nr 2 "Har man tagit den svåra vägen så får man fortsätta på den svåra vägen".
Förmodar att den dumskallen syftade på att jag köpt mina däck på nätet, om det var så svårt det vetti fan, några knapp tryck och däcken stod innanför min dörr 4 dagar senare och dessutom avsevärt mycket billigare än om jag hade köpt däcken där!
Nåja...jag tar och backar ur bilen och är faktiskt för ställd och smått chockerad för att börja munhuggas, åker till firma nr2 och förklarar hela scenariot jag varit med om och han tror knappt sina öron och säger sedan att "de kunder som nekas där tar vi mer än gärna hand om"

Ja vad ska man säga om detta egentligen? Uppenbarligen har vissa däckfirmor (i hopp om fler däck köpare) börjat bojkotta folk som köper sina däck där det är billigast och den stora frågan här är om detta sättet verkligen är det rätta? Jag hade allvarligt åkt dit flera gånger och kanske till och med köpt mina däck där i framtiden om servicen varit bra och priserna humana, nu blev ju fallet inte sådant, jag blev mött av en sådan otrevlig personal och en sån vidrig attityd att jag aldrig varit med om dess like!

Var bara tvungen att ventilera mig lite så jag inte spricker av irritation snart =)
Re
66
Reppan
520i Touring -92
häng ut dem med namn, fattar inte hur man kan hålla på så där..
Hej det där har jag en polare som också varit med om .. himla tråkigt personligen tycker jag själv att man måste väl själv få välja var man vill köpa sina däck hmm alla har ju inte råd att köpa däck för tusentalslappar nåja men det var ju tur att däckfirma nr 2 var villig att hälpa till ... kontakta sverker olofsson så kan han ju i allafall ta upp problemet vore kul att se

Bimmer
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag tycker att det är en fråga om prissättning.
Det kan ju inte vara några svårigheter att ge ett pris på omläggning av fälgar och däck där man tjänar några kronor på just denna tjänst, även om man inte själv har sålt däcken. Svagt av däckfirman.
Här i stan vet jag att det finns däckfirmor som är dyra när man kommer med egna däck som skall skiftas på fälgarna, oavsett om de är nya eller gamla. Och det är ju bara att acceptera och leta efter den som gör denna tjänst till det bästa priset.
parolof
Vilka idioter, det borde vara förbjudet att bete sig så
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur jävla korkad får en firma bli egentligen ??

Hur svårt är det att ta betalt för tjänsten byte av däck+montering? ALLA däckfirmor jag varit på bjuder på montering om man köper nya däck av dom, inte annars. Vad är problemet. Tror dumhuvena att man köper däck av dom nästa gång för att man gör sådår !?
li
1.959
liste
535i -89
Andra gången denna vår jag hör talas om en sån här "trevlig" däckverkstad. Den första verkstaden jag hörde talas om kunde dock tänka sig att montera däcken. För 5.000 kr.

Dessa handlare kommer att hamna på gatan. Där de hör hemma.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Kan inte tro att det är sant. Helt otroligt vilka puckon. Det är väl bara att ta betalt för den tjänsten som allt annat??? Du var en kund som de skulle tjäna pengar på, istället slängde de ut dig. Tror de att du köper däcken där nästa gång då? Och vad är det för skillnad om däcken hade varit beggade? Ojojoj. tur att jag aldrig upplevt det problemet. Här är det inga probs med däckhandlarna, de kränger av och på så mycket jag vill, de får ju betalt :)
De gräver sin egen grav genom att göra så.
Om de tror att folk magiskt kommer börja handla däck av dom för att de vägrar montera nya däck, så kommer de nog mötas av en och annan överaskning.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Råkade ut för nåt liknande igår:

[Ringer]
-Hej, jag skulle vilja få däck påsatta och balanserade.
"Var har du köpt dem?"
-Vad spelar det för roll?!?
"Vi monterar inte däck från inter"...[klick]

blev så störtförbannad, tur att det finns andra firmor också.

Mvh
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Kul att nån tog upp detta. Jag va med om exakt samma sak för nån dag sedan då jag ringde en lokal däckfirma.

- var har du köpt däcken då?

Föstod vart han ville komma och sa att jag köpt dom i samband med Elmia. Då säger killen följande...

