|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
kilroy |
Idag läste jag i Sydsvenska Dagbladet en artikel där Vägverket föreslår en zebralag även för cyklister dvs att bilisterna skall få väjningsplikt mot cyklister där det förekommer sk cykelöverfarter.Eftersom zebralagen INTE inneburit ett minskat antal dödade fotgängare samt att antalet skadade fotgängare ÖKAT så kan man ju fråga sig vad förslaget egentligen syftar till. Vore det inte bättre att skärpa informationen om gällande lagstiftning istället?Varför inte införa ett sk "minikörkort" för cyklister istället som innebär att cyklister informeras om trafiklagstiftningen med avseende på de delar som känns mest angelägna om/när man cyklar?Personligen anser jag cyklister vara den trafikgrupp som oftast bryter mot trafikregler och därmed orsakar inte bara irritation utan också allvarliga incidenter, och i värsta fall olycksfall.Hur många cyklister tror inte (felaktigt) att bilister har väjningplikt mot cyklister på s k cykelöverfarter? Hur många cyklister tror inte att man får cykla på ett övergångsställe för fotgängare? För att inte tala om hur många cyklister som tror att man får cykla på trottoaren...Effekten av en zebralag för cyklister skulle bli katastrofal eftersom cyklisten färdas betydligt snabbare än en fotgängare. Varseltiden för en bilist som skall lämna företräde för en cyklist är väsentligt kortare än motsvarande tid för en fotgängare. Inte minst i tät stadstrafik med ett myller av cyklister och fotgängare kommer säkerligen olyckstalen att skjuta i höjden.Mvh kilroy "Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Det är nog inte lagen det är fel på utan attityden hos fotgängare och cylister som bara springer rätt ut i vägen utan att se sig för just för att "bilisterna är skyldiga att stanna!". Dock ett beteende som enligt mig inte förekommer utanför Skåne. Har liksom aldrig varit med om ngt sådant i göteborg. Kanske för att de flesta i götborg har cykeln som fritidsnöje och inte transportmedel, vilket är det vanligaste i malmö. Här om dagen så körde jag på drottningsgatan, strax innan gustav adolfs torg, stannade vid trafiljuset och väntar på att det ska bli grönt. Plötsligt är det ngt som slår till bilens vänstra backspegel. Det är en idiot som håller på att cyckla mellan bilarna i en våldsam fart. Att han slog i min bil verkade inte påverka honom nämnvärt, då han bara fortsatte att cykla vidare. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
kilroy |
Du har nog rätt i det, Mugge...attityden behöver nog bli bättre vilket iofs inkluderar alla trafikantgrupper.Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
svintoleffe |
Jag vet exakt vad som händer, om man kör på en cyklist, har lixsom var med om det, o aldrig mer säger jag, är långt långt ifrån frisk, o kommer nog dessväre aldrig att blir det:( Vad det gäller denna lag, som funderar jag om dom är sjuk i någonstans mellan ögon o näsa. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Som Mugge säger, attityden hos fotgängare är inte den roligaste! Olycksstatistiken skulle nog sjunka avsevärt om alla fattade att man inte hinner stanna iblan, särskilt inte vintertid! Cyklister ska jag inte ens kommentera... |
|
|
Men vänta nu här? Vid en cykelöverfart så skall bilisten ALLTID lämna företräde. Saxat ur TrF: "En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera." Däremot så har cyklister på korsande cykelbanor, skyldighet att lämna företräde åt bilister. På upphöjda cykelpassager verkar dock ingen riktigt veta vad som gäller, inte ens vägverket. Den nya regeln har tillkommit eftersom bilister vintertid har svårt att avgöra vad som är cykelbana och vad som är cykelöverfart (eftersom märkningen befinner sig på asfalten). Och eftersom det bara är i vissa fall som cyklisten behöver lämna företräde (cyklande på cykelbanor som inte korsar vägen efter/före korning/rondell) så har man unisont bestämt sig för att cyklisten alltid ska lämnas företräde. Ganska bra tycker jag, då slipper man fundera varenda gång man närmar sig en cykelöverfart. Däremot så instämmer jag i förslaget om trafikutbildning för cyklister.. Här finns dom minst sagt luddiga, nuvarande, reglerna. Kolla sidan 14, varför skulle det bli säkrare med motsägelsfulla lagar? Kolla även s. 19 "inga särskilda regler finns": Länk |
