|
|
|
|---|---|
|
När jag körde hem från jobbet en dag (motorväg) så började det ryka förbaskat om bilen. "Vad sjutton!?" tänkte jag och stannade så fort jag kunde. Öppnade huven, och hittade en kylarslang som lossnat och kastat ut vatten över hela motorn! Duktiga ägare innan mig som inte lyckats skruvat åt slangen... Skruvade fast den igen och fyllde på med det vatten som fanns till hands, två liter ungefär (vet dock inte hur mycket som fanns kvar i systemet). Körde till närmsta mack för att fylla på mer, men bilen hann koka innan jag kom fram... Lät den kyla av sig en stund och fyllde på vatten, startade bilen för att låta det cirkulera lite, fyllde på mer. Nu hade tempen gått ner så jag åkte hemåt. Tog bilen till jobbet varje dag ungefär en vecka från det att slangen lossnat, och igår hade en arbetskamrat sett att det kom vatten ur avgasröret när jag körde om dom på vägen till jobbet. Så han trodde att topplockspackningen gått. Är det stor chans att toppen slagit sig eller gått sönder på annat vis? Verkar ju vara vatten i motorn som han sa iallafall... Bilen är en BMW 520 -87 med 2.5litersmotor från BMW 325 | |
|
är det inte bara kondens då som kommer ur avgas systemet.. jag menar vattnet kan ju inte gå genom motorn utan att koka (bli till ånga)... men det är bara vad jag tror. kolla kyllarvätskan då om den minskar... det är vad jag kan säga, lycka til mvh per johanl |
|
|
Du får helt enkelt hålla koll på om det minskar vatten i expansionskärlet. Gör det inte det så är det ju lugnt. Jag har för mig att för varje liter bensin som förbränns så bildas det två liter vatten, som tar vägen ut genom avgassystemet som ånga och kondens. Man ser ju ibland att det droppar vatten ur avgassystem även på nya bilar... // Jögge Länk |
|
| precis som jag sa :) | |
|
Förmodligen är det bara kondens som kommer ut via slutröret..hade du haft ett en läcka i toppen så ryker det ut av bara helvete(glykol+vatten,bra rökblandning)propylenglykol används ju i burkar som sprutar rök på dansgolv.... Är du orolig,ta ett kompprov! ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi |
|
|
Jag var ute och testade en sväng idag (eller igår om man är noga med tider...). Fyllde på fullt med vatten, stack och tankade (några km. dit), kollade vattnet - fullt, körde nån mil, kollade vattnet - fullt, körde fyra mil, kollade vattnet - fullt. Så jag klarade mig nog *pustar ut*. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.