AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.190

M5-feber på blocket?

Sida 3 av 4
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
mkall: Bra att du behöll den!

//Schnitzer

Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
simon_en: Nej, där har du ju helt rätt. skulle nog inte heller åka så långt enkel resa. Men då kan man ju använda sig av telefonen som är en alldeles ypperlig uppfinning. Istället för att maila. Tycker de är trevligare att prata till nån än å prata med en skärm! Känns lite seriösare på nåt sätt. Tar givetvis alla mail seriöst oxå!

///Niklas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lite skillnad om prutandet kommer efter 30 sekunders samtal (eller i första mailet) eller om köparen efter ett antal mail och telefonsamtal kommer med ett bud. Har själv köpt bil och sålt bil på detta sätt.

___
//Ulf
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
håller med på ett sätt. beror lite på hur mailet ser ut. När de bara står "du får *** tusen för bilen" känns de inte så motiverat å svara. Men lägger man fram de på ett snyggt sätt å kan motivera sin prutning så ok. De går ju faktiskt att pruta på allt! =)
Nibban,

håller med om att de otrevliga skambuden och otrevligt beteende är tråkigt och aldrig leder till affär. Om sedan budet är ett skambud eller ej...jag då måste man ha värderat sin bil korrekt själv(eller låtot någon annan göra det) först, en konst i sig..:)

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har haft min bil ute nu i snart en vecka, både på Blocket och här på Powerbörsen. Jag har inte fått så mycket som ett endaste svar, tycker detta e hel-skumt!!
Så som jag ser det har man 4 alternativ.
1:Låta bilen vara ute på annons, vänta tills E34 M5 utbudet minskar, känns som det tar lång tid...

2:Sälja den för en idiot-summa, och gå med brakförlust!!

3:Men ska man sälja den för en 50:öring kan man ju lika gärna början montera ner den, samma som hände den svensksålda -89 som just nu säljs ut i delar i J-köping. Känns bara otroligt korkat att skruva ner något som fungerar!!

4:Skita i och köpa Alpina.

Jag skulle kunna köra och hämta Alpinan, men då står jag här med 2 E34(varav den som skall säljas e iskall), 1 garage och en flickvän som idiotförklarar mig...

Vad tror/hade ni gjort?!

Sjöberg
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ge M5:an till flickvännen och så tar du Alpinan. Då kan jag lova dig att du aldrig mer blir idiotförklarad :)

//Schnitzer

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
He he, jag tänkte det ochså. Gav henne ett superpris på bilen, sagt och gjort... När hon provade bilen tyckte hon först att den var stor, klumpig och sen när hon drog på lite blev hon rädd, släppte ratten och började skrika... Trafikfarlig?!? ;)
Så det gick tyvärr inte, några fler förslag?!

Sjöberg
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hade jag varit dig så hade jag behållt bilen tills rätt köpare betalar för den. Varför ska du ge bort bilen för fickpengar till någon som bara kör skiten ur den utan att ge den service och den skötsel som den behöver. De som ger en massa skambud brukar oftast inte ha råd att sköta den utan vill bara köra hårt.

//Schnitzer

Jahangeer
There were 57 M5s for sale in April on Blocket...

3,6 counted 19
3,8 counted 18
5,0 counted 20
total 57

In March 05

3,6 counted 8
3,8 counted 5
5,0 counted 13
total 26

Seden is a big market for these cars, but there seems to be alot of E39's for sale - why?

Regards

J

J
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Man kan inte räkna som jag gissar att du gör.

Många av annonserna som sattes ut i mars är borttagna beroende på att bilen blivit såld.
Jahangeer
Hi Björn

Great - someone does read my posts!!
I am just counting cars that have been up for sale within the given month, not cars for sale at any one time. I am not looking at sold cars.

Well basically I am trying to count (on Blocket) all cars that owners are trying to sell - it does not matter if the car was sold or not - I am just interested in how many were just for sale.

