|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Vet inte om jag har haft otur men har då ringt å varit å sett på ca 20st M5 från blocket å övriga bil sidor men tyvärr så är dom lätt räckande som är nått att ha..Som sakt..M5 tillhör det tråkiga segmentet av bilar som är = köp kör en stund gasa ha roligt laga allt bristfällit och har inte råd med servicen sedan sälj. Med det pris dom har så vänder dom sig till ungdommen som inte har pengar över till nått annat än soppa.. Men! man skall ju inte dra alla över samma kamm.utan det gäller ha ögonen öppna för det finns väldigt fina bilar där ute till salu men dock svår funna. | |
|
Det jag tycker är lustigt är att inga ens ringer på annonserna man har ute. Finns det så mycket vrak som alla pratar om så borde det ju inte vara så svårt att sälja en bil som inte är ett vrak trots att man fått gå ner till vrakpriser. Intresset för M5:or verkar vara extremt lågt nu. Funderar lite på att strunta i min utlandsresa och behålla bilen istället. |
|
|
Jag ska leverera min ikväll är det tänkt. Tog precis en sista tur och känner att jag kommer sakna den bilen. Har man en fin M5 i originalskick tror jag inte man behöver oroa sig om man inte måste sälja snabbt. De riktigt fina bilarna kommer sannorlikt att stabiliseras i värde och börja stiga, tycker redan man kan se detta. Å andra sidan tror jag inte vi sett botten på prisutvecklingen för de dåliga exemplaren. Håller med 750 IAL de flesta M5:or man ser i annonser är inte alls så fina då man börjar ställa frågor och syna dem lite närmare. Att de däremot kan se fina ut på bild är en helt annan sak. |
|
|
Är det nån som har tänkt på att det är bruksbilar som är minst 10år? Man kan väl knappast begära att de skall vara i ny skick då? Z MMM Coupe |
|
|
750 IAL: Håller med dig. Det tråkiga är när de säljs för fickpengar till ungdommar, som gör precis likadant. Kör stenhårt ett tag sedan säljer pga dålig ekonomi eller snålhet. Det är inte så konstigt att det finns mycket rappel då. Det värsta blir för den som vill göra iordning bilen dock. Blir satans dyrt i alla fall. //Schnitzer |
|
| Schnitzer: Håller med om att det blir väldigt dyrt att göra iordning ett lik, håller just på med det själv. Bara på framvagnen har jag lagt 25000... | |
|
VolvoForLife: O fy fan! Det kan inte vara kul. Det var ganska så mycket penningar, men du borde göra en hemsida sedan eller ett inlägg med att du har gjort samt vad allt kostade och visa upp. För det är väldigt många som inte förstår att det kostar så mycket som det gör. //Schnitzer |
|
|
Hur ska man veta att man inte köper ett lik då?! Bildiagnos?! M-test?! Sjöberg |
|
|
Kul å kul, jag visste att bilen var dålig när jag köpte den. Trodde väl kanske dock inte att den var SÅ misskött, men men... Men jag funkar som så att jag köper hellre en bil jag VET är dålig, och sen byter jag det som behöver bytas, SJÄLV. Då vet jag exakt vad jag har sen, jag vet exakt hur hårt varenda skruv är åtdragen osv, detta ger mig en stor tillfredställelse. När jag var och tittade på bilen så kom det fram att casterstagen var slut, en kostnad på ca 3000. Men när jag började röja i det, så behövdes det nya dämpare, skivor, klossar, fjäderbenslagringar, länkarmar, kränghämmarstag... Och eftersom jag är lite av perfektionist med det arbete jag utför (även om bilen ifråga ser skabbig ut) så blev det även alla skruvar muttrar brickor nya, ny krängningshämmare, nya bussningar och fästen till densamma, nya genomslagsgummin, nya gummin under och över fjädrarna, nya damasker till dämparna, nya styrstag samt lite annat småplock... Då springer pengarna lätt iväg... :) |
|
| Nicket VolvoForLife förknippar man inte direkt med någon som tar sig för att renovera en BMW M5. ;-) | |
|
Jag har min bil ute på annons, inte så många som ringer desto fler skam bud på mail har jag fått. Tråkigt tycker jag när man har en bil i fint skick. Några som kollat på den tycker den är jättefin. Får ofta beröm när man glider på stan. Hade jag varit intresserad av en bil skulle jag åka å kolla på den, istället för att pruta på telefon elle ge skam bud. Man kan ju kolla först iaf. Att se en bil i verkligheten säger oerhört mycke mer än en bild å va ägaren berättar. Men de är min åsikt! -->Niklas<-- |
|
|
Nibban, bor man långt bort är det konstigt om man inte vill diskutera pris på telefon. Varför ska man som köpare åka 30 mil enkel resa och kolla på en bil om man inte kan tänka sig att betala det säljaren begär. Som köpare sätter man sig själv i ett onödigt underläge. |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
VolvoForLife: Jag instämmer i förslaget "Schnitzer" gav. En hemsida eller en liten tråd med allt arbete du har gjort och gör på din M5:a kan säkert intressera många. Det kan troligen också fungera som "väckarklocka" för dem som är M5-spekulanter. |
|
