AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.799

Kolla upp lån som är låst till en bilen

Sida 1 av 2
Le
12
Lead
M3 -03
330Ci -02 M-sport
Är det någon som vet om man kan kolla upp om en bil har ett lån knutit till sig som följer just den bilen? Då menar jag ett sånt lån som den som äger bilen är skyldig att betala och inte ett vanlig banklån.

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Mvh
li
1.959
liste
535i -89
Det står på utdraget du kan få från Bilregistret. "Kreditköp med återtaganderätt" brukar det stå om bilen är finansierad m h a ett lån där bilen ingår som säkerhet.
Le
12
Lead
M3 -03
330Ci -02 M-sport
Tackar för svaret!
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
När jag tar ett utdrag från registret står det KREDITKÖP, men inget om återtaganderätt. Jag struntar ju blankt i om nuvarande ägaren lånat eller betalt med $ för bilen, bara jag slipper skulderna om jag köper.

Är det skillnad på "Kreditköp" och "Kreditköp med återtaganderätt"?

Patrik
Står det kreditköp när man gör ett registerutdrag så är bilen säkerhet för lånet. Om den man köper en sådan bil av inte skulle lösa det lånet när bilen är såld så riskerar man att bli betalningsskyldig på det lånet... Om man har tagit ett "vanligt" lån i banken för att köpa bilen så står det naturligtvis inget om kreditköp.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Då blir man ju less. Hur kan man annonsera ut en bil med regplattan synlig och diskutera den med spekulant, UTAN att nämna att den är pantsatt?

Nu vet jag iofs inte än hur mkt den är belånad, kanske fodrar detta att fodringsägaren sköter sitt och kontaktar bilregistret när skulden är betald. Men det borde ju nuvarande ägare sett till. Jaja, vi får se vad han har för ursäkt.

Tack GE.

Patrik
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
GE.
Köparen blir aldrig "skyldig" till att betala någon annans lån.

Däremot så kan köparen bli av med bilen om säljaren ej löser lånet.
Av den anledningen så skall man alltid göra upp en affär på banken när det finns krediter kopplade till bilen.

Även om man tar ett sms från vv så framgår det om ev. krediter.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Jag gjorde en affär på detta sättet i februari i år. Hade en peugeot 307 som vi köpt ny på avbetalning. Jag hade ca 30.000:- kvar på avbetalningen när vi sålde bilen. Köparen visste om att detta och vi åkte till bilfiran där lånet var tagit. Vi ställde ut en postväxel på bilfirman och en till mig. Sen när bilfirman skrivit på att de mottagit belopet på ett kontrakt skrev vi kontrakt där jag godkände betalningen. Problemet är att det reg.beviset går inte att skriva på ägarbyte på eftersom det är "låst" med kreditköp. Man måste vänta tills de nya reg.bevisen kommer hem vilket tog ca 1 vecka. Vi gjorde som sagt upp ett kontrakt där vi skrev att jag skulle skicka reg.bevis med rek. post så fort det kom o att ägaren skulle skicka in ägarbyte så snabbt som möjligt och att ev trafikförseelser efter datum för ägarbyte skulle vara den nya ägaren.

Tror ett sådant kontrakt, underskrivit av bägge parter med leg.kontroll bör funka.

Men, det bästa är att säljaren löser lånet innan affären görs då det är fan så mycket smidigare när man kan direkt skriva på papper om ägarbyte.
Kävlingepågen:

Skulle det gå så illa så att man köper en bil som är köpt på kredit, med bilen som säkerhet av tidigare ägare, och han struntar i att betala lånet, så är det ju så att betalar inte den som har köpt bilen lånet så riskerar han eller hon att bilen återtas eftersom den som lämnat krediten vill ha sina pengar.

Detta drabbar då den som är registrerad ägare till bilen och inte den tidigare ägaren eftersom det är bilen som är pantsatt, vill man ha kvar bilen så är det bara att betala. Men det är väl förhoppningsvis ytterst sällan sådana saker sker.

