AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.673

Köpförslag Bussningar, fjädrar och stötdämpare och stag ?

Sida 1 av 2
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Jag må vara galen, men jag älskar min 520 och vill få slut på allt klonkande och glappande.

Jag vill byta alla relevanta bussningar, fjädrar och stötdämpare. Tittade lite på motornords hemsida och mekonomens, Verkar som mekonomen låg några hundralappar lägre i pris på alla grejjer.

Det som dock inte framgick är om priserna är styckepriser eller pris per par ?

Vilka bussningar och stag är man primärt skall byta för att få en glapp/skrammelfri bil ? Silentblocken är bytta för ca 1000 mil sedan. Trots detta känns drivlinan glapp.

Fram känns det glappt på alla håll och kanter. På plan mark går den dock lungt och fint dock.

Nån som gjort en liknande operation och kan ge visdomsord ang kostnad på delar, verktyg som krävs och annat för att göra det hela så smärtfritt som möjligt.

Blev lite långrandigt kanske men skulle verkligen uppskatta lite hjälp här !, Jag älskar min bil och vill behålla den i gott originalskick sålänge jag kan.

Do
181
Dofus
E39 528i -00

Kort sammanfattning.

Vem skall man originalersättningsfjädrar och dämpare av ? mekonomen, motornord, nån annan ? Anges priserna i par eller per styck ?

Vilka bussningar/stag e i huvudsak ansvariga för glapp i framvagn och bakvagn ? Vilka är "the usual suspects" ? (silentblock bytta)

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tja !

Jag bytte just gummiupphängningen till diffen på min, (har bytt silentblocken tidigare). Det var helt klart värt de, den vibrerarde i växelspaken under acc och de känndes som hjulen "hoppade" förut, nu käns den som ny :) Det blir även lättare att växla fint utan ryck och smällar.

// Anders
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Ja, det verkar som en bra start i allafall ! Gjorde du det jobbet själv eller lämnade du in ? och vad kostade det isf ?
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Gjorde jobbet själv, tog ca 1 timme, bussning kostar 450:- tror jag de va.

// Anders
zi
230
zigge
740iA -96
Erfarenhet av E34 får mig att ge dig följande bytestips:

Tvärstag inklusive bussningar
Casterstag inklusive bussningar
Pendelstag
Hjälpstyrarmsbussning
Mittre styrstag+yttre styrstag inklusive leder

Runt 6-7000:- för delarna, och min förra E34 bytte jag hela brasket på vid 29000 mil. Jag gjorde jobbet själv, och det tog en förmiddag. Bilen blev som ny! Allt klonk och knirr försvann. Ruskigt tight och fin i styrningen blev den okså.

///Mats
Zigge:

Gjorde du arbetet på en GDS-hall eller hemma i garaget liggandes under bilen?

Jag bytte själv mina casterstag och tvärstag på en GDS-hall, men funderar även på att byta hjälpstyrarmsbussningen. Frågan är om det är ett måste att åka in på en GDS-hall för att göra den operationen...?

// Jögge Länk

Do
181
Dofus
E39 528i -00
Härligt att höra att det e görbart själv !

Vilka verktyg krävs ? några "specialare" ?
zi
230
zigge
740iA -96
Jag gjorde jobbet hemma på garageuppfarten. Upp med framänden på pallbockar räcker.

///Mats
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Jögge38:
De jag skulle rekomendera, för jag bytte mitt mittre styrstag i helgen, är att undersöka att man har en rätt avdragare för leden på hjälpstyrarmen. Jag hade två typer av standard styrledsavdragare som inte passade. De slutade med att jag fick paniksvetsa ihop en grunka för att över huvud taget få av den. Allt gick snorlätt fram till dom där. De som var fel på standardavdragaren var att gapet var för litet så man fick inte på den så långt att avdragar skruven träffade ledens skruv. Skulle kunna tänka mig att det även funkar med en mindre två arms standardavdragare.

Jag fixade biffen hemma under bilen med ett par pallbockar. Jag skruvade ju aldrig loss hjälpstyrarmen, men jag såg bulten å de ska inte vara några problem.

// Anders
zi
230
zigge
740iA -96
Skaffa riktiga kulledsavdragare. Kostar nå'n hundring och spar flertalet timmar av svordomar, svett och blod! I övrigt vanliga ring/spärrnycklar.

Man behöver en stor ringnyckel för någon av kullederna, tror det var 22mm. Säkrast är att mäta muttrarna på kullederna. Jag vet att jag fick köpa en ringnyckel innan jag satte igång.

///Mats
zi
230
zigge
740iA -96
Det ekar här inne....:-)

///Mats
zi
230
zigge
740iA -96
Den avdragare du skall ha är:

Länk

Sidan två, artikel 165/18-20

///Mats
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Tackar för informationen !

Kommer troligen börja med att byta casterstagen fram och upphängningen för diffen, samt nya dämpare och fjädrar runt om.

Vad rekommenderas på fjäder/dämparfronten ? Skall vara originalersättning.
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
zigge: Jo, jag kan hålla med om att den ser väldigt mycke lämpligare ut än dom jag hade. Den har även ungefär de mått jag mätte mig till när jag snickrade ihop min.

// Anders
Zigge:

Ok vad bra! Då får det bli pallbockarna + verkstadsvagnen då vid bytet av hjälpstyrarmsbussningen. Jag har iofs ett par avdragare från B**tema, varav den ena var till hjälp när jag jobbade med framvagnen förra gången. Men det var nog mer ren tur att det fungerade med den avdragaren förra gången, så man borde kanske satsa på en bättre... Den du tipsade om, var den tänkt till att dra loss hjälpstyrarmsbussningen då alltså?

AndersLindgren:

Jag har även funderat på om att byta det mittre styrstaget... Det är väl mest för att nu har jag nya styrleder, tvärstag och casterstag, så det kändes liksom lite "naturligt" att ev även byta det mittre styrstaget. Men jag tror nog att jag börjar med hjälpstyrarmsbussningen och skaffar avdragaren som Zigge tipsade om.

// Jögge Länk

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
De som jag hade problem med var måttet B på den som zigge tipsade om, de var för litet på mina, när jag svetasade min så blev "B-måttet" på den ca 22mm så den där funkar nog utmärkt. Jag tror nog den funkar till både lederna på hjälpstyrarmen / pitman armen och till de yttre styrstagens leder.

// Anders
zi
230
zigge
740iA -96
Korrekt, denna avdragare funkar till alla leder i framvagnen.

///Mats
Jag kan iofs ringa själv och fråga om priset på avdragaren, men kanske är det så att någon redan känner till vad den kostar...?

// Jögge Länk

Do
181
Dofus
E39 528i -00
Jögge: Meddela gärna om du får reda på vad den kostar !
Priset på kulledsavdragaren är 728kr (inkl moms) + frakt, så man bör väl hamna på ett totalpris på ca 800-850kr

// Jögge Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.