VolvoForLife: Precis som du säger. Då vet du ju vad det är du har när du har gjort allt själv. Jag är faktiskt lite orolig att när jag lämnar in på BMW att de ska fuska och kanske inte byta något, men ändå ta betalt. T.ex. på farsans 735i -88 så skulle bakvagnsbussningarna bytas på BMW. När de skulle bytas andra gången som kom ganska tidigt jämfört med vad det skulle ha gjort, så kunde man se att en var bytt och att den andra var helt.....ja, jag vet inte vad jag ska säga, men som en påse nötter! Mekanikern som bytte så det blev nya sa också att en har suttit sedan fabriken. Då hade bilen rulat någonstans mellan 30-40.000 mil. Nu när det är bytt så funkar det ju mycket bättre och han har inte behövt byta de så tidigt eftersom båda är fräscha. Bilen har nu snart rullat runt 53.000 mil. Men hur som helst så tror jag på idén att lägga upp allt du gjort på en sida med kostnaderna som har varit. För det är ju bättre om någon vet om sånt här innan de köper en, så att de i alla fall är beredda på hur mycket det kan kosta. Tyvärr så är det många som skiter i att det kostar och bara byter motorolja för de räckte på deras Volvo 240. Andra skiter bara i bilen och spinner och sladdar och kör stenhårt med kall motor. Sedan säljer de iväg bilen och tror att de ska få hur mycket betalt som helst. Deras prissättning går då efter de som är i fräscht skick, vilket också är fel. Det är inga problem för någon att köra hårt, men när det säger pang så tar det roliga slut. Min M5 ska in på BMW för Inspektion 2 inom några veckor. Hoppas då att de inte hoppar över något för då blir jag grymt besviken. //Schnitzer |
|
|
Skulle faktiskt aldrig våga lämna in min bil på BMW eller någon annan verkstad där man inte har möjlighet välja vem som skall serva bilen. Så länge jag hållt på och köra "specialbilar" har jag forskat och pratat med folk och sedan haft en "husmekaniker" som annat folk i trakten anlitar och har förtroende för. Då vet man vem som håller på med bilen, och han kan bilen och dess starka/svaga sidor. Man vet helt enkelt vad som händer med kärran, och det känns bra. Har precis gjort insp 2 och jag är helnöjd, han gick igenom hela bilen och sedan ringde han mig och gav kostnadsförslag övrigt som behövdes fixas till. Han noterade även vilka delar som så småningom ska bytas. Super!! Sjöberg |
|
|
sjoberg: Jo, men BMW har ju ändå ett ansvar för vad de gör. Ser man när man kommer hem med bilen att nästan ingenting är bytt så får man ju åka dit och påpeka. Om inte de vill ge med sig och försöka blåsa en på pengarna så blir det ju rättsak av det. Om det skulle bli krångel så tror jag att det finns ganska så bra chans att få ut pengar om det är ett BMW-företag än en vanlig mekaniker, men det kan ju vara tvärtom också i många fall. Visst är det inga fel på mekaniker som man har inärheten. Jag brukar lämna in på BMW för att det ska se bra ut i serviceboken och för att jag vet att många ev. köpare skulle vilja se en del BMW-stämplar. Många är väldigt kräsna när det gäller sånt, men är det en kunnig mekaniker så kan jobbet säkert bli bättre gjort än BMW. Har varit inne hos icke-auktoriserade verskstäder med bilen också, men har i stort sett varit med hela tiden när arbetet har utförts, likaså en hel del på BMW också. Sedan är det ju bra för servicen, bara att man hittar någon seriös BMW-verkstad, men det flesta brukar hålla vad de lovar och göra ett bra arbete. Många kan också tänka, om man har lämnat in den till någon ej auktoriserad verkstad, att de inte kan jobbet etc. Finns många för och nackdelar var man än lämnar in den. Jag vet att många som jag har hört med som inte tar imot M5, bla.a. pga av att de inte kan/vill ställa ventilerna. Jag har inga problem att ge den servicen som behövs för min M5 rent ekonomiskt, annars hade jag nog inte köpt den och skulle det bli kris så skulle jag ha den avställd tills ekonomin ordnar upp sig. //Schnitzer |
|
|
hade fel det va en 91:a och finns ute på annons på blocket Länk beemwee |
|
|
Det måste va pga försäkrings premien,, syrrans 328cab höjdes från 6000:- helår till 14000:- då har dem höjt mer än 100%.. |
|
|
Tråkigt är det! Att annonsera ut bilen!? Hade ute en annons på min förra sommaren, tror att det var 85 000 jag begärde! Bilen är fin, det finns nåt dörruppslag som man får titta noga för att se, sen skulle frontspoilern behöva en ny lack (den silvermålade delen), annars är bilen i väldigt fint skick, såldes fr tyskland -97, välskött i sverige och går som den ska (bra). Det var bara ett fåtal som ringde på annonsen, till slut bestämmde jag mig för att behålla den. Då började det ringa lite iallafall, sa att den var såld, eller att jag ångrat mig. Är iallafall glad nu att jag har den kvar! Ska besiktiga i början på Maj!! Mvh Mattias Att bromsa är att förstöra dyr energi! |
|
Gemini__ |
Hael: Då hade jag rätt alltså =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.