Sen så var väl kanske inte "betalningsskyldig" riktigt rätt ord, men jag tycker nog att det är ganska nära...
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Lånet är via BMW FINANCE, som dessvärre har stängt nu. Jag får kontakta dem imorgon. Enligt säljaren är det inga problem, då det "inte är någon säkerhet i bilen". Säljaren är utomlands och vi skulle lösa det när han kommer hem lät han hälsa.

Enligt Vägverket är det ALLTID säkerhet i en bil som har Kreditköpsflagga, finns det möjlighet att lånevillkoren ändrats så som säljaren antyder eller måste vi lösa in lånet vid köp?

Jag avskyr att tvista om sånt här och har redan blivit blåst på 80" i bilbedrägerier en gång så det vore skönt med lite råd.

Patrik
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kan ladrig tänka mig att BMW Fiance lånat ut pengar utan att
bilen är föremål för återtaganderätt.

Du skall se till att ha skriftligt på hur mycket pengar som skall
betalas till dom för att spärren skall lyftas.

Sen kan bilen vara föremål för återtaganderätt även om det
inte står något hos bilregistret. Bara för att det inte finns ägandespärr hos bilreg kan det ändå finnas ett giltigt äganderättsförbehåll.

Sen skall man ALLTID kontrollera med den förre ägaren och se
på kvittot att bilen är slutbetald.

Har det skett täta ägarebyten på sista tiden är man t.o.m skyldig
att kontrollera flera ägare bakåt enligt nya rättsfall.

Se alltid till att du betalar till den som är registrerad ägare
OCH har regbeviset i sin hand (regbevis är numera att anse som en värdehandling, regler i EU) och helst om man skall vara petig
så kolla säljarens legitimation och att chassinumret stämmer överens med det på regbeviset.

Följ dessa råd så blir du inte blåst. Kom ihåg att de värsta blåsarna är de som är väldigt övertygande och verkar vara ärliga.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ok, tackar!

Ett par frågor ändå:

1. Är ägarbyten "spärrade" så länge kreditspärren står kvar på papperen? I så fall räcker det ju inte att vi åker till firman (BMW i Krstd.) för att lösa lånet.

2. Bilen stod på BMW i Krstd. under 5 månader, jag kan inte tänka mig att jag behöver kolla kvitton hos killen som bytt in bilen på firman (han är med utomlands)? BMW själva kan väl inte sälja vidare bilar med skulder på?

Jag hoppas att säljaren redan har klart för sig hur han ska lösa detta, men som jag ser det är det väl lånet hos BMW Finance som jag måste försäkra mig om är betalt eller frilagt från objektet(?).

Patrik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Padde: Ring det aktuella finansbolaget, de kan med all säkerhet säga om lånet är löst eller ej.

Al
462
Alexandar
BMW M5-01

1. Ja, finns det kreditspärr måste den lyftas.

Löste själv lånen i vintras när jag köpte min M5, (lånen var hos
BMW Finance) Dom lyfte den snabbt men jag väntade 2-3 dagar
med att skicka in ägarbytet så att spärren lyftes och inte ägarbytet skulle studsa.

2. Du behöver inte kolla med BMW eftersom dom gjort den kollen
innan, sen kan man inte göra ett äganderättsförbehåll som är giltigt mot nästa man. Även om det skulle vara på det sättet
har du rätt att kräva både dom och säljaren (de är solidariskt
ansvariga) om en gammal fordringsägare tilläventyrs skulle höra
av sig (mikroskopisk chans, men det har hänt)

Japp, det är hos BMW Finance du måste kontakta, det märkliga
är att säljaren måste ringa upp dom och ge dom rätt att lämna
ut uppgifter om hur stor skulden är (banksekretess).

Se till att få det skriftligt.....och framför alllt...när affären görs
upp skall du och köparen gå till bank eller post och se till
att den summa som BMW Finance skall ha blir betald på deras
konto....resten skall säljaren ha.

