AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
28.513

Lufttryck i Däcken !?

Sida 4 av 5
Jag vill med bestämdhet påstå att anders olsson har rätt angående slitaget. Lågprofildäck slits mer på mitten vid för lågt däckstryck och tvärtom med vanliga däck.

Ang däckstrycket kan jag inte säga vad det ska vara men generellt gäller bättre fäste med lågt tryck, dock har vanliga lågprofildäck tendens att rulla och däcktexten försvinner så då måste man komensera med luft tills det inte rular.

Pratar ni varmtryck eller kalltryck? Ganska stor skilland. På r-däck vid bankörning startar jag på 1,8 bar kalltryck och det blir 2,5 bar i varmtryck, pga av att jag har tung bil behövs det så pass högt tryck men dom med lättare bil brukar köra på ca 2bar i varmtryck.

Ang olika tryck fram och bak, om bilen understyr så pumpa hårdare fram (allt hårdare fjädrar) om bilen överstyr släpp it luft i bakdäcken (eller mjukare fjädrar)

Bilfabrikanterna anger kalltryck i sina tabeller (nästan säker på det) så pröva att kör på angivet tryck i varmtryck istället.
Köp en däcktrycksmätare, kostar bara en hundring och laborera med trycket tills du finner det som passar dig bäst
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Mer vatten på allas kvarnar (?) Länk

Nu har vi iofs snöat in på banåka och r-däck, men ändå. Jag kör ungefär som ryk 330xi beskriver, försöker att ligga på rekommenderat tryck varmt (för mina gatdäck, kring 2.5bar varvet om). Däckstrycksmätaren är en bra vän (trots Biltemaloggan :-) . Jag tycker det känns som att vi är ganska överens!

mvh
Anders
Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
Fick svar idag på mailet ja skickade till Toyo i England,
dom skickade vidare brevet till deras Återförsäljare i Swe.

Hej Magnus,
Klistrar in det här
-------------------------------------------------------

Vi som generalagent för TOYO i Sverige fick via TOYO UK din förfrågan
om lufttryck till en BMW E36 M3.
Det finns sällan ett exakt svar när det handlar om lufttryck.
Faktorer som har en avgörande betydelse för att bestämma
lufttrycket är belastning (axeltryck), viktförhållande, hastighet,
typ av körning, framhjulsdrift, fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift m.m.

Däcktillverkaren rekommenderar i normala fall det som biltillverkaren
rekommenderar för bilar med original utrustade dimensioner.
I ditt fall är originaldimensionen för BMW M3 (E36) 225/45-17 fram
och 245/40-17 bak men det finns även undantag med 235/45-17 runt om.
För 225/45-17 rekommenderas 2.3 bar fram och för 245/40-17 2.4 bar
bak (minimivärden)

För 235/40-17 till en BMW M3 (E36) rekommenderar TOYO att du har
minst 2.1 bar (Övriga E36) men gärna 2.4 bar minimum (när däcken är
kalla) då du har en motorstark bil. Dessa värden är minimi värden och
i de fall då bilen körs med fullt axeltryck (dvs. fullastad) bör
lufttrycket justeras med ca +0.4 bar fram och +0.5-0.8 bar bak.

Frågan är som sagt vad du ska ha för lufttryck i dina däck och det
beror på omständigheterna. Däcktrycket bör ligga mellan angivna min
och max värden.
Det optimala är att ändra luftrycket så fort omständigheterna ändras
men det är få som gör detta. Därför kan det vara bra att ha det
lufttryck som är optimalt för 90 % av din körning. D.v.s. kör du
nästan uteslutande ensam i bilen med lägsta möjliga axeltryck då
räcker det med, i ditt fall, 2.4 bar. Är det så att förhållandet är
det omvända då bör du justera upp lufttrycket närmare max gränsen.
Ett felaktigt lufttryck påverkar vägegenskaperna och däckslitaget
negativt. Du bör även justera lufttrycker med +0.2-0.3 bar när du
avser att köra långa sträckor på motorväg i hög fart. Det är dessutom
viktigt att minimum ha det loadindex (belastningsindex är den vikt
som däcket klarar av) som biltillverkaren föreskriver. Ett lägre
loadindex än föreskrivet av tillverkaren leder till att däcket slits
ut i förtid samt att det i extrema fall (mycket höga hastigheter i
kombination med markant lägre loadindex) kan punkteras/explodera.

