|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
Njuren |
Tacka vet jag däckgubbarna på Kvarnby Skrotområde i Malmö. 4däck monterat balanserat avkränkt på kränkt ja hela paketet för 150 spänn. Rep av punkterat däck fick ja betala 50spänn på min 316 för ett antal år sedan. Köpte i sista minuten en gång 4 godkända vinterhjul med fälg balanserat monterat för 400spänn (beg) De va nog en söndag alla gångerna ;-) BMW - i nöd och lust? |
|
ja kvarnby är lätt billigast.. lösa däck som skall sättas på 50 kr /st 150 för alla 4 |
|
|
ett tips vore att skriva in vad det va för dimetioner på däcken oxå, de kostar (ibland) mer att kränga däck med profil 40 eller mindre, de kostar även (ibland) mer om det skall vara en icke synlig balanserin (vikter på baksidan av fälgen) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Faktum är att det är en "försäkrings"fråga för gummiverkstaden! Rent juridiskt är det lite marigt om det händer något med däcket, ex explosion när du kör i full fart och du kraschar. Då kan däckfirman ställas till svars, eftersom det är svårt att bevisa var felet är, tillverkningsfel? Monteringsfel? Brukandefel? Så till viss del förstår jag gummiverkstaden som inte vill montera däck som de ej sålt, just pga att de då har del i ansvaret. Däremot.. kan de ju uttrycka sig lite smidigare. De allra flesta monterar dock utan knussel. Förresten Vevarsel, en kvalificerad gissning.. jag antar att du var på gummiverkstaden med svart och röd skylt som ligger på storheden? Det går inte att få de att montera annat än däck som de sålt.. och de är INTE billiga heller... och som du säger.. bemötandet??! |
|
|
E36 : Försäkringsfråga? Det är väl precis lika svårt att bevisa var felet är även om däckfirman också har sålt däcket? Samma sak om du kommer med ett däck som har gått några hundra mil och det däcket monterar dom ju tydligen utan några som helst invändningar! |
|
|
Visst är det lika svårt även om de sålt däcket, men då har de iaf ansvar över produkten samt arbete De firmor som hänvisar till detta monterar överhuvudtaget inga däck som inte köpts från de, således inte heller begagnade, eller ska man säga definitivt inte begagnade |
|
|
Jag ha aldrig stött på en firma som inte monterar begagnade däck och det tror jag inte heller firman som tråden handlar om skulle neka. Det är ju en hel del som bara har en uppsättning fälgar och roterar sommar- och vinterdäcken på dessa. De flesta däckfirmor förbannar säkert uppkomsten av Internet och dess utbud av billigare däck och det vi ser är bara olika sätt att möta denna nya verklighet. Vissa tjänar pengar på att lägga på medhavda däck och behåller på så sätt kunderna. Andra nekar kunder med Internetdäck och tror i sin enfald att dessa kunder nästa gång kommer tillbaka och handlar däcken hos dom... ___ //Ulf |
|
|
Håller med programmer, vissa däckfirmor (och diverse andra företag) har svårt att tackla denna nya marknad som internet har inneburit. Har själv inte blivit nekad (ännu) men jag tror att firmor som den nämnda får tänka om om de vill behålla kunderna, sådnat här beteende sprider sig snabbt ryktesvis och vem vill köpa däck av sådana som har varit otrevliga mot en kund även om denne kom med egna däck. Principen när man är otrevlig mot en kund är ungefär så här: Den missnöjde pratar med 10 bekanta som i sin tur patar med varsina 10 om jag inte missminner mig. Dessutom kommer det alltid att finnas en majoritet av kunder som inte är ekonomiskt medvetna och handlar däck direkt på firman ändå. Det positiva är givetvis att det blir konkurens på priser, man kan undra vilka påslag det är på ett däck |
|
|
Man måste ha viss förståelse för däckverkstaden också, även om jag själv inte hade agerat likadant. De ser sin marknad minska i rekordfart, snart är det slut med deras lätta inkomst på att sälja däck dyrt. Det stora hindret hos många angående internethandel är ju att de ser det som lite krångligt. OM däckverktaden låter folk montera sina däck så underlättar de ju förfarandet att handla från internet och på sikt gräver de sin egen grav. Jag tror inte på något sätt att den som en gång köpt från däckonline eller liknande och fått allt att flyta smidigt, kommer köpa sin nästa uppsättning hos handlare bara för att de var så trevliga? Har man en gång handlat på detta sätt och sett att det går lätt och smidigt så kommer man definitivt göra det igen. Men konceptet att sätta stopp genom att låta bli att montera dem funkar ju bara om tillräckligt många gör likadant, annars blir man ju bara utan ersättningen för monteringen också. Har man sen en otrevlig attityd så kommer ju kunden definitivt inte tillbaka dit iaf. /Christofer |