|
kilroy |
EvergreeN*Din uppfattning styrks inte av Vägverket vilket framkommer nedan.Jag citerar ordagrant vad Bo Ottosson, chefen för trafiklagstiftningen på Vägverket, säger:"Idag finns till exempel inget vägmärke som varnar för en cykelöverfart. Och en del cyklister tror att bilister på gatan har väjningsplikt mot dem. Detta skapar osäkerhet."Uppfattningen om lagstiftningen hos Vägverket verkar glasklar. Samma uppfattning har Jan Söderström, chef för sektionen för kommunalteknik och ansvarig för trafikfrågor på SKL (Sveriges Kommuner och Landsting):"Nej, jag tycker det är rätt bra att cyklisterna inte har någon form av företräde. Det skulle vara farligt för dem med en väjningsplikt" (väjningsplikt från bilister gentemot cyklister, min kommentar).I Malmö förekommer det (som i alla större städer förmodar jag) att stora genomfartsgator (huvudleder i många fall) korsas av cykelöverfarter där det dagligen inträffar incidenter p g a att cyklister försöker ge sig ut på cykelöverfarten i tron att bilisterna skall lämna företräde vilket är felaktigt.Tyvärr är vissa delar i trafiklagstiftningen luddig och oklar. Istället för att införa nya och tveksamma lagar borde man hos Vägverket se över hela trafiklagstiftningen och räta ut dom många frågetecken som finns och göra lagstiftningen mer distinkt.Mvh kilroy "Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Att våra åsikter går isär tyder ju på att man kan tolka lagen lite hur man vill. Det står ju faktiskt inte uttryckligen i TrF vad som gäller, det enda man kan uttyda är att bilisten har skyldigheter gentemot cyklisten vid markerad cykelöverfart. Vid cykelbanor som korsar vägen så har ju bilisten ingen skyldighet alls gentemot cyklisten. Men detta är enbart mitt försök till en objektiv tolkning, och som det är nu (som sagt), så står det ju fritt att tolka lagen hur man vill. |
|
|
Cyklister har alltid väjningsplikt mot bilar så som jag fattat det hela, här i norrköping sitter det tillomed skyltar i en olycksdrabbad korsning som upplyser folk som korsar vägen om just detta... (Stora guppet på södra prom). Länk min pärla |
|
Paap Reeder |
.... skall printa ut några ex av denna tråd att ha i handskfacket ... och stoppa upp i ekrarna när man "efteråt lämnar" cykelöverfarten. MVH /// Paap R |
|
Japp det stämmer.. Cyklister har väjningsplikt! även vid cykelöverfarter.. skrev precis MC-provet & frågan var med.. ** Live Fast - Die Young ** |
|
|
Vägverket har gett ut en liten behädig brochyr om detta med övergångsställen/cykelöverfarter som brukar finnas gratis på körskolor. Hittar inte min just nu i pappershögarna men vare sig fotgaängare eller cyklister har absolut företrädesrätt, dom måste ta hänsyn till väglag, ljusförhållanden, hur nära bilen är mm. Rekomenderas att ha i handskfacket. Bor själv i Uppsala och här kan jag lova att det cyklas flitigt, det är speciellt hemskt i vissa studentäta rondeller med banzai beteenden. Tycker personligen att zebralagen inte fungerar bra pga de idioter som tror att man ALLTID får kliva ut/cykla hursomhelst, gärna utan att ens titta. Dessutom verkar de tro att bilar kan stanna på 0 m och att bilförare är supermänniskor eller körrobotar. Detta är kanske väldigt svenskt - jag har minsann rätt att gå - då gör jag det utan tanke på konsekvenserna. Skulle behövas en enorm kampanj med vad som verkligen gäller. Mvh Perra L |
