AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
28.512

Lufttryck i Däcken !?

Sida 2 av 5
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Men du blixten, vilken BMW instruktion har du tittat i där det står att en M3:a har 225/45-17 fram och 245/40-17 bak.

Du nämnde tidigare en däckdimension på 235/45-17, det är nog ganska ovanlig när det gäller BMW, men OK du kanske skrev fel.

Jag har en M3 -93:a och den ska ha 235/40-17 runt om original.

Oavsätt vilket så skriver du ju dessutom själv att en M3:a ska ha 2.8 fram och 3.3 bak vid hög last, vad är det då som är så konstigt med att köra med 2.9 bar runt om till vardags???

Inte nog med att du inte verkar veta vad du pratar om när du nämner en massa konstiga däckdimensioner och påstår att det är skillnad mellan "bar och kilo" , du säger dessutom emot dig själv i vartannat inlägg.

Är du allvarlig eller har du rökt på?

mvh/Flisan

bl
2.294
blixten
325i -88
Jag skrev max last, det innebär 5 personer + bagage, men du kanske har svårt för att förstå skriven svenska. Men kör du ständigt omkring med 5 personer i bilen och bagautrymmet fullt med fulla resväskor,, så skall du naturligtvis köra med det högsta rekomenderade trycket.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Självklart kör jag inte omkring maxlastad hela tiden, men då och då gör man ju det och då kan det ju vara bra att ha en lagom mängd luft i däcken. Blir ju lite jobbigt om man ska till macken var ända gång man lastar mycket.

Sen är det ju så att om man kör som jag brukar göra, ganska fartfyllt så kan man ju säga att det på sätt och vis motsvarar lite mer last.

Sen har jag ju inte 3.3 bar i bakdäcken utan 2.9 som jag skrev tidigare, vilket är ganska stor skillnad.

Så med andra ord så kan det vara ganska lämpligt att ha strax under 3.0 alla fall i bakdäcken till vardags.

Jag ser inte riktigt problemet, däckfirman säger att man hellre ska ha lite för mycket luft i däcken än för lite, de brukar säga ungefär 3.0 bar till mig de gånger jag har frågat och dessutom så har däcken slitits jämt och fint under alla år som jag kört på 2.9 bar runt om. Så jag kan inte riktigt förstå varför du hela tiden ska invända mot detta bevisligen framgångs recept.

mvh/Flisan
Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
Anders S:
=) precis va ja menar även om man söker forumet så
får man ändå massa olika svar.
Det verkar som att det egentligen inte är nån som har stenkoll på det.
Trycket i däcket är juh som sagt avgörande som faen när det kommer till väghållningen.

Släng på det dyraste å bästa väghållningskitet å bästa däcken
och sen ha åt helvette fel lufttryck.....

Finns det ingen som är proffs på det här >:]

Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD
Pa
124
Palm
Blixten:

Iofs BMW borde juh ha koll på det =)

bl
2.294
blixten
325i -88
Folk får köra med vilket tryck i däcken dom vill bara dom är lyckliga med det. Jag ville ställa saken på sin spets, vill man ha hyfsad komfort och någorlunda jämnt däckslitage funkar bmw:s rekomendationer rätt bra. Man kan justera något hekto hit eller dit beroende på just sitt eget behov och däckfabrikat.
Skall man köra på bana eller vill ha max kurvtagning bör man ju lägga på ett halvkilo, men slitagebilden brukar bli därefter.
Palm har fått lite olika infallsvinklar på däcktryck det är bara att välja.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
18"-hjul 245/40/18 fram, 275/35/18 bak, Yokohama AVS -
-
blixten@ vad rekommeras för lufttryck ?? 3.0 fram, 3.2 bak ??
bilen är en -M5touring- dvs. tung !
-
efter vintern känns det ovan, MYCKET 'tramlining/spårning' och
det känns nästan som 'punka' fram när man svänger i låga
farter, kanske trycket har gått ner under vinterförvaring, jag skall
kolla MEN vilket tryck rekommenderas ??