|
|
Hubbe, Håller med dig. Men samtidigt.... Att "strejka" genom att krånga till det för kunden kanske funkar ett tag, precis som du säger. Om Kalle får problem med detta kanske det innebär att Kalles kompis inte köper på nätet eftersom han inte vill ha samma strul. Men med tiden så har Kalle och Kalles kompis upptäckt att det finns verkstäder som monterar däcken utan strul, till den faktiska kostnaden och att det funkar bra. Resultatet av internethandeln kommer innebära större kedjor som kan konkurrera om däckspriserna och samtidigt ha dem på hyllan. Fler gummiverkstäder kommer vara mer eller mindre tvungna att ansluta sig för att klara sig. Vissa kan säkert klara sig bra utan men lever då förmodligen på sin service och effektivitet med humana priser. |
|
|
Däckhandlaren har ju världens chans när han har kunden med sina "Internetdäck" i butiken/verkstaden. Genom att då visa riktigt bra kundservice så kanske kunden nästa gång köper däcken direkt av honnom. Även om det kostar 100:- mer per däck. Den kunden som han avspisar kommer aldrig tillbaks. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Håller med J.Dredd och det finns firmor som börjat med detta. Jag ger hellre 100:- mer per däck, monterat och klart samt att däcket finns på hyllan. Vilket hände mig (läs tidigare inlägg). Så frågan är vilka däckgubbar som har ett affärsinne, och kan ta vara på detta. En duktig säljare lyckas få kunden att köpa nya fälgar till däcken =) Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Hubbe325: Jag menade inte att kunden kommer tillbaka och köper däcken hos handlaren nästa gång utan med att han behåller kunden så menade jag att denne då kommer tillbaka när han behöver en hjulinställning, montera en sänkningssats eller låta verkstaden förvara däcken. Det finns många sätt att tjäna pengar på en kund även utan att sälja däck till denne. ___ //Ulf |
|
|
Hubbe325 : Gräver sin egen grav gör väl iallafall den som nekar en kund att utföra ett arbete, det lär ju inte bygga upp en stabil (däck)firma på längre sikt. Det däckfirmorna måste göra är ju att justera sina priser till vad som numera är marknadsmässiga priser på däck. Klart man köper däcken på internet när man kan spara flera tusen på en uppsättning däck. Nekar då någon lokal däckfirma att montera dom åt kunden så kommer det ändå ALLTID att finnas nån annan firma som gör det istället... |
|
|
Jag använder mig av Däcksproffsen i Växjö. De har krängt på och av däck till mig där massor av gånger och jag har aldrig köpt nåt av dem. Riktigt bra! /Johan Min bil: Länk HRE H&R ACS Arqray |
|
|
Javisst, jag håller med er, utom ni som tror att det kostar endast 100kr extra per däck att köpa dem hos en liten däckgubbe... Problemet är att det vid internethandel går att hålla extremt låga priser eftersom de är så stora och köper så mycket, i vissa fall är priserna till kund i likhet med vad handlaren köper sitt däck för hos grossist. Visst kan och bör de gå över mer till verkstadarbete i form av att montera däck, justera inställningar m.m. Men hittills har det varit bra lönsamhet på att sälja däck, lite jobb men ganska bra marginaler. Så det kommer driva upp priserna på monteringar framöver, då däckisarna måste få in stålar ngn annan stans. /Christofer |
|
|
JAg hade skrivit en insändare i tidningen o svartlistat det företaget. BMW, när du älskar att köra! |
|
Conan99 |
Om dessa firmor vill bojkotta oss kunder så får väl vi bojkotta dem. Det enda vi kan göra. Visst kan det vara skönt att få säga sin åsikt oxå, särskilt till däckhandlaren. Conan99 |
| Jag måste också nämna min besvikelse, hade bråttom tillbaka till GBG, 2 nya däck + mina sommarfälgar låg i Växjö, var tvungen att ha de 2 däcken monterade på 2 dagar(fredag till måndag), bara 1 firma kunde fixa det tills på måndagen, Däckproffsen, och hör o häpna 300:-/per hjul!!! montering o balansering, helt sjukt! | |
| jaha såhär till vårtider så kanske man ska ta upp den här tråden igen och se om det är någon mer stackare som haft liknande problem med idiotiska däckfirmor? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.