AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.285

Entusiastförsäkrad M3

Sida 1 av 2
M3
88
M3_odbro
M3-95 Limo 276
320-84
E det någon som lyckat att entusiastförsäkra en m3?
Har själv en 95! Tacksam för svar!
Tror nog inte att det går längre hos länsförsäkringar , då de i förra veckan införde en ny regel , att alla bilar numera måste vara 20 år eller äldre för att kunna få den entusiastförsäkrad !!!

OBS!! Alla de som redan lyckats få sin pärla entusiastförsäkrad kommer givetvis att få behålla den , sa de till mej.

Billy B-10
Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Så det går inte längre, inte ens med Alpinorna?!?
Som det har sagts innan så har de olika bolagen stor lokal frihet, är du säker på att det inte bara gäller "ditt" lokala kontor?!

Sjöberg
Nope , inte ens med alpinorna / tyvärr...jo om de är 20 år eller äldre då givetvis..

Själv så tänker jag ta bort min entusiastförsäkring , dels pga milen (aldeles för lite mil 500 mil) tycker jag....samt annat som har irriterat mej en tid nu ang denna försäkring...

Billy B-10
Länk
OBS! Det kan vara så som du skrev "sjoberg" , detta gäller iaf LF i Östergötland...

Billy B-10
Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Amen va f-n...
E det ngn som kan bringa klarhet i detta, jag hade ju funderingar på att "byta upp mig". Försvinner möjligheten till e-försäkring så är det bara att glömma!!!

Sjöberg
Alternativet annars , kan vara Bmw original försäkring...
De har iaf mycket lägre priser än LF , så det är vad jag kommer att ta på min Alpina. (tror jag)

Billy B-10
Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Vad är där för krav?!
Prisbild?!
Funkar på Alpina också, eftersom du ska ha det?!

Sjöberg
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
TH har/hade något liknande försäkring för något år sen, det var lite dyrare men man fick köra länfre än 500 mil. Kolla med de.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
prisbild , min alpina på LF 14500/år - helf.
på Bmw original 10500/år -helf.
Men det är ju helt ok , efersom man kör ju inte så många månader med den...

Deras krav var larm med startspärr eller immobilizer + stöldmärkta rutor....

Billy B-10
Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Visst e det överkommligt, kör man 7 mån om året blir det 6125:- men det är ändå ca 5000:- mer än vad min entusiastförsäkring kostar mig... Visst inga jättesummor men jag lägger nog hellre dom på nöjen/bilen m.m
Måste ringa min försäkringsman på måndag...

Sjöberg
Jag har min entusiastförsäkrad hos LF... fan vilken tur man hade att man fick igenom det förra året :)

Mvh Tobias
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
De nya direktiv(gällande from 1/4) som kom från LF angående entusiastförsäkringarna innebär att LF "Centralt" uppmanar länsbolagen att vara ytterst "uppmärksamma" när de ska entusiastförsäkra en bil som är nyare än 20 år.

Detta innebär inte att det är 100 %omöjligt att entusiastförsäkra en sådan bil . Tex en Alpina av äldre modell (E24 , E28, E30 ,E31, E32 , E34 och E36) är fortfarande helt ok , förutsatt att alla övriga krav uppfylls.

Ando Gunnarsson
fd försäkringsansvarig
BMW CS

Ok , till mej sa de att det inte skulle ta nya bilar längre , bara 20 år eller äldre.
Men hon som sa det kanske inte heller var 100% insatt i det hela....eftersom det är nya direktiv....

Sjöberg: visst alla har ju olika prioriteringar , jag känner så nu efter att ha haft entusiastf i ca 3,5 år , jag vill kunna använda bilen mera på sommaren , tex kunna åka till jobbet med den osv + att de 500 milen är alldeles för lite..
Jag menar sin älskade hobbybil , vill man ju kunna köra "fritt" med på sommaren....inte sitta o titta på räkneverket o bli svettig.....Och visst så har denna försäkring många fördelar , det är ju sant.

Billy B-10
Länk
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Hej.

Jag fick precis igenom en entusiastf på min M3, det är visserligen en E30. Kraven var dock hemf och vinterbilf i samma bolag, samt ett godkänt garage för M3 an. Självklart besiktigade fbolaget bilen. Detta var Länsf.

Daniel

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har kollat med min försäkringsman nu... Enligt honom var nyare bil än 20 år omöjligt att försäkra med dom nya reglerna. Som sagts innan har bolagen stor lokal frihet, men denna gång( enl honom) skall dom konsekvent inte försäkra nyare bilar.
Som anledning nämde han skenade kostnader, jag tror han.

Det e många som har(hade) en sån försäkring utan att vara det minsta "entusiaster". Deras anledning är att köra fort som f-n, billigt och sen trycka iväg bilen. Skulle jag kunna tänka mig.
Tycker bara det e tråkigt att det ska förstöra för alla!!

Men folk som redan har en entusiastförsäkring får givetvis behålla den på bilen.
Då vet man :)
Ingen idé att ändra försäkringsform, då är det kört att komma tillbaka till en EF då..

/Marcus
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Trevligt med gamla bilar.. min blir ju 20 år nästa år.

dock som nån redan sagt tycker jag det är hemskt att man inte ska kunna köra mer än 500 mil per år med den, så det blir en vanlig försäkring för mig!

"ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT"
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
För mig är problemet omvänt! Hur än jag försöker kommer jag inte upp i 500 mil per är! :-)

Mvh Abbe

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
sjukt abbe!! Ligger på 3500-4000 mil pr år ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Sim, förra året så använde jag bilen "mycket" och de blev det hela 287 mil om jag mins rätt! :-) bruks bilen går runt 1500 mil.

Mvh Abbe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.