AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.057

Lite orolig över min nya el-fläkt.

Sida 1 av 2
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Monterade en el-fläkt till kylaren istället för den vanliga mekaniska under vinteruppehållet. Den är styrd på en termokontakt som slår igång fläkten vid 91 grader. Så långt allt väl.
Det som gör mig lite fundersam är att motorn inte håller riktigt jämn temperatur längre. Vid max +5 grader håller tempen sig konstant på strecket mellan det blå fältet och rakt upp på mätaren precis som med den mekaniska originalfläkten. Men är det varmare ute går nålen gärna och ställer sig rakt upp på mätaren efter en tids körning, säg 2-3 mil, och ibland strax däröver. Det är ungefär i detta läge som fläkten startar. Antar att fläkten kommer att gå för jämnan när sommarvärmen kommer och i värsta fall inte ens kyla ordentligt? Fläkten är ca 30cm i diameter, alltså mindre än original, den är på 80W och snurrar förvisso som f-n, men jag tvivlar på kapaciteten när sommarvärmen kommer.
Är jag orolig i onödan, hur har ni andra konverterat?
Bilen ifråga är den som nämns i signaturen.

------
BMW CS #04839
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Jag kör utan fläkt och det går bra, sålänge man inte kökör eller står still länge :P Då är det full värme i kupen som gäller. Så din borde ju hålla rätt temp tycker jag! Min ligger lite under rakt upp hela tiden. Testa att lufta eller kolla termostaten eller nåt.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kan ju nämna att min temp när jag körde med elfläkt förra sommaren höll sig precis på mittenstrecket. Alltså visaren rakt upp. Tempen sjönk dock något när man körde tex. landsväg en längre sträcka.
Jag har ju också 91gr termostat. Fast min fläkt är ju lite större än din, iaf enligt dig själv!!

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
tror det inte är nån fara när du kör. därimot så bör du ha lite kolla på tempen om du står still länge ..
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tycker jag fått till luftningen bra, ägnade en bra stund åt att knåda slangar och lufta termostathuset (det bubblar aldrig där ur). Antar att termostaten fungerar som den ska då motorvärmen följer yttertemp, kallt ute/lugn landsväg = mitt emellan blått och mittstreck på nålen. Varmare ute, högt tempo = nålen rakt upp eller strax däröver.
Jag har monterat fläkten framför kylaren (ca 1cm glipa), den blåser alltså in luften på kylaren. Funderar på att vända på installationen så att den istället suger in luft genom kylaren samtidigt som det då inte sitter något i vägen på framsidan.

Nisse. Det låter ju betryggande att man i viss mån klarar sig helt utan fläkt. Men jag hade nog inte vågat köra utan, tänk om man av någon anledning glömmer av sig!? ;)

Jens. Din fläkt var en rejäl rackare! Hade du den monterad bakom eller framför kylaren? Jag missade vilken sida den satt på.

------
BMW CS #04839
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
min bil varm som fan när jag kör när jag står stilla... skall byta till elfläkt men vet inte vart jag skall få tag i en bra som passar bara... och sen tänkte jag byta termostaten också ifall ifall!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Davve:

Satsa på en till fläkt som suger in (det skulle jag provat), då borde allt funka väldigt bra. =)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hade lite värmeproblem i Kroatien med E32:an, var tvungen att köra med huven öppen korta sträckor vid havet (35-40´C, stadskörning), då ångrade jag att jag inte hade konverterat till elfläkt...

Davve:

Glömde säga att du kan plocka bort gummitätningen till huven närmast vindrutan, då brukar det bli en liten glipa som släpper ut varmluften som samlas där och kalluften som fläktarna blåser in kommer in lättare i motorutrymmet.

Mvh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
rob_t_j72. Det där med gummitätningen var intressant, det ska jag prova.
Om hela motorutrymmet blir kallare borde man ju även få någon extra hk. Rent teoretiskt alltså. ;)

Leon83. Min fläkt är någon Taiwan-tillverkad historia som inte kommer från någon annan bilmodell, utan är någon universal historia. Annars vet jag att Volvo 850-fläkt är smal nog att passa, även den M-B fläkt som Jens Ek använder.

------
BMW CS #04839
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
aha fan va fint! skall man sätta den framför eller bakom det är frågan!

32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
Jag har el fläkt på min och min går mellan de översta streckat och de efter, de ingen fara allt mellan blått och rött är normalt står det juh i Instruktionsbok lr har jag fel?

325mannen
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Måste erkänna att jag inte läst instruktionnsboken om vad som räknas som normal motortemperatur...

Leon83. Kan man bör man nog sätta fläkten bakom kylaren, då är det inget som är i vägen framför som försämrar genomströmningen i kylaren. Jag ska själv prova att montera min bakom istället, den sitter framför nu.

------
BMW CS #04839
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Sorry har inte varit här på några dagar.

Min fläkt sitter framför kylaren. Kommer från en Mercedes 300 tror jag. (större merca iaf)
Tänk på att de flesta elfläktar är till för att sitta framför kylaren, och kan således bara blåsa åt ett håll. (Iaf min) Det går ju att växla polerna men bladen är vinklade så att det inte ger någon blåseffekt alls åt fel håll. Går dock säkert att lösa på något sätt...

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
det är ju bättre att fläkten sitter bakom kylare för då stoppar den inte upp luftflödet till kylaren. plus att det ska vara Efektivare att låta fläkten suga luft genom kylaren.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Davve>> Har du hittat något bra förkopplingsmotstånd förresten?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej Jens!

Nä, jag har faktiskt inte kollat upp det där. Med min ganska lilla fläkt tror jag det är bäst att låta den gå för fullt med en gång. Jag ska prova att byta termostaten imorgon. Misstänker att denna kanske inte är hundra längre motortempen till viss del nu följer yttertempen. Antar att nuvarande termostat inte öppnar för fullt. Blir motortemp stabilare då så ska jag återuppta jakten på ett förkopplingsmotostånd.
Jag har inte ens fått monterat oljetrycksmätaren än... Har tapetserat om vår gillestuga istället. ;)

------
BMW CS #04839
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Testade att byta termostat och efter två avdragna bultar (någon j-vla idiot hade satt gänglåsning på dem) och med åtfäljande panik-meckande för att bli klar till superstage-körning med Växjö Sportvagnsklubb så kan jag konstatera att kylkapaciteten fortfarande är dålig. Fick köra med full värme i kupén under bankörningen, svettigt!
Vet någon om det finns större kylare som passar någorlunda bolt-on på E30 med M20?

------
BMW CS #04839
Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
Du har inte luft i systemet da?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nej, det är välluftat flera gånger om.
Tycker det är konstigt, bilen håller normal temp i flera mil. Först efter hård/lång körning stiger tempen och ligger till höger om mittstrecket och sedan är det omöjligt att komma ner till normal temp. Bilen får stå över natten typ.

------
BMW CS #04839
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Kolla så du inte får in avgaser i vattnet/tryck i systemet länge och vid kall motor, då betedde sig min såhär.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det bubblar inte i expansionskärlet. Vid kall motor är kylslangarna mjuka och lätta att trycka ihop.
Jag undrar om det trots allt inte är luft i systemet för jag provade att lufta på skruven igen idag och det spottade och fräste till några gånger då. Ska ut och klämma på slangarna imorgon när motorn är kall.
Har förresten provat att montera el-fläkten bakom kylaren istället. Verkar fungera bättre, om inte annat kyler det snabbare då fläkten är igång.

------
BMW CS #04839
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.