|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
| "Terror", mycket data på en gång. Har du räknat på det där med uväxling oxå!? | |
| Utväxling, skall det ju fårståss vara, och inget annat! | |
Marquez |
"323E21terror" Killen med M3an 3,0 (300hk) var det en röd, som kommer från Sandviken?? Eller är jag helt fel ute. Vill bara tillägga en sak till den här diskussionen. En polare till mig hade en Nissan 200SX (S13) med Pipercrossfilter och det gick jämt mot min 325a 92a... -Mackan- |
Jompa |
Jag har en bekant som håller på att modifiera sin Nissan 200sx s13. skulle tippa att han i dag har mellan 230-250hk. chip, avgassystem, större ic, uppsvarvad LM mätare, uppstält bränsletryck, högre laddtryck ca 1,1bar. Vidare modifieringar är att porta toppen, sätta i 300 LM mätare, tillägssprut, större turbo, dubbla ic, kompsänkning, höja laddtryck till ca 1,5bar, jag har säkert glömt något. Efter detta skall han landa på ca 350hk 450NM vikt ca1200kg orginal Så utan att bli påhoppad så har en duktigt trimmad 200 inga större problem att dra en M3. En 200 går däremot inte fortare än drygt 260 pga sin utväxling. Jag vet inte hur fort en M3 gå om man tar bort spärren. Skall man däremot jämföra väghållning så vinner en M3 med hästlängder för det var nog något som Nissa glömde av vid utveklingen av 200sx. |
|
Länk //Ticco www.ticco.com |
|
Japanen |
Håller med om att med lite trim på 200:an så drar den M3:or utan problem... Men en Original M3:a 3,2 är go.... Härlig råkraft och bra väghållning. Men vänta så kommer min S14 oxo fram.... |
|
Ej mitt inlägg!!! (Igentligen) Hjälper bara en god vän. Ticco jag lyckades inte svara på BMW forumet men du gör väll mig en tjänst och lägger in detta: 325 har jag inte fått möta än men M3 och M5 hänger inte på min 200:a! Går M3:an fortare om man väntar tills varvtalsspärret har slagit in några gånger innan man kuggar upp? Heheeee! Jag har ingen varvtalsspärr, givetvis så självdör den teoretiskt någon gång! Ha det gott BMW Folket! jaska@200sx.nu Regionansvarig 200SX OGS väst /JAska //Ticco www.ticco.com |
|
323E21terror |
Nej jag har inte tittat på utväxlingen, och den har ju minst sagt ett finger med i spelet. Nej den M3an som tävlade mot sierran skedde i Södermanland var inte röd utan gul och med endast ett effektivt system på...de ger mycket de där systemet speciellt på M3an...tex Hartge plockar ut16 extra med sitt så man landra på ca 300 på 3.0M3a. Ok det verkar som om man verkligen kan plocka ut en massa effekt ut 200an, men hur mycket kostar detta om man vill ha tex 350 som någon skrev? jag menar är man lite händig så kan man montera in en turbo i M3an till liknande kostnad som att trimma en 200 ordentligt om man har bra kontakter så man får delarna billigt och då har man kanske 500 eller något? En varning till alla..ser ni en svart M3-96b så håll mot högerkanten för den har bråttom:-) farten är min drog |
Marquez |
"325 har jag inte fått möta än men M3 och M5 hänger inte på min 200:a! Går M3:an fortare om man väntar tills varvtalsspärret har slagit in några gånger innan man kuggar upp? Heheeee! Jag har ingen varvtalsspärr, givetvis så självdör den teoretiskt någon gång!" Sorgligtg inlägg i stil med "Min pappa har faktiskt en Ferrari garaget..." -Mackan- |
|
Måste bara ge mig in i den här soppan. Både jag och mosse ägde före våra M3 300ZX (mosse 2 st.) Och jag tror att han håller med mig om att m3 3.0 går bättre både rakt fram och när det svänger... Och..då jag även kört 200, som har en lång väg att vandra för att närma sig 300an så är detta en komisk diskusion.. Visst kan man trimma...men hallå. Skall ni trimma en nissan, trimma en 300... //M |
|
| Kan någon svara på vad en Nissan 200'a resp. en M3'a, av ungefär samma årsmodell, kostar? | |
|
Bara för att ge er ett exempel på en 200sx med ca 260 hk där inte ägaren inte lagt ner mer än 10 000kr för att få nästa 100Hk till! och till på köpet är då den dyraste delen, Setrab 19 raders Oljekyl m.m medräknat i priset som inte ökar hk men som Ticco nämde innan ökar marginalerna så man inte förstör något! Denna 200:a har jag ägt i 3år och använt den flitigt både som bruks bil och på bilsport event etc. vilket ni som varit där kan intyga. Ps. Garett T25/T28 Hybrid Turbo är en uppsvarvad 200sx orginal turbo för dom som inte kan alla Garett modeller i huvet ;) |
