|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Asså skrev lite om det om vinterdäck Men nu till sommardäck. En del säger 3kg i alla 4:a däcken där me basta... Dom har juh ingen aning om va det är för vikt å va det ens är för det, bara att det är 17tummare Men asså olika vikt fram å bak Olika storlekar på däcken osv 3 kg rätt av kan la inte vara bra eller? Trycket i däcken på bilen kan ju göra ljusårs skildnad i hur bilen beter sig Har förövrigt M3 (S3) E36 Shcnitzer Moddad Motor med Toyo Proxies T1-S 235/40-17 runtom nån som verkligen kan däck å kan ge tips på tryck. Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD | |
|
Det finns förmodligen 100 trådar och drygt 1000 inlägg om detta ämne. Sök i sökfunktionen så kan du läsa hela dagen... Majoriteten är av åsikten att dryga 3,0 i lågprofildäck är att rekommendera. |
|
|
Låter ruggigt högt med 3.0... Jag har alltid kört med 2.6 fram & bak... Men som sagt, det finns nog lika många åsikter som det finns bilar.. :)) |
|
|
Jag kör med 3,0 resp 3,2 i mina 225/45-18 fram och 255/35-18" bak. Slitaget är helt jämnt och fint. Dessutom så tycker jag att bilen beter sig så annorlund med"rätt" lufttryck. Tog ut bilen efter vinternförvaringen och då hade däcken tappat lite i tryck och det kändes ju direkt i responsen ifrån hjulen. För lite luft i däcken och du slitter upp mitten totalt. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
225/40-18" fram ska det ju naturligtvis stå. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
| Det är ju sannolikt högre tryck i 18 tums däck än 17. Men de som säger att det skall var 3kg i tex 235/45-17 på en e36 vet inte vad de talar om. Men det ju ganska vanligt att folk snackar vitt och brett utan att ha en aning om vad de snackar om och dessutom tror att dom vet. | |
|
blixten, berätta vad det ska vara då. Du som vet vad du talar om... Motivera gärna dina fakta. |
|
M3-Mackan |
Vill också höra vad det ska vara för tryck i 235/45-17's däck? :) -Mackan- |
|
blixten: på min bil står det att det ska vara 2,2 i fram & 2,4 i bak som alla riktiga bilar så är det ju 50%-50% viktfördelning på min. Undrade varför de då hade tryckt i 3bar när jag bytte bakdäck. Så jag släppte ut till 2,4. Året efter är det dax för nya framdäck (undrar varför framdäcken håller längere ;) Då pumpade de i 3 bar i fram oxå. Frågade mecken om det inte skulle vara som det står i dörrstolpen. Mecken skrattade åt mig (dock på ett vänligt sätt) vad biltillverkaren rekomendera skulle man inte bry sig så mycket om iaf om man tänkte på däcken, var hans svar.. Kollade mina bakdäck när hon ändå var upphissad. Däcken var mer slitna på mitten än på sidorna, räckte som bevis för mig. Så numera blir det 3bar runt om. Z MMM Coupe |
|
|
På min M3:a så står den att man ska ha mellan 2.5 - 2.9 beroende på antal personer i bilen. Kommer inte ihåg siffrorna exakt. Men jag kan ju säga att om jag skulle lägga i endast 2.2 i mina däck så blir bilen livsfarlig i hög fart, jag har nämligen provat att svänga i hög fart och det höll på att gå åt helv... Bilen kändes inte alls som den brukade, den var svampig och helt enkelt livfarlig så jag kollade lufttrycket efter incidenten så var det bara 2.2 i alla däck. Fyllde sedan på till ca. 2.9 och då gick det utan problem att ta den svängen i lika hög fart. Dessutom så sägs det ju att om man prompt ska ha fel tryck i däcken så ska man mycket hellre välja ett högre tryck framför ett för lågt tryck, annars får man högre soppaförbrukning, sämre egenskaper och ett ojämnt slitage. mvh/Flisan |
|
|
Det är skillnad på enheterna bar och kilo. Det funkar ganska bra att gå efter rekomendationen som står på dörrstolpen, om rekomendationen gäller avsedd däckdimension. Men vill man att ens framdäck 225/45-17 på en e36 skall bli utslitet på mitten så är det naturligtvis bra att pumpa i 3kg. |
|
| Dessutom står det instruktionsboken till de flesta bmw att om man har för avsikt köra i högre hastigheter skall man öka däcktrycket. Då menar jag inte 110. | |
|
Blixten, Har du ens någon aning om vad du surrar om? |
|
|
Har ALDRIG hänt mig att däcken blivit slitna på mitten trots att jag brukar ha knappt 3kg (bar) i däcken. Däcken brukar trots detta slitas snabbast i ytterkanterna. Skillnaden mellan enheterna bar och kg/cm^2 är mycket liten, 1 bar = 1.020 kg/cm^2 Men du blixten du kanske syftade på något annat när du skrev att det var skillnad på bar och kg? 1 bar är luftrycket vid havsnivå (+-5%) mvh/Flisan |
|
| Anders S, det är klart att jag vet vad jag pratar om annars hade jag inte skrivit det här inlägget. | |
| Anders Olsson, du skriver att däcken var slitna på mitten så nu blir det 3 bar runtom. Om däcken är slitna på mitten är det väl ett tecken på att trycket är för högt? | |
| däcken slits på mitten vid för lågt lufttryck. Har du för lite luft så trycks mitten på däcket ut av centrifugalkraften och därför slits de på mitten. | |
|
Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| Anders S, i dom 3 första länkarna du hänvisar till gäller det 18 tums hjul (resten har jag inte tittat på) det är 17 tums hjul vi pratar om inte 18. Det är det trycket som palm undrar över som skrev det första inlägget i den här tråden. | |
| Var slits däcken om man har för högt lufttryck masse 325? På sidorna eller? | |
|
Enligt BMW:s instruktion för en m3 e36m med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak skall trycket fram vid låg last vara 2,3 och bak 2,4. Vid max last 2,8 fram och 3,3 bak. men dom har ju bara konstruerat bilen och alla andra vet väl bättre? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.