AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.267

Zebralag för cyklister...?

Sida 2 av 2
Paap Reeder
Trafikförordningen 3.kap § 61 2:a stycket.
Av den framgår:

A) vid utfart från rondell med korsande cykelbana med markerad cykelöverfart skall du lämna företräde åt cyklist SOM BEFINNER SIG PÅ ÖVERFARTEN

B) vid övriga fall med markerad korsande cykelöverfart står det inte ens att du SKALL LÄMNA FÖRETRÄDE ÅT CYKLIST ENS PÅ ÖVERFARTEN

Således zumma zumarum:
- cyklist på den markerade cykelöverfarten vid rondell är det enda tillfälle cyklist har företräde ... i alla övriga fall skall cyklist lämna företräde.

... cyklade i morse till jobbet. Var tvungen att dra fingret tre ggr åt bilistjävlarna....
I morgon blir det V12 till jobbet ... då blir det andra bullar av för cyklisterna.

MVH /// Paap R ... kör alltid utan hjälm
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs sidan 12-15 i dokumentet som Erik G länkade till: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Körkort för cyklister behövs nog inte, men se till att skolan lär ut trafikkunskaper i låg- och mellanstadie.
Paap Reeder
... får inte upp den länken.
MVH /// Paap R
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Tycker inte alls om zebralagen, fotgängarna blir "kaxiga" i trafiken och springer ut på vägen för att hinna före bilarna som om de vore nån tävling om vem som hinner först. Dom flesta hinner ju stanna men ibland är de allt nära de bli flis av fotgängarna... Sen att även cyklisterna tror att zebralagen gäller dom på vanliga övergångsställ har man varit med om, vissa vet ju inte hur ett cykelövergångsställ ser ut och trampar ut på vägen mot. Tror inte på nåt körkort allmänheten skulle totalvägra, ja vet att ja skulle då inte ta nåt cykelkörkort. =P Däremot en attityd förändring eller en finslipning av lagen skulle sitta på plats.

MvH Björn
Paap Reeder
... fattar inte. Kan inte få upp den länken.
Får övriga upp den?
Är den kanske för stor för mitt 250Kb- modem?

MVH /// Paap R
Zebralagen verka de flesta gående känna till (läs utnyttjar). Värre är att rätt många cyklister också utnyttjar detta, dvs de cyklar över (utan att leda cykeln) och förväntar sig att bilisterna skall stanna i god tid.

FP
kilroy
folke*

Det är inte hela problemet...det är illa nog att cyklisterna cyklar på fotgängarnas övergångsställen och därmed indirekt åberopar att högre makter skall hjälpa dom att överleva...

Det blir ännu värre när cyklisterna tror att bilister som färdas på en huvudled automatiskt skall lämna företräde till cyklister på en s k cykelöverfart.

Trafiksveriges officiella inställning framgår tydligt av de uttalanden som gjorts av bl a Vägverket som är den högsta verkställande myndigheten i frågan.

Jag har alltid ställt mig frågande inför det faktum att cyklister får färdas i trafiken utan ens 5 minuters trafikundervisning...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Well, sunt förnuft och vanlig hänsyn kommer man också rätt långt med. Vilket verkligen saknas allt oftare i hetsen och jakten. Tycker det blivit märkbart sämre på 5-10 år faktiskt, gäller såväl unga förare i motorstarka bilar (även BMW...), cyklister/gångare, och EU-mopedister inte att förglömma.
Vi hölls iaf på lite avskiljda platser på min tid, nu kör man racen inne i villasamhällen....( Talade för ett par dagar sedan med en trafikare, han meddelade att just EU-mopparna var deras i särklass största problem sen nåt år tillbaka. Jag kan förstå dom, 80 knyck eller mera är ju ingen konst att komma upp i med enkla medel.

FP
kilroy
Att EU-mopparna ställer till problem är väl rätt välkänt...

Begrepp som sunt förnuft och hänsyn låter bra...dom flesta har ett ungefärligt begrepp när det gäller omfattningen. Problemet med begrepp som sunt förnuft och hänsyn är att dom är inte objektiva...Det finns ingenstans någon rikslikare eller lagstiftning som berättar vad vad dom begreppen egentligen innebär.

Det räcker att du studerar ett antal trådar här på forumet för att övertygas om att det finns lika många värderingar om vad sunt förnuft är som det finns medlemmar.

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag tror man kan lägga lagtexten åt sidan eftersom den är klart otydlig. Att det INTE står att cyklister på cykelöverfarter har förkörsrätt innebär ju inte motsatsen, det innebär ju bara att det inte är reglerat i lag.

Och eftersom praxis verkar vara att cyklister på cykelöverfarter har företräde så har väl vägverket anpassat sig efter detta, hur dumt det än är. Och jag tycker det är lika dumt som alla andra, jag hatar själv när cyklisterna tar sig friheten att trampa rakt ut i vägen utan förbehåll - men lik förbannat stannar jag för jag vill ju inte köra på någon. Det står nämligen i lagen att om man kör ett motorfordon och närmar sig gång- eller cykelöverfart så ska man anpassa farten så att man kan stanna i god tid innan överfarten och låta dem passera.

