AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
29.262

Låter Saab 9000 skönare än E36 M3?

Sida 2 av 3
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
saab 900 turbo (-79 tom 92?) låter underbart tycker jag, beroende på grenröret då som någon beskrev... alla andra turbosaabar låter feset...

-> Duttan

"Båtrutan", störtskön beskrivning!! Att man inte gjort den liknelsen tidigare under allt 900-åkande... ;)
Även jag hade en Saab med 3" JT, lät inte för mycket och inte för lite. Den låter riktigt rå faktiskt.
Hm så det är bondigt att ha 3", ja tur att smaken är delad. Är nog ganska många BMW-turbo som har större avgassystem, jävla bönder rent ut sagt.

"Jag kan inte låta bli att hångarva lite arrogant för mig själv varje gång jag ser en "svenssonbil" med ett brölande 3"-system, och tänka "Vilken bonde!". Precis som du säger så är det läte som härstammar ur dessa traktorers stuprör snarare att betrakta som oväsen, jämfört med en BMW-sexa som i princip alltid låter välavstämt och härligt."

Kalle: Ja, och föraren i Svenssonbilen hånskrattar nog åt dig när han kör åttor runt din toksnabba BMW =)

Höpp

Jag har myst många gånger när jag jobbade på
saabverkstad och fick i en fin 900T16 härligt ljud
speciellt på tomgång. Däremot är jag inte det minsta
impad över alla dessa 3tums 9000 och NG900
mest bara irriterande högt skitljud.
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
en tråkig saab 4a e inget mot en fin bmw 6a
Perran_,

Han får skratta bäst han vill. Att åka snabbt har inget med smak och stil att göra, och jag föredrar att behålla min integritet även om det innebär att jag blir ifrånkörd vid rödljusen av Eslövsmästaren i Tractor Pulling. Att han åker åttor runt mig tvivlar jag dock på, då får han använda backen, eftersom hans traktor sannolikt är felhjulsdriven. :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Perran, du måste hjälpa mig. Jag vill också vara med i SAAB Turbo Ragg Club of Lappland. Hur gör jag? :(

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag står fast vid min åsikt. Tycker man att en Saab med 3" låter rått så har man inte hört mycket. Det är möjligt att det finns vissa saabar som låter skönt, men jag tvivlar ändå på att det ljudet är i min smak. Saab har mig veterligen inte gjort en enda rå motor för gatbruk, men jag kan ha fel.

Förtydligande: Detta gäller fortfarande inte bara Saab, utan de flesta vanliga svenssonbilar med vanliga, ickeextrema motorer.
De flesta som monterar 3" på sina saabar gör det nog för att ta ur lite mera effekt och inte för att det ska låta mycket.
Med bara 3" så låter det ju knappast speciellt mycket heller!
Klart mindre än de M-bilar jag åkt/kört från -90talet.
Men det finns många som plockar bort nån av ljuddämparna för att det enligt de låter för lite.
Personligen tycker jag inte att en saabmotor med 3" låter "ballt" alls men när laddtrycket stiger och även varvtalet så jävlar ved det kan låta brutalt! Inte epa som det kan göra på tomgång/låglast osv.
M-motorn med bästa "ljudet" tycker jag UTAN TVEKAN än 3,8l sexan.
Råbrulat ljud!
Jag personligen tycker inte att bilar ska låda mycket alls! Utom just när man
M.V.H.
sopigt forum där man inte kan ändra i inlägg...
forttning:

-drar på max!
Så är det på min 9000 2,3T med JT 3" och båda ljuddämparna kvar.
Ganska tyst när det ska vara tyst och lite aggresivt när man drar på.
(löjligt tyst tycker vissa polare varav en har M5:a)
M.V.H.
appropå ljud! Kom att tänka på Gävleträffen för några år sedan
då det var en M5Touring(tror jag) violett med zeemaxkjolar
har jag oxå för mig(letar i minnet).
Den hade även en text på framrutan där det stod
"The beast/best?". Den här bilen hade ett ruggigt brutalt ljud
är det ingen so, har den på film??, den gjorde iofs
inge bra repor med jäklar vilket sound det var när den
värmde däck.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Min v70r låter bättre än både dessa bilar.. har 3" hela vägen turbo 5ans ljud är grymt..
Då har jag ägt flera m3or.. och trimmad saab 9000aero..

Kalle Hansen: Ja tur att smaken är olika, vissa vill åka fort och vissa vill fisa omkring och tro att dom har stil.. Förresten finns det ju snabba turbobilar med RWD också =)

Olle: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig iom att jag bor i Västernorrland och äger inte ens en Saab. Det verkar som om du sovit på geografilektionerna, tråkigt värre.

Andreas Plars: Håller med, kasst att man inte kan redigera sina inlägg. Halvdrygt med massa dubbel- och trippelpostningar.

m3efl: Där satt du huvudet på spiken! En polare har en 850 Turbo med 3" hela vägen, låter väldigt gött.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Motor/avgasljud från bilar är både rätt känslomässing och lite religion ibland.

