AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.832

325(e36) Vs Chippad Nissan 200sx

Sida 7 av 9
El
338
ElNiko
325iT-92
Som vanligt så handlar det ju om vad man köper, köper jag en ny united CD-spelare så är jag inte förvånad om den låter skit, köper jag en marantz så förundras jag över kvaliten, samma sak gäller trim, köper du ett chip från nån källare i malmö så är det inte så konstigt ommdet snarare försämrar bilen, köper du däremot från en seriös och kunnig firma som kan sina saker och mappar ett chip för just din bil så kan det säker ge lite fler hästar, givetvis beroende på bil och skick. Och vad det gäller öppetfilter så bör man inte bli förvånad om bilen snarare går sämre om man inte bygger in det och förser det med en rejäl frisklufttillförsel o.s.v...
/Niklas

Gilla din BMW för den den är, inte för vad den kan köra ifrån.
DanneR
Wendtan// Ja visst men du har ju inte Provat 325:an. kan du ju inte påstå att du vet att de inte kommer att funka! Du har ju bara Provat de på anndra bilar. Och Vr6 är ju helt en annan elektronik i de bilarna änn Bmw. De kanske inte påvärkas så effektift som på Bmw. Ja vet en som chip trimmade sin kadett gsi han fick inte ett jävla skit 2hk höst kanske inte ens de. Så de har ju med olicka bilar att köra inte med att de inte går attt få utt något på en sugmotor!

Mert// Skit bil ju =) Jag lågg 230 i dag på en av de fina väggarna i småland och märker att hjul instälning en inte funkar riktigt som den ska . Ja har gjort hjulinstälning för ett par veckor sedan bara.
Ja vill ju upp i 260 högst men de går inte för då skulle ja nogg flygga utt i diCket!

Daniel
DanneR
ElNiko// Du har så jävla rätt så de inte går att ha mer rätt! =)

Daniel
DanneR
Mert// Hur kommer de sig att du har 192hk+?

Daniel
Lev. av chippet som jag använde BSR.

Danne: Bmw är väldigt duktiga på att optimera sina bilar från fabrik. De använder sig av Bosch och siemens hårdvaror och mjukvaror. Jag arbetar med siemens mjukvaror varje dag och har ganska god insyn i deras verktyg.
De är verkligen ingen slump att de flesta välkända bilfabrikanter använder sig av deras produkter.

Vr6an är med hög trolighet betydligt mindre optimerad från fabrik än någon bmw med m50 eller m52.

Om du kollar min användar info ser du att jag ägt en 323 Ci som är en optimerad 325 motor.
En polare har chippat sin 323 ci utan framgång.

Precis som Qvarnis artikel beskriver så är chippen väldigt lika med olika namn.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
DanneR
Wendtan// Då vet ja inte vad för sket ni använnder, för ja har chipp från JWR och de funkar skit bra! Jag klagar inte!!! De måste ge mellan 12 17 hk i allfall för en av mina kompisar har en 325cupé orginal med Jwr chipp de funkar redan vid 2500/rPm. Och de ger totalt 16hk. Fartspärr gick löss med. o JWR har mer än 18 års erfarenhet av BMW. Så jag tror de har mer rätt änn vad du har! Sorry!

Daniel
Danne: Har du något bromspapper från Jürgen som bekräftar effektökningen?
Glömde. Det finns ingen fartspätt på en 325:a.
Tror du på fullt allvar att en försäljare av chip skulle visa hur ineffektiva dom är?
Självklart lovar dom guld och gröna skogar, de gör de för att tjäna pengar.
Du får gärna tro att ditt chip ger 12-17 hkr.
Enligt din beskrivning av din bil borde den åka ifrån min 330 med råge. Du är välkommen ner till skåne för att pröva lyckan.

BMWCS Syd #05392
DanneR
Observera jag ligger inte och kör enbart med chiptuning. Utan jag har annat moss under med! men varför inte . Om jag har vägarna förbi =). Har ni några trevliga bannor eller ställen och va på?

Daniel
De finns några bra ställen.
Om din bara varit chippad hade jag åkt ifrån den med råge.
1.5 sekunder skiljer det mellan 325an och 330n till hundra.
De finns inget chip i världen som skulle kunna göra något åt den skillnaden.