|
Paap Reeder |
... stopp å belägg! Läste i författningssamlingen i går - om cykelbanan går parallellt med din körbana och du skall svänga höger måste du ge cyklisten som kör åt samma håll som du företräde men inte åt den "mötande" cyklisten! Det finns tydligen "olika cyklister". MVH /// Paap R |
|
ja det stämmer, för då korsar du deras "körbana" och då skall du lämna företräde, men när dom korsar våran skall dom lämna företräde. vore ju mycke lättare om dom bara satte så att dom (cyklisterna och fotgängarna) alltid skulle lämna oss företräde. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
kilroy |
Paap*I det fallet är det riktigt, som bilister korsar vi ju cyklistens körbana och får lämna företräde. Eftersom man som bilist ändå saktar ner inför en sväng tycker jag det är OK.Mvh kilroy"Rätt använt är livet långt nog." Seneca |
|
Det är lite tråkigt att det så att säga blir "en gröt av skyldigheter och rättigheter" vad gäller samspelet mellan bilister - cyklister - fotgängare. Lagstiftare/planerare har säkert haft goda ambitioner men ibland känns det som att det har glömts bort att vi inte är mer än människor. Exempelvis klarar vi i normalfallet av att hantera 5 - 7 informationsbitar/intryck samtidigt sedan börjar vi tappa eller snarare prioritera det vi ser som viktigast/hotfullast. Om vi blir stressade börjar vi fokusera på färre "informationsbitar" och väljer de som är farligast, vi går ner på reptilnivå och börjar få tunnelseende. Det är lätt för alla att föreställa sig vad som händer i exempelvis en väldigt rörig rondell där fotgängare, bilar och cyklar rör sig, kan vi verkligen hålla reda på hela situationen även om vi anstränger oss... Ibland undrar jag om inte goda ambitioner i vissa situationer kan bli dåliga ambitioner, detta på grund av vi helt enkelt inte som människor förmår att ha full koll vilket är helt naturligt. Detta blir givetvis ännu värre när alla inblandade är något osäkra på vad som verkligen gäller. Mvh Perra L |
|
Paap Reeder |
... kollade åter idag: "mötande cyklist som ligger i en hög på den markerade cykelbaneöverfarten ... får från akutmottagningen betala lackeringen av min framskärm medans dito som kört parallellt med mig kan från samma akut skicka ut länsman att omhändertaga mitt körkort" ... De som vet minst av detta är cyklisterna själva! ... således är det väldigt viktigt med rätt målval! MVH /// Paap R |
|
Nu blåser jag liv i denna tråd igen. Jag skrev MC-teorin idag och då dök denna fråga upp: Vad gäller vid cykelöverfart och övergångsställen? Jag svarade "Jag har alltid skyldighet att släppa fram cyklister och gåenden som vill korsa vägen." - vilket var rätt svar. Nu tvivlar jag inte längre på att mitt tidigare resonemang är vedertagen fakta. |
|
|
Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Tänk på att fordonsförare inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett övergångsställe. Men den som leder en cykel räknas som gående, vilket innebär att fordonsförare har väjningsplikt. Allt detta är taget från Länk Mer utförligt Länk mvh Erik Min: Länk |
|
Paap Reeder |
evergreen! Kan inte vara rätt enligt min mening. Cyklist som kör på cykelbana i samma färdriktning skall ges företräde då du svänger höger. Cyklist som kommer mot dig på samma cykelbana skall ge dig företräde då du svänger "framför" honom. Kommer jag ihåg skall jag ta fram §:erna i morgon. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... f.ö skall jag låta V12:an stå i morgon och cykla till jobbet. Skall kanske göra några test i ärendet. (Hör ni inget av mig mer ... hade jag fel! .... och bilisten rätt ... he,he!) MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.