AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.852

Däckfirma som blivit galen?

Sida 2 av 5
Vad menar du att däckfirman lämnar för garanti egentligen?
Rätt balanserat eller?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för tipsen Simon_en!

Jag kommer inte montera däcken utan bara skicka med dom med bilen jag levererar ikväll.
k1mzo: Låter som en typisk bortförklaring.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Ta tex vissa kunder som är väldigt känsliga och kanske kommer in 2 eller 3 ggr för att få däcken ombalanserade. Detta tar de ju inget för utan detta ska täckas av vad de tjänar på däcken. Eller om du får en bula på däcket efter en vecka? Vems fel är detta? Däckhandlarn löper ju en stor risk att få skit för detta om nu ex Däckonline vägrar reklamation för det.
ppeellee :

Nu är det ju inte så att däckfirman lämnar garanti på däcket bara för att dom monterar det, men att lämna garanti på att jobbet är korrekt utfört får dom ju göra...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Köper inte argumenten. Däckfirman har väl inga skyldigheter angående däckets kvalite heller ??
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
hel sjukt dom tjänar väl ändå pengar på monteringen..

min bil:
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hittade mina däck på en firma som ville ha 38:- mer per däck än däckonline och då var det monterat och klart =).
Så om man letar lite så finns det billiga och bra firmor som försöker konkurrera och ta däckonlines kunder.

K1mzo: Det du fick var en typisk förklaring, vid montering så ansvarar endast firman för att det blir rätt monterat och balanserat.
Är däcket kass så är det ju bara för däckfirman att säga det till kunden som får ta saken med däckonline, svårare är det väl inte?

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Självklart har de inga skyldigheter ang däckets kvalitet. Att sedan förklara det för byråkrat Svensson som kommer med ett utdrag från ARN's hemsida är nog inte lika lätt. Vad jag menar är att det kan lätt bli diskussioner ang monteringen osv. Alltid lättare att ge sig på en firma på orten än att försöka ringa till ett Internet företag. Och det där att de har betalt för det, Ta ex nu 780 kr som nån tyckte var dyrt. Börja med att ta bort momsen så har du 624 kr kvar. Detta ska räcka till att bekosta lokal,personal samt drift och material. Detta verkar vara ett rätt marknadsmässigt pris men som en del menar att det ej ska kosta över 500 kr då blir det nog tufft. Verkligheten är inte svart eller vit utan grå :) så jag har som jag sa viss förståelse för däckfirmorna.

Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
vevarsel:

Varför åkte du inte tillbaka med dina nymonterade däck till den första firman och visade hur bra det blev trotts att du valde "den svåra vägen" ? =)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Östgöta Correspondenten (corren) gjorde en test för en tid sedan vad det kostade att lägga om däck som man köpt på nätet. De som var dyrast tog ca 800:- för fyra däck. Vad de biligaste tog betalt kommer jag inte ihåg men det var betydligt mindre.

Hur lång tid tar det att lägga på 4 däck inkl. balansering, 20 minuter?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag tycker verkligheten är solklar.
Hade jag en gummifirma skulle jag sälja däcken med förtjänst, eventuellt bjuda eller subventionera monteringen.
Kommer någon in med däck som inte jag sålt skulle jag ta betalt för vad monteringen kostar. Självklart måste jag tjäna pengar! Men hur korkad vore jag inte om jag nekade till att montera däcken över huvud taget !? Om jag tror att kunden väljer att köpa däcken av mig nästa gång bara för att jag krånglat till det förra gången måste jag vara den sämsta affärsmannen i byn...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag betalade 800:- för min montering sist. Men vad gör det när jag betalade 5500:- mindre för däcken?
Utan att ha sett vad en "riktig" däckfirma har för tider att gå efter så skulle jag gissa på att 20 minuter är lite snålt men runt 30 minuter är nog ungefär vad det tar. Sen så är det ju bara att se vad en bilverkstad tar i timmen och dela det med 2 så får man ju en ungefärlig kostnad som däckfirman borde ta ut. Självklart kan man ju inte förvänta sig att det ska kosta 50 kr hjulet när man kommer med däcken som en del verkar tro.
Håller med Herr Gaspedal;
Den som söker, han letar:-)
Hittade själv en firma här i Göteborg som erbjöd de däck jag ville ha: Good Year F1 GS D3 235/45x17 för 1450 mont o klart.
O det var inga asien-kopior!
Samma däck hos Däckonline: 1384:-, en skillnad på 66:-
Det skiljer nåt helt otroligt handlare emellan, 1:a priset i "Vi är dyrast-loppet" tog Däckia som ville ha 2500 för samma däck...

/Magnus

Regn är verkligen inte roligt:Länk
Däckonline rekomenderar monteringsstationerna att ta
100 kr/däck , 30kr/däck extra för alufälgar. och 10kr/däck för omhändertagande av det gamla däcket. tot 140kr/däck alltså.

låter väl rimligt det.
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Tabasco: Tänkte kanske göra det idag, åtminstonde ringa till dem, är nog för förbannad fortfarande för att åka dit =)
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Gummidepån i Värnamo tar 400kr jämt för hela kalaset..
madmax: gäller det däck köpta varifrån som helst eller från Gummidepån endast?
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
topasblå..vilka som helst, de bryr sig inte om sånt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.