BMWCS Syd #05392
Alvarligt talat DanneR om du nu jobbar på en verkstad så tycker man att du borde veta lite mer än vad du ger sken av att göra (t.ex. att man byter toppbultar vid toppbyte, annan tråd men ändå). Om alla säger samma sak förutom du så kanske det är läge att ta åt sig av kritiken. Jag brukar inte kritisera andras stavning men kan du inte läsa igenom dina inlägg innan du postar.

För att återgå till grundfrågan. Jag har haft 4-5st Nissan 200sx (fick byta vevlager på två av dem) och orginal så har dom inte mycket att hämta mot en 325:a. Med lite trim så kan den (200:an) givetvis rasta en 325:a (om det nu spelar någon roll).

/T.P.
DanneR
wendtan// Jo de skulle ja tro. är inte 330n större motor volym i? 3,0 liter eller?

T.P.// Ja du, som mekaniker kan ja inte allt. Har alldrig ägt en Bmw inann så därför kan ja inte så mö om dem! Jo stavningen är inte på topp eftersom att ja är dystilektiker. Men i övrigt så tror jag att allar fattar vad ja menar. Varför ja inte vill köpa en 200sx.

1. Viist går de undan om man trimmar dem men, Motorn håller inte vad den lovar, eftersom alla 200 blir slukörda lätt. Vev,ram,kolvar,Ringar, hella motor partiet är inte de man vill att de ska vara. Turbo måste man byta offta och de är dyrt.

2. Går vi över till Transmitionen så är de alltid knass med växel låderna de ge sig . Synkroniseringen får man byta offta om man vill ligga och race köra. Växlarna går inte i som de ska uttan man får lägga i dem, i stället för att skjuta i dem.

3. Hur man änn kör så håller 200 ej, Även om man trimmar eller gör annat med dem de rost fruktansvär också. de bilarna och Nissan delarna är dyrare änn till Bmw och Mercedes kan ja lova!

Därför vill ja inte ha en 200sx om du nu syfftar på s13? Men de är jäligt pigga som orginal och trimmade !=)

Daniel
Danne R:

330ns motor spec.

M54TU
Cylindervolym 2979 cm3
Slaglängd/cylinderdiameter 90 mm/84 mm
Max vridmoment/varvtal 300 Nm vid 3500 varv/min
Kompressionsförhållande 10,20 : 1
Effekt 231 hk vid 5900 varv/min
170 kW vid 5900 varv/min

BMWCS Syd #05392
Jag vill inte heller ha en 200sx (det var när jag var 18-19 år gammal jag hade mina). Jag bytade till E36 efter mina Nissans, jag hade de mest för att tjäna en slant. De var dyra i Sverige runt 1996 men var nästintill gratis i Tyskland (trots vevlagerbytena).

Förutom plastig inredning, dåliga vevlager, täta oljeservicar och snuskigt dyra reservdelar så tyckte jag att det var/är mycket bil för pengarna. Transmission osv hade jag aldrig några problem med. Men nu börjar även E36:orna bli riktigt billiga och visst tar man hellre en 325:a än en 200sx.

/T.P.
DanneR: 192hk orginal på min 325, men om ja gör som du o sätter ett + efter så räknar jag med "0,1hk" som sportluftfiltret ska ge.. tex
mi
172
mikaelmansson
330 Touring -01
Har haft en 200sx-89. Den raskade iväg på 7.1 för 0-100. Saknar faktiskt den bilen ibland...
svintoleffe
Den här gången då ställer jag mig på DanneR sida lär jag säga.
Precis som han skriver tidigare så har han väldigt duktiga kompisar som har hjälpt honom, sen är motorn tyderligen borrad ochså.
Jag tvilar inte att det är dom hästarna i motorn om allt det han har skrivit stämmer.

Har man kompisar som vet hur man ska göra och allt, då behöver det inte bli dyrt.

MVH Leffe
Då är det en jävla skillnad.
Det är ju som att säga att man fick 30 hästar med nya tändstift, utan att nämna att man bytte till vassare kammar samtidigt.
Han berättar tidigare i tråden att han inte riktigt vet vad som är gjort med motorn sen tidigare ägare.
Hade varit kul att få en komplett lista på vad som är gjort och sen dra slutsatser ifrån det.

BMWCS Syd #05392
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.