AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
29.259

Låter Saab 9000 skönare än E36 M3?

Sida 3 av 3
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Dr Tinnitus-> Vill bara påpeka att en B30 motor kan låta ruggigt skönt med ett riktigt byggt sportavgassystem.Inte för att Volvo 164 är en racer men en skön bil som jag gärna skulle vilja äga igen i mitt liv ;)
Olle: Förstår att du är less på dussinbilen och vill övergå till en mer ovanlig bil.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Visst kan en 164 låta ballt den med, men inte helt standard...
Perran: Ja, en SAAB hade varit något. Eller kanske en LADA. Underskattade bilar för riktiga konässörer.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Några här verkar tycka att en og900 låter skönt. Jag har dock aldrig hört den så jag kan inte uttala mig om den. Mitt ljudideal är ett rejsigt och rappt ljud med snabbt gassvar. Låter og900 så eller är den bara en i raden av alla bilar som bara "brummar"?

Angående att jämföra en fyra och en sexa så tycker jag att det går alldeles utmärkt. Jag var inte ute efter att racka ned på fyror som motortyp. Jag tycker fortfarande att min "gamla" Yamaha R6 lät skönare än vad M3:an gör. Min åsikt gällde alla dessa "tråkiga" fyror som tydligen måste köras runt med öppna system...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
En og900 kan låta fränt, men helt original så är den väl inte så himla upphetsande.

Men sen måste vi komma ihåg en viktig sak i sammanhanget. Är man entusiast och gillar en viss bil, så gillar man ju givetvis även den bilens motor/avgasljud...

Det döljs inte så lite psykologi i detta.

Jag är övertygad om att hur fan än M3 skulle låta, eller kommer att låta i framtiden, så kommer det att gillas av de som gillar just M3. Ljudet blir ju liksom en del av just den älskade bilens karraktär och personlighet.

Samma sak med dumpljud. Detta ljud asocierar till tävling snabbhet kraftfullhet m.m. och därför vill alla gossar ha det på sin bil även om den inte ens har turbo och en motor på bara 38 Hk....

Jag är övertygad om att skulle man inom WRC-rallyvärlden komma på nåt nytt system eller grunka som gör att man får 700 Hk inom reglerna, men att det låter som en stenkåt groda vis växlingar "KVUÄÄÄÄK..." så stod det inte på för ens varenda grabb åkte runt med bilar som lät som en hel grodgöl i fullmåne....

Samma sak med de sk. DTM-slutrören. Hade slumpen istället (för det var ju faktiskt en ren slump att de blev som de blev...) råkat få dem att se ut som en rosett eller nåt annat stolligt, så hade grabbarna haft det på sina bilar med... :-)

En annan sak som spinner vidare på samma tema.

En bil blir snyggare ju mer effekt den har......

Ja tänk er bara nya M5 E60.

Fundera på om den bilen i just den formen in i minsta detalj, hade varit en 516d med 4 cyl. på 75 Hk. Hade man då haft exakt samma åsikter om utseendet och formulerat sig exakt lika som nu, när man vet att den designen och kjolpaket fälgar m.m. står för V10 507 Hk.....?

Fundera gärna på detta fenomen.

Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
Dr Tinnitus:
undrar bara hur man kan få dumpljud på en bil som inte har en turbo eftersom det inte blir något överttryck i en sugmotor så det ljudet kan inte uppstå?? visst man kan sätta på ett öppet filter men då tjänar man inte 3 hk tappar kanske tre tjänar i alla fall inget på det mer än ett ballare ljud.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tro det eller ej, men det finns firmor som säljer grunkor som fixar fejkat dumpljud på sugmotorer, och ännu märkligare är att det finns folk som köper det...

Sen är det inte sällan som grabbar trillar in på div. bilforum och vill ha dump för att få dumpljud på sin icke turbomotor, och har väldigt svårt att inse att det är en teknisk omöjlighet, hur man än förklarar.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Borde väl gå att lösa med en lagom stor högtalare under bilen. Denna kunde mha. lite elektronik fås att utstöta ett "nysljud" vid växlingar, och kanske något liknande turbotjut vid fullt spjäll linjärt med varvtalet. Tror till och med att det finns något liknande en propeller eller vissla som man klämmer in i ändröret för att få till det eftertraktade turboljudet...

