|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Okej, jag erkänner att rubriken var en "attention getter", men vill höra era åsikter i en fråga. Min M3:a är helt original vad gäller motor/avgassytem och jag får ofta höra kommentarer från mina kompisar som kör 9000 och 9-3 Aero att bilen låter alldeles för mesigt. Kompisarna har 3"-system på sina Saabar och tycker att detta låter jättefräckt. Personligen tycker jag dock att M3:an låter MYCKET skönare, trots att den med originalsystem inte låter lika högt. Jag anser inte att hög ljudnivå är lika med skönt ljud. En 2-litersfyra låter inte lika skönt som en hårdtrimmad 3-literssexa i mina öron, även om 2-litersmotorn med 3"-system låter mycket högre. Vad tycker ni? Måste en bil låta högt för att låta skönt. Låter en 9000 med 3"-system skönare än en standard M3? | |
|
bäst låter en 740 gle -84 som tappat avgasröret! |
|
|
"Kompisarna har 3"-system på sina Saabar och tycker att detta låter jättefräckt" Raggar varning enligt mig! Det låter nog alldeles för mycket! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Om man gillar buller (3" system) och fjompiga dumpljud så är väl den turbomatade 4'an att föredra... högvarvig rak 6'a är fantastiskt välljudande, M3 CSL är ett utmärkt exempel på detta. Mvh, /Wille |
|
|
Jag körde Cotton Green på min M3 -94, det var bara att fälla bakre ryggstöden och njuta när nålen passerade 4000rpm. Hade skrämt bort vilken SAAB som helst.... Ett metalliskt underbart ljud. Sen finns det diskutioner huruvida det är så bra eller inte med öppet filter. /Johan |
|
|
Håll inte på med bondiga 3" system låter illa oavsett rpm. /Johan |
|
|
Elfrippo, Flytta in till stan för att undvika att bli neddragen i bonna-träsket där saab 9k med 3"-system är det fräckaste man kan ha :-) Det är som att påstå att falukorv med potatismos är godare än Chateau Briand :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Turbobilar med 3" har ett ganska skönt sound enligt mig. Men det får inte vara för överdrivet. Ett 3" från JT är perfekt. Men det går aldrig att jämföra med ljudet från en rak 6:a, det låter mycker mer racing. Underbart :) | |
|
LexCom: Det är JT som kompisen har på sin 9000. Det låter inte överdrivet högt, men det låter inte speciellt skönt heller. Det bara mullrar dovt och karaktärslöst. Folk i allmänhet verkar tycka att vilken motor som helst låter skönt bara man slänger på ett öppet avgassystem. Jag tycker att de flesta glömmer att det är karaktären på ljudet som är det viktiga. En Saab 9000 kommer inte låta skönt eller rejsigt oavsett hur öppet system man sätter på den. Motorns grundkonstruktion är inte speciellt radikal eller vass och det rejsiga ljudet uteblir. Jämför med en Yamaha R6: i standardutförande låter den ganska lågt, mycket lägre än alla 940s och 9000 med 3"-system som åker omkring i byn. Trots detta låter Yamahan mycket skönare i mina öron. Den har helt enkelt en helt annan karaktär på ljudet, beroende på dess vassa och hårdtrimmade motor. Detta är mina åsikter. Jag är helt enkelt lite trött på alla bullrande "svenssonbilar" som inte låter ett dugg skönt trots sina öppna system. Om ni inte håller med mig så skriv gärna. Det är alltid kul med lite disskussion. |
|
|
Jag håller helt med dig, Elfrippo! Jag kan inte låta bli att hångarva lite arrogant för mig själv varje gång jag ser en "svenssonbil" med ett brölande 3"-system, och tänka "Vilken bonde!". Precis som du säger så är det läte som härstammar ur dessa traktorers stuprör snarare att betrakta som oväsen, jämfört med en BMW-sexa som i princip alltid låter välavstämt och härligt. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Felet med den här jämförelsen är bara ett. SAAB 9000 med 3"-system. Mer behövs inte sägas... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Kalle din jämförelse var klockren!!! En gammal Saab 900 turbo har ett gamska mysigt muller men i övigt så låter turbofyror inte särskilt kul. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