Man kan ju svårligen påstå att BMW:s sexor låter skit generellt sett.

Tyvärr lyckas ju en eller annan att överdriva saker och ting så det låter rent ut sagt för jävligt, men i de flesta fall låter det bara mumma.

Personligen så har jag lite olika ljudsmak beroende på biltyp och miljö.

Hur menar jag nu då...?

Jo, jag tycker att det känns helt rätt om det kommer en BMW eller vilkenbil som helst i mer eller mindre fullt racetrim på Gelleråsen och låter sjukt mycket eller skärande vasst. För det är rätt miljö för den bilen då och ljudet har ett viktigt praktiskt syfte kan man anta.

Men liknade ljud ur en fjortissänkt 325 med neon dinglande i backen underbilen och cerisa torkarkondomer från Biltema och blå dioder i spolarmunstyckena, som kommer brölandes genom stan på vaxvarv på tvåan i 60 kmh. Det känns helt fel och bara töntigt för mig.

Förstår någon vad jag menar...?

På senare tid har jag sett att det börjar dyka upp bilar där ägarna säkert slantat svindyrt för polerade rostfria system med 3-4" coola slutrör/dämpare som ska peka snett ut, som på alla stylade Japs i tidningarna.

Såg igår en Porsche 944 med sådant system, såg i helgen en gul Honda (?) i Gävle med sådant system. Det enda jag kan säga är att det låter rent ut sag för jävligt illa, både i ljudkarraktär och i ljudnivå. Det är fan ta mig en gåta hur killarna kan åka runt och se så förbannat nöjda ut med dessa "megafoner" och gärna backar upp mot folk så alla verkligen ska se deras cooooooola system.

Fan det låter ju mest som en Triumph 1300 från 1943 fast med 300 dB.........

Smaken är som baken...

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Micke_L

"johan M3: jag tycker inte att mitt 3" system på m3an låter bondigt..."

Med tanke på färgval på din bil så kan jag förstå att du inte tycker det.....

/J
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
TYCKER DET ÄR FEL ATT JÄMFÖRA EN SEXA MED EN FYRA!!

det är ju som att jämföra en lättöl och starköl.
för att en bil ska låta sportig så tycker jag att det får nästan vara en sexa men undantag för pikes peak saaben som eklund körde som är en tvåliters 4:a men är ju ingen normal bil.

en nissan skyline r34 gtr är en gatbil men en sexa och turbo den låter däremot mkt trevligt med ett öppet system tillexempel en sån bil tycker jag man kan jämföra med bmw:s sexor inte en fyra
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johnalbin.

Blev jag förvånad över att du själv har just en BMW-sexa....? Nä...

Visst får du tycka som du vill, men det blir liksom lite konstigt och inte så lite färgat heller kanske...?

Man kan inte jämföra en sexa med en fyra..?

Tja, de har ju givetvis olika karraktär, men hallå, hur många vassa trevligt sjungade fyror sågar du i detta resoneman. Sen kan man ju fråga sig om alla sexor låter lika sportigt....?

En Sierra 2,9i låter allt annat än sportigt i mina öron....

En E30 M3 låter väldigt sportigt på sitt sätt, hoppsan, det var visst en fyra...

En Volvo 164 låter bra osportig, sexa...

En Honda Civic VTEC låter väldigt sportig, fyra.

Går vi sen in på tävlingsbilar så har vi ju STCC-motorer, oftast fyror. Hur låter de...

BMW E21 med F2-motor, fyra, hur låter den. Säger du att du tycker den låter osportig så är det dags för ny hörapparat...

WRC rallybilar....?

Ford BDA.....?

Ja det kan göras en nästan oändlig lista.

Sanning är väl att alla motorer kan låta sportigt eller mjäkigt beroende på vad de är byggda och tänkta för, oavsett antal cylindrar och konfiguration.

SAAB 3-cyl tvåtakt kan låta mycket sportigt t ex....

Du sårar mig, Perran.

/B205-lover

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
jag kanske uttryckte mig fel men jag försvarade fyrorna och menade att det är inte rättvist att jämföra en fyra och en sexa, det är två olika ligor. en stcc-bil är ju en sport bil och låter ju då sportigt min bil har en sexa och låter allt annat än sportigt tycker jag det låter mer brutalt och kraftfult än sportigt, jag tycker en sportig motor har en sån karaktär att den är varvvillig och det är oftast inte relativt stora sexor som min.

visst en fyra kan låta väldigt sportig som tex en stccbil men för att det ska bli jämt jämför sexor med sexor och fyror med fyror

tråden gick ut på att jämföra en sexa med en fyra och det tycker jag inte man ska göra hoppas inget är oklart nu

mvh johnalbin
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
En og900 turbo låter helt underbart, särskilt på tomgång (och främst 8-ventilaren om du frågar mig). Den som tycker något annat måste ha missat en obligatorisk del av svensk bilhistoria. Vårt garage:

Mina:
BMW 330iM -03
Saab 900 T8 special -89

Brorsans:
BMW 520iM T-01
Saab 900 T16 aero -93

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.