Helt otroligt vad folk hittar på mycket skit.

På tal om B30 så hade jag nöjet att lyssna på en vid blacrace i Älmhult förra helgen. Den lät grymt, fast den hade ju en bra bit över 200 hk också.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
ja japanarna har väll tagit fram det som jens beskriver men det roliga är att den är mkt dyrare än äkta varan men de funkar ju inte på en sugmotor.
Sexor och fyror i all ära men V8 låter skönast =)

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Perran_: Men det är samma sak där; man kan inte generalisera. Det finns V8:or som låter skönt och det finns V8:or som låter skit. I regel låter stora, amerikanska V8:or skit, men en hårdtrimmad Ferrari-V8 (ex. 360 Modena) låter grymt. Detta är mina egna åsikter och jag tror ni börjar fatta vad jag gillar för något motorljud :-)

Gåta:
Hur kan någon tycka att en H-D med raka rör låter skönt?
Vet ni väl att V8 låter skönast!! Men kombinationen med turbovin vore skönt!!

Adam/9000Aero
Att en 9000 med 3" skulle vara bondigt håller jag inte med om. Man monterar ju 3# systemet av en anledning, att få ut mer effekt/spara på turbon.

Visst blir det väl lite skönare toner i den också, men det är ju mest en bonus. En 9000 med 3" låter inte mycket.

Här är en liten filmsnutt innifrån en 9000 med 3". Denna är lite lätt masserad också. Länk
kombilappis
Måste lägga mig i lite. .Smak å tycke är lite av allas eget intresse. Men jag har nog inte hört någon saab som låter särskilt gott.. varken med orginal eller 2-3".. visst är de lite fräckt med dumpljud men efter en stund tröttnat man snabbt.... antingen är man född att gilla pys eller inte.. själv föredrar jag att ligga med min bmw på ca 4000 Rpm.. sexan bara säger: ge mig mera gas så jag får andas.. :)))

jag känner en som har en opel.. han har 3# med en dämpare.. det är mest bara löjligt.. konstigt att han inte drar på sig polisen.. för det låter rent ut sagt för jävligt..
Elfrippo: Jag anser att dom flesta smallblock och bigblock låter riktigt skönt. Dessutom mycket härligare ljud än BMW-s åttor =) Förutom M5 E39..

Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
skippa o prata om detta nu tack saab = skit så klart slut pratat

M5 THE REAL POWER
Adam/9000Aero
Jag gillar ljudet från BMW:s värre 6:or. Men det jag irriterade mig på att någon skrev att man skulle vara bonde för att man har 3" på en 9000.

Jag gillar turbo så för mig hade det ultimata varit en BMW 6:a med turbo, ljudmässigt alltså.

Jag stod i valet och kvalet mellan en 9000Aero och en BMW M5 3.8L när jag skulle byta bil. Valde Saaben för jag tyckte den var bättre på en del grejer.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
m5 micke.

Ja men nu är du väl ändå ute med cykeln i badkaret.....

Tråden heter faktiskt " Låter Saab 9000 skönare än E36 M3?"

Så vad tycker du man ska diskutera i en sådan tråd då?? Daggmaskars sexualdrift eller geriatrins problematik i vård av plattfötter.....?

SAAB kanske är skit tycker vissa, so what? Starta en tråd om du vill diskutera det. Här diskuterars inte om det är skit eller inte utan hur det låter..... ;-)

Nån mer som är trött på folk som tror att alla BMW är bäst i världen... Är inte detta ett BMW forum, är väl i så fall bättre att hålla sig till det och sluta dömma ut alla andra bilmärken.

Vad är det för fel på en Saab 9000 Aero med 3" system, känns ju lite raggigare med en 325 med ögonlock och tonade rutor.....

Lägg ner...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.