M5touring register
zp
82
zputnic
BMW 320ik Sedan -88
BMW 325i Touring -89
Hittade detta på turboperformanceclub, har alltid kört efter denna tabell:

Profil - Bar/Kg

35 - 3,1
30 - 3,2
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
blixten: känns som om du har missat några fysiklektioner.
1: lågprofilsdäck med för lågt tryck slits på mitten pga. centrifugalkraften kastar ut slitbanan.
2: högprofilsdäck med för högt tryck slits på mitten pga. att däcksidan inte orkar hålla emot däckstrycket som för övrigt mäts i bar enligt Si.

(är medveten om att det inte finns någon centrifugalkraft utan att det bara är något som vi har hittat på för att förstå centripedalkraften =0)

Z MMM Coupe
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Palm,
Ville visa att i dom allra flesta trådarna så blir slutsatsen denna.
Runt 3,0 i lågprofildäck.
För lågt tryck ger slitage i mitten.

Finns några inlägg där folk vill påstå annat, men dom är ju ungefär lika pålästa som blixten här...
Pa
124
Palm
Jag drog iväg ett mail till Toyo i England nu.
Få se om dom har nått att säga om saken :/

parolof
"däcken slits på mitten vid för lågt lufttryck. Har du för lite luft så trycks mitten på däcket ut av centrifugalkraften och därför slits de på mitten. " ?????????????

masse 325: Har detta ändrats med åren?:-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

Vägverkets ställning i lufttrycksdebatten...
Anders Olsson:

Påverkas inte slitbanan av centripitalkraften på ett högprofilsdäck precis som på ett lågprofilsdäck och "kastas ut"? Varför? Nyfiken...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Anders S, att du inte tar och söker jobb hos bmw du måste ju göra succe med tanke på att du vet bättre än dom. I alla fall tror du det själv. Det var precis det jag ville visa med mitt första inlägg i den här tråden att det finns sådana som du som yttrar sig och vet bättre än bmw själva fastän du/ni pratar (som tex i det här fallet) om en helt annan däckdiameter. Det tråden gällde från början var ett 17 tums hjul med ett 235 däck inte 18 eller något annat.
bl
2.294
blixten
325i -88
Anders Olsson, var slits däcket om man har för högt tryck då?
Någon som har koll på vad BMW anger för rekomenderat lufttryck på en M5 E34? Vore intressant att veta då det är en tyngre bil.

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Blixten,
Vad har du för erfarenhet av däck? Är dina kunskaper om bilar baserade på intstruktionsboken förstår jag att du hamnat snett. Din instruktionsbok trycktes för vaddå, 17 år sen. Använder du oljan som nämns där också eller är du intelligent nog att kunna välja en 17år nyare olja som är bättre för din bil? Om du istället kollar vad folk i branschen säger om däck, lufttryck, slitage etc. kanske du kan lyssna. Bifogade även en länk till vägverket om du lyckats hitta den. Där nämns bl.a ett lufttryck på 10-15 % över rekommendation för säkerheten och även slitagemässigt. 15% över 2,6 vilket brukar vara en vanlig siffra bak i en bil med fler än en ger 2,9. Erfarenheten säger dessutom att något högre krävs för att få helt jämnt slitage. Bifogade även länkar till såna diskussioner (antar att du hade svårt att läsa dom också). Detta är både 17 & 18 tums däck, låga och jättelåga profiler som diskuteras.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Anders Olsson skrev:

"... som alla riktiga bilar så är det ju 50%-50% viktfördelning på min."

:) jag har en bil som inte gills? :-D

Lite mer tryck innan banåka / slalom och sedan släppa ut funkar bra för mig. Mina stackars däck lever inte så många mil, men knäppa hjulvinklar bidrar hårt.... Hur gör ni andra när ni kör bana och slalom? Trycker i? Släpper?

mvh
Anders
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
olof: därför att rektanglar & kvadrater inte är samma sak. ;)
eller den här kanske är ännu bättre varför är det trummskinnet som rör sig på en trumma? Vet att Du förstår olof =0)

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.