Sorry I cannot write in Swedish - well I can but not complicated Swedish. I hope you understand.

Thanks for the input Björn- maybe I could do it another way? your input is very appreciated, thankyou!

rgds
J

J
Hejsan..
Visst finns det vrak ...
Men är det inte så att Äldre M5or är lite foör högt upphöjda i pris Jag tycker det (min synpungt) Tänk det är ju en gammal bil tror inte det finns någon som säkert kan säga min bil har gott detta??
Dom är mycket dyra att försäkra dyra reservdelar m,m.
Så därför tror jag att det säljs många till våren för alla vi ha en M5 men det blir dyrt i dag Sedan bensinen dom drar minst 1,3l milen Har haft 3st M5 inte en enda fick jag under 1,3l milen (3,8l ) Det tycker jag är synd för jag gillar dessa E34..M5..

Kör på höger sida
Jahangeer
True Marie - they are expensive cars to keep - and I guess you are right people see no reason to keep them if the insaurance and petrol are going to be so expensive, especially if they have other comittments.

But i dont think the prices are too high for these cars, remember they are limited editions - hand built with race bred engines which are also hand built - by a division of BMW rich in Motorsport history.

I think in time the prices will start to go up as more and more cars 3,6 and 3,8 are taken off the streets due to damage etc. and it gets harder to find good examples.

Look at the E30 M3, the ones in good condition have an asking price of around 100,000kr, some are even over this.

I dont plan to keep my E34 for more than 2-3 years, but this depends on wether I can find something else as good as my car -
a quote from Performance Car of the Year 1992 when the M5 beat 10 other cars - "Others do individual things better - BUT no car does SO much so well". Jeremy Clarkson was one of the team voting.

Regards
j

J
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
I princip alla prestandabilar drabbas av detta förr eller senare, undantaget dussinbilar som Ferrari, Porsche 911 Turbo m.fl. Köper man en BMW M5 för 50' så kan man utan vidare åka på 50' ytterligare för reparationer. Det finns många exempel på bilar som lider av samma "problem". 750 i gamla kostymen som fanns runt 88-90 är lika iskall. Fås för en spottstyver men kostar fläsk att underhålla. Det finns otaliga exempel på prestandabilar som blivit gamla och som kostar så mycket att hålla rullande att målgruppen uteblir tyvärr. Det är inte bara BMW som lider av detta, Audi S6 4.2, MB 500E, Jaguar XJ6 4.0, osv. Alla är dom bilar som man kan hitta för bråkdelen av nypriset men att hålla dom rullande kostar en mindre förmögenhet i bensin, försäkring, skatt och inte minst, reservdelar.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
M5:an är inte så dyr att hålla i drift så länge motor + låda o drivlina är ok. Servar man bilen själv så kostar en insp 2 inte alls så mycket.

Det finns ju massor med beg delar att köpa så tex nivårelering mm kan man ju köpa beg dämpare o renovera. Sedan så tycker jag inte att M5:an tar så mycket bensin om man inte bara kör stadskörning.

Min ligger på 0.98 långkörning så den drar inte mer än en volvo 740 i det läget. Sedan så är ju föräkringen inte direkt billig om man ska helförsäkra, men det tycker jag att man kan leva med.