M femman, :-) Det här påminner mig också om en rolig/tragisk sak som jag läste i Vi Bilägare. Antingen var deras reporter full, eller så är det marknadsavdelningen på SAAB som är fulla (mer sannolikt). Man kunde läsa följande: "Teknikerna på SAAB har ansträngt sig för att avgasljudet på nya 9-3 SportCombi ska låta som på en gammal SAAB 900" HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Vilken kanonidé! Undrar verkligen varför det går åt pipan för GM och SAAB..... Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
kilroy |
"Jag kan inte låta bli att hångarva lite arrogant för mig själv varje gång jag ser en "svenssonbil" med ett brölande 3"-system, och tänka "Vilken bonde!". Precis som du säger så är det läte som härstammar ur dessa traktorers stuprör snarare att betrakta som oväsen, jämfört med en BMW-sexa som i princip alltid låter välavstämt och härligt."Mycket välformulerat, Kalle, det kan inte sägas bättre!!Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Saab 900/9000 låter iregel som fiskebåtar på tomgång med sportsystem osv. Inte helt sportigt om du frågar mig. Visst finns det 4 cyl motorer som låter sportigt och vasst. Iregel är detta dock högpresterande sugmotorer likt M3E30ns osv. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| wendtan: Precis! Det är inte fel på radfyran i sig (som konstruktion alltså). Det går egentligen få vilken motorkonfiguration som helst att låta skönt, bara den är konstruerad på "rätt" sätt. De allra flesta håller nog med om att de rejsiga fyrorna i dagens sporthojar låter grymt. Även en BMW-sexa (gärna hårdtrimmad) låter skönt, precis som en Ferrari-åtta i exempelvis 360 Modena. | |
|
johan M3: jag tycker inte att mitt 3" system på m3an låter bondigt... Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! -Drift Team 2004- |
|
|
Virrigt värre. Den gamla B202:an (900 T16) är det som låter fiskebåts aktigt tack vare grenrörskonstruktionen inte för att det är en fyra eller annat. Låter riktigt skönt tycker jag. Turbon hackar upp pulserna och dämpar ljudet. Vilket gör det lite plattare i karaktären. Hade en 900 Aero med 3 tums JT, låter inte speciellt högt. Liten aning högre än orginal M3 på tomgång men lägre vid höga varv. Lär mycket lägre än min förra 318is med 2.5tums system. Lite töntigt att kalla det brölande bonna bil, när de oftast har nästan lika mycket effekt som jag. Däremot tycket jag bättre om ljudet i M3:an än i saabarna, men det har ju mest korvkiosk-skrytar-värde. |
|
|
Likt flera andra i tråden håller jag med om att de fyra cylindrarna i en sporthoj kan låta väldigt snyggt. Ljudet från en sådan motor, när varvräknaren går upp mot och förbi 10000-strecken, är fascinernade. Även om dess avgasssystem dämpar väl berättar ljudets karaktär oerhört tydligt vilken potens motorn har, och dessutom på ett vackert sätt. Bilmotorer är ju dessvärre inte alls lika högvarviga och kräver, i mina öron, för det mesta fler cylindrar för att låta snyggt och potent, oavsett avgassystem. Mindre ljuddämpning är inte lika med bättre ljud, bara mer ljud. |
|
|
Bästa motorljud från en s.k. vanlig bil hittills (i hård konkurrens med M3 CSL) tycker jag är nya Maserati Quattroporte med Ferrari V8. En annan design på avgasgrenrören gör att den "ylar" bättre än i Coupé-modellerna. Såg även på Motorvision (tyska DSF) i onsdags och där var en test av Maserati Coupé GranSport. De hade satt fast en kamera och mikrofon vid slutröret och sen var det fullt ös. Det är en annan tändföljd i Maserati-versionen av motorn som gör att det låter mer som en "vanlig" V8. Mer varv = bättre ljud. Mvh Thomas |
|
| Tycker att de gamla saab turbona med båtrutan puttrar ganska skönt åsikter om avgassljud är som baken...Delad! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.