|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lider med dig Tobbe, det borde vara nackskott på sånt! M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
kilroy |
bjoerck*Vad du pratar om här är parkeringsskador som åsamkats då en rullande bil har skadat någon annan. Detta klassificeras som smitning.Följande är kopierat från trafikjuristen.se"Bagatellartad smitningsförseelse Varning- 2 månader Exempel - Backa på och skada en vägskylt Parkeringsskada Varning- 4 månader 2 månader Exempel - Köra emot annat fordon i samband med parkering Krock 2-4 månader 4 månader/ Exempel - Ha del i uppkomsten av trafikolycka utan personskada Allvarligare brott 4-6 månader 6 månader/ Exempel - Orsakat personskada i samband med trafikolycka" Ett dörruppslag, avsiktligt eller inte, som utförs då två bilar står parkerade intill varandra, räknas inte som smitning i lagens namn. Det finns inte heller med i de exempel som räknas upp vare sig hos trafikjuristen.se eller om man läser regelverket (såvida jag inte har missat det).Det faller troligtvis under samma åtalspunkt som annan "skadegörelse".Rätta mig gärna om du har annan saklig information eftersom frågan diskuteras med jämna mellanrum.Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
kilroy |
Här en annan länk som säger ungefär samma sak...Länk Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
kilroy |
Fick förresten själv en liten parkeringsskada igår på IKEA´s parkering. Tack och lov en relativt harmlös skada som förmodligen går att åtgärda utan några större och dyrare ingrepp. Föraren av den andra bilen klev genast ur, visade sitt körkort, meddelade sitt hemnummer och lovade att betala alla mina kostnader om det skulle behövas. Vi skildes åt i samförstånd vilket ju är trevligast.Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Då trafikförsäkringen används för att täck skadorna på annat fordon i samband med dörruppslag misstänker jag att det klassas som sminting att lämna platsen. Annars skulle hemförsäkring vara den försäkring som täcker skadan. Håller med om att det är ett gränsfall. |
|
kilroy |
Den ekonomiska regleringen av uppkommen skada har knappast något samband med den straffrättsliga bedömningen?Dessutom kan man ju mycket väl tänka sig att en passagerare i en bil slår upp dörren ovarsamt och åsamkar en parkeringsskada. Om passageraren då inte själv har bil men däremot hemförsäkring så kommer ju den ekonomiska regleringen att ske via vederbörandes hemförsäkring.Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Jag använder det garaget dagligen (har kontor i byggnaden), men kan inte riktigt minnas om det står någon bortom din bil. Innan din bil står ju en annan "vinterparkerad" bil. Värt att nämnas i sammanhanget är att platserna längst bort i garaget där du står ofta används av hantverkare, t ex elektriker (vill inte hänga ut firmanamn). Med tanke på att din skada sitter högt skulle det kunna vara en sådan. Jag ska hålla ett öga under dagarna och se om jag ser något. Har du nummer o dyl till ansvarig för garaget? Om inte, kan jag nog hjälpa till med det. Hoppas att det löser sig för dig! PS. Har sedan jag i höstas insåg vad det var för finputsad M3 som blänkte längst bort i garaget (läste avställningsreportaget) kastat trånande blickar bortåt både en och två gånger...DS //Magnus |
|
|
Magnus, kul att du också jobbar där! :) Du har mail! Mvh Tobias |
|
|
Hej Darklight !! Vem/vilka fixar bulor/dörruppslag i Uppsala ? Har aldrig sett dörruppslag som riktats upp men man tvivlatr ju starkt på att det inte skulle synas !!! Att det syns något mindre kan man tänka sej men inte spårlöst borta det borde ju vara omöjligt utan att röra spackelspaden.. Skall lacka min cab p.g.a dörruppslag men kanske skulle gå att räta ut dom så spar man in en slant.. De dörruppslag jag har har inte nån färgskada utan endast små veck........ M.v.h...Matte |
|
|
MatteUppsala: Jo, då... Både Automiracle och Cardent får bort bucklorna i de flesta fallen. I fall de inte får bucklan att försvinna spårlöst så behöver man inte betala! Det är helt otroligt hur de gör det, ett konstverk minst sagt. Du spar ju helt klart en hel del pengar istället för att spackla... Darklight: Om killen i fråga kan fixa för 300kr st så är det ju värt det... Vet du vilken firma han jobbar på? Mvh Tobias |
|
|
Tobias: Killen jag tänker på frilansar åt bilfirmor här i stan (och även ibland stockholmsfirmor ibland), han åker alltså runt till olika bilfirmor som behöver hjälp... Jag är lite osäker på ifall han fortfarande håller på men kommer snart att få veta status, så Matte? Jag återkommer i så fall! (Sedan är det ju beroende på hur stor bulan är / var den är placerad om det kostar gratis eller en hel förmögenhet antar jag, så det är väl lite individuellt) /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Darklight: Tänkte ta en sväng förbi Uppsala nu nästa helg... Om du kan kolla om han har tid så bjuds det på en åktur i M3an :-D Det e 2 bucklor som behöver riktas... 1-3cm stora... Mvh Tobias |
|
|
Hej ! Kanon darklight !! Skall lämna bilen på hellack den 25:e denna månad annars (har bokat in att lämna den då ) !! Blir hellack för är väl även svårt att komma från en viss nyans skillnad om man bara lackar det som verkligen behövs. Fast då kostar det ju endel men jag står inte ut med dörruppslag för skall man ha en cab så skall den vara fin med,annars kan jag åka en gammal Fiat eller nåt :) M.v.h Matte |
|
|
Som jag alltid har sagt.. varför får man lära sig så onödiga saker i skolan för?! Vem bryr sig om hur många gudar hinduismen har? ;) Varför kan man ärligt inte få lära sig hur man går ut ur en bil, utan att slå upp dörren på bilen bredvid. Eller något som jag stör mig ännu mer på. HUR MAN GÅR UT UR EN COUPÉ UTAN ATT SPARKA SÖNDER MINA HARMAN KARDONHÖGTALARE?!?%)"!=)%!=%!=?%(!)% :) Så.. nu är jag lugn igen :) Synd om din bil dock :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.