- Dom däcken får vi inte kränga på till dig pga. att vi har dom kraven på oss ifrån Michelin!!!

Varför skulle däcktillverkarna ställa sådana krav???

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Råkade ut för samma sak för 25 år sedan INNAN internet fanns, då jag köpt nya Gislaved däck via en kontakt på Saab ANA billigt, skulle få betala 150st kr hjulet för montering balansering hos en firma som inte sålde Gislaved med liknande argument som ovan, åkte till OK verkstan som också sålde Gislaved betalade 150 kr för alla fyra de frågade inte ens var jag köpt däcken.

///MVH Hasso
Länk
Vilka lirare! Gillar kommentaren "att dem minsann också måste tjäna pengar och vill också sälja däck".
- Precis som att man MÅSTE köpa just hos dem, då har de inte fattat vad en fri marknad handlar om. :D Kan de inte konkurrera så är det dags att fundera på att skaffa andra inkomstkällor än däckförsäljning. Så enkelt är det.
Kan de inte konkurrera så kommer folk inte handla där oavsett deras hotfasoner, finns alltid nån som vill göra jobbet och om inte annat så har däckonline egna servicestationer.
Som wendtan säger, de gräver bara sin egen grav...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
På www.dackonline.se kan man få uppgift om vem som monterar hjulen.

4st däck på lm-fälg kostar 720:- i Norrköping som var min närmaste. Tycker det är lite dyraste laget.
För att slippa problemet bör man nog fråga gummiverkstaden om de monterar däck som köpts på Däckonline innan man åker dit. För övrigt finns det verkstäder som är upptagna på Däckonlines hemsida. Om man anlitar någon av dessa borde det inte vara något problem. Jag har inte själv handlat hos Däckonline men det blir kanske nästa gång jag ska köpa däck.
720:- blir 180:-/fälg vilket väl är ganska marknadsmässigt?
Om det nu är ett par tior mer per fälg så är det ändå småpengar i jämförelse med vad man sparar på däcken.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Tycker det är konstigt att en däckfirma samtidigt som dom säger att dom minsann också vill tjäna pengar nekar till att göra ett arbete som dom tjänar pengar på... Vi har haft en del "småhandlare" i staden där jag bor som har vägrat att kränga på internet-köpta däck, men jag tror att dom flesta har förstått att det håller inte i längden att göra så. Men jag tror att dom har justerat upp priserna på däckmonteringen lite och det tycker jag är helt ok. Förut så var det många som tog ca 50 kr per hjul för montering och balansering, men nu tar dom ca 100 kr och det är ju absolut inte ett överpris i mina ögon iallafall. Lite lustigt är det att den enda "stora" däckfirman i staden som har haft ryckte om sig att vara lite 2snorkig" aldrig har nekat till att ta emot sådana arbeten...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
JörgenL:

Tack för tipset om verkstadshänvisning på dackonline, nu blev det riktigt billigt; 125:-/lättmetallhjul.

Mvh
k1mzo :

Jag både känner en och annan däcknisse och har själv monterat däck ibland, och jag tycker nog att förklaringen bara är lite sådär halvbra. OM ett däck skulle explodera eller gå sönder kanske det skulle kunna bli lite tjafs efteråt, men du kan ju fråga din däcknisse hur ofta ett däck exploderar för honom. det lär inte va speciellt ofta kanske har det aldrig hänt ens, det är inte direkt vanligt nämligen.
BjörnB,

finns de som monterar på närmare håll här i trakten, Spärringe, Västerlösa(nära Vikingstad där jag bor)..:)

Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Jag kan ju förstå däckfirmorna till viss del, Tänk dig att lämna in din BMW hos en auktoriserad firma och be dem montera en kamaxel från Biltema för att sedan lämna garanti på jobbet. Tror nog att svaret skulle bli nåt liknande. Prissättningen de har bygger på att de själva säljer däcken, det är ju bara att läsa tråden här för att se vad som händer när de sätter ett marknadsmässigt pris. Att man sedan är otrevlig är en annan sak, man kan ju förklara på ett lungt och sakligt sätt varför man ej vill montera däcken.

Ps: Exemplet med Biltema kamaxeln var självklart i överkant men jag hoppas ni förstår liknelsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.