Tyvärr så finns det ju många M5:or som är slutkörda och då kostar det mycket, så dessa objekt skall man ju akta sig för.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Frågan är ju hur man gör för att undvika bilarna som kommer att förvandlas till ett svart hål i plånboken? Ett välskött exemplar med tiotusentals kronor i kvitton på reservdelar kostar ju inte 45.000:-. Sedan undrar jag om delarna verkligen är så billiga? Vad kostar nya skivor/belägg? Ny koppling? Nytt avgassystem? Vattenpump mm.? Vad jag menar är att det tillkommer ju mer än bara bensin, oljebyte och en försäkringsräkning. Gamla bilar behöver ofta reservdelar, gamla motorstarka bilar behöver ofta mer reservdelar och BMW's M-modeller har väl aldrig varit av kategorin bilar där man går in på Biltema och handlar.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"Tomas" det är klar att det kostar lite, men inte så mycket som man kan tro.. Bytte skivor o belägg på min förra M5 touring och det kostade ca 3500kr runt om (bildelsimporten) .
Kopplingskit finns på mekonomen för 3300kr (vet ej om det är något att ha), vattenpump bmw original ca 1800kr. Avgas finns alltid begagnat om man inte vill köpa sportsystem för 10k. Avgassystemen håller bra länge, särskillt om bilen bara går på sommaren. Jag tror att originalsystemet sitter kvar på min och det har gjort 20k mil utan problem.

Så det finns delar som är hyffsat billiga, om man vill sätta dit saker som inte är original. Det är ju inte en som en gamal saab eller volvo så det blir ju dyrare. Har läst om folk här som kostat på framvagen ca 20k så visst det kan kosta.

Än så länge har jag köppt alla reservdelar och allt till service på bmw och det har inte varit så farligt.

Att hitta en bil som inte gör ett svart hål i plånboken är svårt. Det krävs en hel del kunskap om dessa bilar och dess svagheter, en rejäl undersökning av objektet + en jä**a massa tur.

En bil med full servicebok och 15000mil på mätaren kan ju vara mer slut än en bil utan bok och 25000mil.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Hall>>
Man kan ha många olika sätt att se på saken. Vissa köper en M5 på våren, kör skiten ur den hela sommaren, gör ingenting med bilen och säljer den några tusen billigare på hösten. Man bryr sig inte om det skrammlar lite, att bromsarna skrapar lite, att det är lite glapp i bakvagnsbussningarna, man lever med det, den var ju billig att köpa iaf. Sedan har vi en annan typ av bilköpare, dom som försöker hålla grejorna i duktigt bra skick. Lampan för slitna bromsklossar tänds trots att man bytte belägg för två veckor sedan och man lägger en hel Söndag på att felsöka istället för att plocka bort glödlampan. Tillhör man den sistnämnda gruppen där jag själv befinner mig, då blir M5-ägandet dyrt, fråga mig inte hur jag vet;-) Grejen är att tillhör man den sistnämnda gruppen och man har en exempelvis 325'a eller nått så blir det kostsamt. Har man sedan en bil där man utan vidare kan dubbla reservdelspriserna pga. att dom flesta delarna måste köpas som originaldelar, och att förslitningsnivån ligger högre med den ökade motoreffekten, ja då blir det väldigt, väldigt mycket dyrare. Men som sagt, visst kan man köpa en M5 och förlikas med dess brister och svagheter, äga den en kort tid och sedan ta några kronor i förlust, då kanske man kommer "billigt" undan. Men ska man äga den, bruka den, i sann entusiastanda, då är det tyvärr en dyr vagn. Tom. så dyr att jag hellre lägger det tredubbla direkt och köper en M5-E39. Så resonerar jag men alla är vi olika...
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag tillhör den gruppen där allt ska fungera, inget klonk och absolut inte köra slut på bilen utan vårda och njuta av bilen. Jag är inne på min 2:a M5:a och har inte gjort en burn eller liknande med någon av dem. Jag vet att det kan bli dyrt, men jag tycker ändå att det finns överdrifter med ägandekostnaderna på M5:an. Klart det kostar mer än en vanlig bil, men med en bra utgångsbil + en massa jobb så klarar jag mig iallfall utan att gå under (än så länge iallafall). Faktum är att en M5-E39 kan kosta lika mycket om inte mer om man råkar ut för vanos + lmm mm.

Det finns ju tyvärr folk som gör som du säger att dom köper bilen och kör skiten ur dem under en sommar, fasst det man märker ju ganska så snart om det är ett lik eller inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.