Vad som däremot inte är lagligt, vare sig för gåenden eller cyklister, är att ta sig företräde UTAN att visa sin intention. Dom har en skyldighet att söka ögonkontakt med föraren och genom sitt handlande tydligt, och i god tid, visa att de vill passera vägen. Detta är något som det slarvas med, dom kollar hellre på sina skor innan de traskar rakt ut i vägen.
Paap Reeder
... helt rätt i princip Evergreen .. men nu tittar vi på vad som står i lagboken. Helt krasst!
Man kan aldrig begära företräde utan bara lämna dito!

Har givetvis som bilist själv stannat för 100-tals om inte 1000-tals cyklister "både här och där" för man vill ju inte skada ngn.

Under min 10-åriga cykelperiod i Stkhlm var jag med om 3-5 incidenter och det "mitt på blanka cykelöverfarterna". Alla slutade dock lyckligt.

Vid Lindhagensplan körde en van på mig och min 5 vxl Crescent MITT PÅ överfarten så jag tippade åt sidan med cykeln.
Hann resa mig upp innan vankillen kom iväg och hann dra in näven ca 10 cm in på dörren så det blev en rejäl buckla med en fin vikkant där färgen sprack upp. (Slår man längre från dörrkanten kan man alltför lätt trycka ut bucklan från insidan).

Nåväl ... han ut som ett skott och skulle nita mig. Jag sträckte fram hakan och sade att "nitar du får du gå i minst två år"!
Han skiftade ansiktsfärg i alla gayparadens färger ... hoppade upp i vanen och burnade över 40 m.

En annan gång var det 2 flickor i en Fiesta som körde mot rött vid Ulvsundaplan.
Vi möttes också mitt på cykelöverfarten fast med ca 1 m tillgodo på Fiestan. Det var en solklar GROV rödljuskörning så jag stack ut och körde med tungan runt läpparna ..... det var första gången jag sett en Fiesta burna ...tror tom att dom fick i 2:an... varvid jag blixtsnabbt körde in på cykelbanan ... och tur var att brudarna inte var terränggående ty annars hade jag vid det här laget legat "six feet under".... men det satt gött!
... ja det var litet gamla minnen.
Således ... bättre att samarbeta i trafiken .... säger en cyklist som aldrig skulle komma på idén att köra med cykelhjälm.

MVH /// Paap R
svintoleffe
För två år sen, direkt efter min olycka, så kom jag med lastmaskin på ett överångställe, helt plötsligt smällder det til i kontainern på maskinen.

Tro få f-an att det var en cyklist som cyklade in i den, o det första, killen säger det är att jags ak fan lämna företrädde åt honom, då rann mitt temprament över. o jag förklarade för honom dels om min olycka o vad som händer, när det smäller o allt, jag var så förbannad samtidigt så ledsen, så efter den utskällning killen fick, så ledde han cykeln därifrån, jag mötte honom ett par timmar sneare, då ledde han cykeln fortfarande.

Att det ska vara så satans svårt för dessa cyklister o stanna, o kolla inannan om viker ut framför en bil.

För vem är dte mest gör ont på cyklisten som kasnke blir förlammad, eller killen som kör bil, som får psykiska skador.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Paap Reeder
... jo svintoleffe jag hade gjort och reagerat precis som du.

Frågan är bara vem som kör på vem.

I mitt fall höll vanföraren för dålig uppsikt och tjejerna i Fiestan körde med berått mod mot illrött.
Ibåda fallen "kom domen med omedelbar verkställighet".

Vissa cyklister tror att de alltid har rätt. Vid Brommaplan stod en bil (från Leksand visade det sig senare..) mitt på cykelövergångsstället eftersom kön tvärstannat. En cyklist som måste sett stoppet minst 30 m från överfarten kör ändå ut och in i hö framdörr på bilen och börjar gorma hej vilt på "dalkullan".

Jag lämnade namn och adress som vittne till Dalkullan och sade att "krånglar han om lackeringen av dörren så kontakta mig" ..... han höll fantamig på att trä cykeln över skallen på mig.

Hur det slutade .... ? Jag anmodades av polisen att inkomma med en skriftlig vittnesrapport ... där jag som avslutning skrev att
- "jag var beredd att inför domstol vittna om att cyklisten medvetet kört in i dörren.
Var det inte en medveten handling måste han i trängda situationer ha lätt att drabbas av förvirring av den graden att ett eventuellt innehav av körkort måste ifrågasättas..."

Skall föresten leta fram Dalkullans adress och efterhöra hur det till slut slutade.

MVH /// Paap R
svintoleffe
Paap Reeder

I mitt första fall, så kom jag körandes, så helt plötsligt, så viker cyklisten ut mitt framför bilen, trots att jag försökte veja, så hade jag inte en suck att hinna, så det small, o det small rejält.
Gubben som jag smällde med hade ingen hjälm heller, så jag behöver nog inte tala o hru det gick för honom=((((.

Tyvär så får jag lida för resten av mitt liv, för att han inte kunde vrida på skallen.
Jag blev helt friad i det målet.

I det andra fallet, så sa killen själv att det var hans fel, även där hade jag inte en suck att göra något, då jag stod o kollade åt båda hållen o skulle precis köra då small det i kontainern.

Hoppas du mår bra efter din olycka.

Det finns även såna som inte har någon uppsikt över vad dom , o dte tycker jag är synd elelr såna som ska försöka i hinna för gångare över gångbanan för dom orkar inte stanna.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.