|
|
En länk med kanske ;) Länk |
|
|
har läst på vad ni har skrivit och garvar..jag kan inte fatta hur ni ens jämför en M3 mot en 200sx....bmw är i en helt annan klass den är snygg snabb välbalanserad och tysk..medans en nissan 200sx är en japansk risburk...visst man byter turbo fixar lite höjer laddtryck det är fortfarande en risburk ... jag kanske gör nån burkracer ledsen men det här är ett bmw forum.. tvåan på tvären och 3an flat out...thats bmw man!!!! |
|
Wokpanna |
Haha, det är ju det som är roligt också.. Tex. att min risburk inte har det minsta problem att plocka ner m3 förarna från deras höga hästar... |
|
Jag har kört 12,088@183km/h med min lilla 1,8 risburk, och då vet jag att det inte är många om ens någon M3 eller M5 som hänger med... och detta är alltså med en bil som fortfarande har original stakar, kolvar, toppackning och växellåda... (bromsade bänken i botten på JRS i Östersund med ett ladd på 1,0bar och den gick till 330Hk ca) och senare så laddade jag nästan 2 bar med den... så nog håller dom hyffsat iaf... Nu äger jag inte bilen längre men jag har en ny Nissan som ska moddas lite mer än den förra... =) och den kommer inte bli långsammare |
|
320-325 |
dom kompisarna som jag känner som kör nissan 200 ett par st har bara haft problem och nu skall två st byta motor... inte för vara elak men man får ju vad man betalar för.. dom är billiga snygga snabba lättrimmade men nåt är det alltid, jag själv var nära att köpa en men insåg att dom nog inte tål hårdkörning så bra och byta olja var 400-500mil är väl lite extremt oxå ..det är väl var man bör göra om man skall sköta den ..och sen en massa slangar som kan läcka turbo som kan rasa inte heller ovanligt .. mina polare har haft problem med vevstakslagrena o växelådan ganska omfattande problem... |
| men så är det ju alltid, alla känner ju någon kompis som har haft så otroligt mycket problem med sina bilar... men effekt sliter ju på grejjerna så är det ju bara... och trimmar man inte med skallen så funkar det ju inte... | |
|
Vad kul att ni plockar flera hundra hästar ur era 1.8 liters 4 cyl standard motorer med överladdning. Grattis att ni köra fortare än m3/m5 på strippen. Men varför känner ni sådan fruktansvärd lust att hävda era effekt siffor här? Är de inte bättre att posta sifforna på era nissan forum där ni måste framstå som hjältar? När vi ändå är inne på ämnet, vad är de som är snabbast på strippen? jo just en gammal bmw med överladdning. Jag har själv haft några japanska bilar med överladdning, så även en 200 sx. Den håller inte ihop, de skramlar överallt, och man får känslan av att krocksäkerheten är som i en nissan micra. Vad beror detta då på? jo man bygger en lätt bil och överladdar en standard motor, o vips så har man något som man kallar för japansk sportbil. *suck* BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
ÄH! Lägg ner!!! Varför är det så fruktanssvärt svårt att förstå att man enkelt och billigt kan trimma en turbo bil?? Självklart kan man trimma en 200sx så att den kår en M3 i ax, det är bara att skruva upp trycket och se till att det finns tillräckligt med bränsle för att göra det. Mängden luft man kan få in i en motor är det som begränsar effekten, i en sug-motor ökar man mängd luft genom att öka slagvolymen och/eller varvtalet, i en överladdad motor görs detta genom att man trycker in mer luft i motorn än vad som egentligen får plats, d.v.s ju högre laddtryck ju högre effekt. Och på grund av att man inte behöver ha en större motor så väger bilen givetvis mindre än en bil med en 3Liters sexa som ju faktiskt är 1,5ggr en vanlig 2Liters fyra... Kan för övrigt tillägga att porsche tog ut ca:1500häst ur sin 1,5Liters sexa under turbo-eran i formel ett och en hel del har ju hänt sen dess... Däremot kan man aldrig få en turbomotor att svara på samma sätt som en sugmotor då turbon drivs av avgaserna och fördröjer därmed svaret på gasen, dock försvinner dét nästan helt om man användersig av en remdriven kompressor istället, då den drivs direkt av motorn. /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.