För mer teknisk information kan jag rekommendera att du går in på
STRO (Scandinavian Tire and Rim Organization) www.stro.nu

Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen

Magnus xxxxxxxx

------------------------------------------------------
Trevligt att man får ett sådant seriöst svar :P

Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD
En bra länk annars

Länk
ha
43
hasty
Bmw 525i -91
Köpte 2 nya däck 235-45 17" för ett tag sen..
Däckfirman hade pumpat i kring 3 bar osv..

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Lyfter en väldigt gammal tråd.

Visst är det lite trixande med däcktryck :-)
Låt säga att däckgubben fyller 3 bar för däckdimensionen 235/45-17 vid slutet av april månad. Vi antar att däckfirman har en inomhustemperatur på 18 grader när däcken fylldes.

När kunden sätter sig nästkommande morgon för att åka till jobbet är det 12 grader ute i snitt under maj månad. Detta innebär att däcktrycket har minskat till 2,656 bar. Kunden har cirka 30min körning till jobbet. En genomsnittsligg tryckökning med 0,689 bar sker var femte minut under de första 20 minuterna. Efter 20min har däcktrycket kommit upp till 3 bar igen. Detta skulle innebära att kunden kör med det önskade däcktrycket under 10min på vägen till jobbet.

Juni, 18 grader i medeltemperatur. Kunden kör som vanligt till jobbet och efter 20min så har däcktrycket stigit till 3,344 bar. På eftermiddagen har tempen stigit till härliga 24 grader i skuggan vilket får däcktrycket att öka till 3,344 kallt däcktryck. På vägen hem så uppnås ett däcktryck på 3,69135 bar. Genom att kunden nu tillhör den grupp som inte kollar däcktrycket under hela sommaren så kompenserar vi en förlust av däcktrycket med 0,0689 bar för varje månad. I slutet på juni har däcktrycket minskat från 3 bar vid 18 grader till 2,862 bar

Under perioden maj-oktober så blir förlusten 0,413 bar eller från 3 bar till 2,586 bar.

Har ju en bil som är känd för sin vindkänslighet så har jag trixat lite med däcktrycket. Kör själv på däck dimensionen i exemplet. Trodde att jag hittat rätt med däcktrycket fram och bak.

Kan någon förklara följande.
Bakdäcken har slitits mer i mitten än på skuldrorna. Framdäcken är jämt slitna. Kört med 2,9 bar bak och 2,8 bar fram.

Genom att alla verkar vara enade att ett lågt däcktryck ger ökad slitning i mitten så verkar det inte stämma för mig. Någon som kan förklara mitt fenomen. Drar inte husvagn eller släp.

Läste lite på Michelin angående slitage för låg profildäck. Det verkar ju stämma för mig. Kan det vara så att dagens däck är så mycket bättre att man inte längre kan säga att lågt däcktryck ger ökat mitten slitage. Känns som om det varma däcktrycket i bakdäcken blivit alldeles för högt och därav mitten slitaget.

Alla kommentarer är välkomna

Länk
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
18" med 235/40 så SKA du ha minst 3 BAR i alla. Med tanke på traction helst lite mer fram om bilen är bakhjulsdriven. Mindre än 3 BAR så får du mer slitage och betydligt farligare väggrepp + rejält ökad spårkänslighet + avsevärt mycket större påfrestning på stommen. Sedan tillkommer en naturlig ökning av trycket iom temperaturökning ute. 10 grader ger en ökning med 0,1 i däcket.