Låt INTE säljaren få alla pengar med löfte om att HAN sen kommer att lösa skulden.

Påstår säljaren att lånet är löst hos BMW Finance?

Varför har dom då inte lyft spärren?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag ska kontakta dem imorgon. Det verkar finnas utrymme för en magisterexamen i bilöverlåtande. Sanslöst. Jag vet inte ens vem som ska skicka in ägarbytet! Säljaren? Efter att han löst lånen, annars går inte bytet igenom?

Ägaren/säljaren skrev att det bilen inte var säkerhet i lånet och att han skulle kontakta dem så att jag fick klarhet i detta innan jag tittar på bilen. Den måste ju ha varit det en gång i tiden så antingen bluffar han eller så har inte kreditgivaren lyft spärren av något skäl. Jag får väl lugna mig tills jag fått en förklaring innan jag dömer ut det hela.

Ok, samanfattningsvis måste alltså jag försäkra mig om att bilen är skuldfri (betala in själv eller få skriftligt på det från lånegivare) alternativt se till att kreditspärren hos vägverket lyfts innan affär.

Vi får de vad som händer. Tack återigen för ert stöd.

Patrik
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Bilen är säkerhet i lånet enligt finansen. Men han kanske har tänkt lösa det innan försäljning. Jag får väl ge killen en chans att förklara sig innan jag ratar det hela. Man tycker att han borde vetat att det var så dock, det är ju inte så svårt att kolla upp om man väl vet att spärren finns.

Patrik
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Är väl inget problem?
Jag har både sålt och köpt pantsatt. Bara till att se till att skulden betalas med köpesumman, t.ex. när man träffas på banken, så är det inga problem.

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
wi
40
wigge
320 XD 2011.

Jag har suttit i denna knipa själv och det var ingen rolig historia. När jag köpte bilen fanns ingen notering på reg beviset om att bilen var belånad. Jag köpte bilen i September och när julen nalkades (20 december) kom ett trevligt brev från SEB finans där det stod att bilen var belånad och betalning ej gjorts sen september och att jag hade 14 dgr på mig att lösa lånet på 48000:- kr annars skullen jag lämna in bilen till SEB. Ringde upp den gamla ägaren fly förbannad och han sa bara att det måste varit ett misstag för han hade betalat in sin skuld i samband med att han fått pengar från mig, tjena att han hade... han drog ut på det gång på gång bara. Fick reda på i denna sväng att det absolut inte finns någon garanti för att bilen inte är belånad bara för att det inte står det på reg beviset. Kreditinstituten och bankerna har ingen skyldighet att lämna dom uppgifterna till bilregistret. I vissa fall funkar det uppenbarligen men det finns ingen garanti och du står absolut inte skuldfri bara för att det inte fanns någon uppgift om kredit på fordonet vid köpetillfället.

I mitt fall så löste det sig då jag blev så j-a arg på förra ägaren så han vågade nog inte annat än att ta ett nytt lån för att lösa "min" skuld på bilen.

Sen att han även sket i att betala det nya lånet och att SEB råkade förväxla våra personnummer till kronofogden så att jag fick ett kravbrev hem till mig från fogden är en annan historia :)

Så se upp.

Mitt tips för att inte hamna i denna situation är att köpa ett ordentligt utformat kontrakt (finns på bokhandeln) och sedan att göra upp affären på banken!

Ha de

Mvh

Wigge

Ta dessutom kontakt med finansbolaget och kolla vilken slutsumman är den dagen ni gör affär inkl. ränta och övriga avgifter. Spärren hävs inte förrän säljaren har noll på konto hos finansbolaget.
Glöm ej att kräva kvitto från när han köpte bilen som visar att den är till fullo betald.
Egentligen är detta kreditförfarande helt vansinigt. Och med tanke på hur många bilaffärer som görs dagligen så är det ett under att inte fler går snett. Folk i gemen är nog rätt så "ärliga", fast man inte tror det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.