Mjölby Gummiverkstad tryckte i 3.5 bar fram, 3.0 bar bak (kör på 235/35 19, M5 E34)
Min Z3M fladdrade hejdlöst i hastigheter över 140km/h med däckstrycken 2.3 fram och 2.5 bak. Nu kör jag 2.8 fram och 2.9/3.0 bak och bilen går som på räls i högre hastigheter. Ser ingen anledning till att ändra på det :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag köpte en lufttrycksmätare på Clas Ohlson för 59kr (den på Biltema var så ful). Har kontrollerat den mot en kalibrerad referensmätare med en kalibreringsutrustning och den visar som mest knappt 0.1 bar fel mellan 2-3 bar. Vid högre och lägre tryck visar den mer rätt. Jag rekommenderar INGEN att ens snegla på tryckmätarna på mackarna efter att jag gjort en liten studie. +- 0.8 bar är lagom felmarginal på en mack om man skall träffa med 95% sannolikhet ungefär. Jag undrar hur många däcktrycksuppfattningar som är fel pga att man blivit lurad vid macken och egentligen kör med helt andra tryck än man tror. Sen är jag skeptisk mot många däckfirmors grova generaliserande och ständiga 3.0+ bars pumpning. Var de med när respektive tillverkare gjorde sina provkörningar? Vadå spara på däcket, bilen skall ju ha rätt köregenskaper. ljudnivå mm också. Att de dessutom kraftigt marknadsför att pumpa däcken med 95% (inte 100) kväve för dyra pengar för att det ska vara se enormt superbra tycker jag är lite skrattretande när jag gratis kan fylla däcken med 78% kväve och 21% syre (ungefär) höjer ju inte trovärdigheten direkt. (Ja man skall pumpa med torr luft)
ma
7.450
marin849
Duser, hur har du räknat ut trycken?
Om man kan använda allmänna gaslagen och anta V,n,R konstant så följer ju p linjärt mot T, men där T utgår från absoluta nollpunkten.
Dvs 18C, 3 bar blir (12+273,15)/(18+273,15)*3=2,94 bar vid 12C. Inte 2.66. Och 3.06bar vid 24C.

Michelin: "Den vanligaste orsaken till mittslitage är för högt lufttryck. Det är viktigt att använda det lufttryck som rekommenderas av biltillverkaren. "

Jag frågade förresten via en kompis en kille som jobbar med däckutveckling på Continental i Tyskland om däcktryck och hans budskap var "... så man skall inte skratta åt de lufttryck som tillverkaren kommit fram till för just din bil, de/vi lägger mycket tid tillsammans med däcktillverkarna på att välja rätt däck och rätt lufttryck. De vill ju att bilarna skall vara så bra som möjligt, men de optimerar inte för livslängd så lite extra kan man ha men inte mycket"
ma
7.450
marin849
Vad står det för maxtryck på era däck?
På mina Dunlop SP Sport 3000 (hihi) 3max 3.0bar.
På original Michelin Primacy-nånting (som är bättre än Dunlop!) max 3.5 bar.
Både Dunlop och Micheln har skyhög hastighetskod men Dunlop däcken ligger ett loadindex lägre (20kg mindre). 235/45 17.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Marin849, har väl inte direkt räknat ut något då jag inte är någon matematiker eller ingenjör. Uppgifter är tagna från tiretrack. Länk

Var lite skeptisk till deras resultat så det var bara att prova det i verkligheten.
Tyvärr så måste jag säga att deras metoder och uträkningar stämmer rätt så bra otroligt nog.

Min bil står med ena sidan mot soluppgången. Ibland kan det skilja så mycket som 0,5bar sol/skugga sidan på bilen.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Ha.. såg det nu... Bra att du finns Marin849. Din uträkning är helt rätt så klart. Den genomsnittsligga tryckökning per 5min bör vara 0,0689bar och inte 0,689bar

Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Kan någon hjälpa mig ;)
Jag har 245/30 fram och 265/30 20" bak ..vad ska jag ha för däcktryck? idag har jag 2,5 fram och 3,0 bak. Är det för mycket bak?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
30 är låg profil så teoretiskt ska du ha högre tryck än det är i mina 23/40 där jag har 3,0-3,1
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Var hos däckmojjen idag och lade på nya 245/40/17.ibak.Han sade att jag ska ha 2.7bar i däcken både fram och bak. Han sa att alla 17-tumsdäck ska ha det.Jag frågade varför biltillverkaren rekommenderar annat tryck, han svarade att dom vill att du ska ha så mycket komfort som möjligt,dom bryr sig inte om ifall du inte får ut så mycket mil ur dina däck. Så det verkar vara olika vem du frågar!!

Klabbarparn
ma
7.450
marin849
Inte bara komfort, utan bilens uppförande i alla aspekter!
Väggrepp, under/överstyrning, komfort, ljudnivå, spårkänslighet..
(utan inbördes rangordning).
Sen struntar de troligtvis i livslängden ja, de väljer trycket för att bilen skall upplevas så bra som möjligt.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Själv kör jag med Nokian Z G2 234/45 ZR17 97W XL, alltså extraload däck. Vad för däcktryck skall jag ha egentligen?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tänkte nämnligen på denna sida Länk

Kollar man där på XL däcken, så har de 3.0 fram och 3.1 bak som rekommendation. Jämfört med ordinarie 2.6 och 2.7

Nu har jag ett annat fabrikat, men man undrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.