|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Kom hem från jobbet idag runt kl 20 med familjens V*lvo 745, när jag plötsligt såg en traktor som sopade gatorna... Till min stora förvåning så är alla gator här i området sopade.. Vart så glad att jag ringde bästa polaren... "Nu ska M3an ut" sa jag... Sagt och gjort. Vi åkte till garaget. Batteriet satt ju redan i eftersom det hade vi gjort för 2 helger sen. Hon startade fint och sen bar det av... Känns så skönt att äntligen få köra M3 igen efter en lååång vinter. Dock så har ja henne i garage ett tag nu då det ska bli skit väder de närmaste dagarna... Men vi tog oss iallafall en lång tur... Däremot så e det en sak som jag blev riktigt ledsen över! Vi stod på en mack och snackade me en annan polare. Står utan för och ser att något inte e rätt me förardörren. Ser ut som en stor dammfläck... mycket riktigt.. torkar bort dammet och ser att det inte bara var damm... Någon jävla idiot har slagit upp sin dörr mot min förardörr under vintervilan!!!! =( Har haft täcke överbilen hela vintern och ställt mig så att bilen bredvid har mycket plats att röra sig med... Som tur är så har ingen lack lossnat, men bucklan är cirka 3 cm lång! =( Över handtaget på förardörren alltså rätt långt upp... Fan, det finns inga dörruppslag på bilenm förutom ett litet vid tanklocket... det ska ja ändå ta bort i samband me rekonden på sthlms bilvård... Men nu har jag fått en stor på förardörren också! =( Förra rekonden förra året tog jag bort en som satt på förardörren då förra ägaren inte tagit bort dessa... Å nu måste man pröjsa 1200kr för att något spån inte kan öppna en dörr utan att slå i mot bilen bredvid som står 1½meter i från! =( Ska ta reda på vem som står där, men personen lär ju neka.... Så sura pengar, och det stör mig att folk inte kan låta bilen vara, när den står under ett täck avställd.... =( suck... Det är ju reserverade platser och alla platser e registrerade på personer... visst någon annan kan ha stått på platsen bredvid som inte ens får stå där, men va e oddsen.... Aja... kommer kosta 1200 extra att få bilen perfekt.... igen..... suck.... va tvungen att skriva av mig... nu e ja riktigt trött å det e sängdags... sov gott! Mvh Tobias | |
| Surt med dörruppslag. Vad som är surast av allt är att det är någotn nonchalant dregg som gjort skadan. Om man själv klantade sig och gjorde märkena på sin egen bil vore det en annan sak. Fast nu är det någon annan typ som fullständigt skiter i att han förstör annans egendom. | |
|
Men... Tobias? Inte behöver det kosta 1200 spänn för att fixa en bula? Den killen som åtgärdar bulor här i Uppsala tar 300 kr /bula (om det är stora bulor vill säga)... Han fixade en 10-12 bulor åt min kompis för tusenlappen, så visst borde du kunna komma undan billigare? (Om inte annat får du väl komma upp hit till Uppsala på besök :)) Mvh Marcus |
|
|
Länk |
|
|
Undrar hur nonchalanta dörruppslagare skulle reagera om man åkte hem till deras hus och sabbade lite av fasaden, bröt loss några plankor etc.? Annans egendom som annans egendom? Mvh, /Wille |
|
|
Instämmer med dig WilleW. Men vissa nonchalanta människor anser ju att bilen är ju inte nåt viktigt utan bara nåt man förflyttar sig mellan A och B , men om det skulle gälla deras hus så får man ju absolut inte förstöra det. Än är inte den siste idioten född. Funderar på att räta ut mina dörruppslags-bucklor till sommaren men de kommer väl säkerligen tillbaka igen lika snabbt av en klåpare motsvarande bilgrannen till Tobias. ///Foppa |
|
kilroy |
Visst är det tråkigt när sånt händer som hände Tobias...men efter att ha läst hans inlägg flera gånger hittar jag inte nånting som tyder på att någon gjort det med flit. Oaktsamhet eller slarv troligtvis men inte med avsikt.Det är ju faktiskt en viss skillnad på att genom slarv orsaka en bula och att med berått mod börja riva fasaden av ett hus...Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
kilroy: Liknelser bör överdrivas för att få någon effekt överhuvudtaget. Att slå upp den dörr på någon annans bil och orsaka skador är en sak om man är oaktsam och står för det man gjort, problemet är att de flestas inställning är som Foppa beskriver: "det är ju ingen fara, det är ju bara en bil". De åker därifrån och hoppas att ingen har sett. Därmed har de tagit ett beslut om någon annans egendom som leder till kostnader och besvär för den drabbade. Men det är inte upp till dem att bedömma detta då det inte är deras bil som fått en buckla. Mvh, /Wille |
|
|
Ja, vad säger man, suck! Jag kom nyss från lunchen, stod parkerad på en parkering mitt i stan, en mamma som håll på att sätta in sin barn i barn stolen hade så vackert sin bils dörr villande mot bilen bredvid!!!! Jag hade stor lust att skälla ut den mamman ordentlig men tyvärr gjorde inte det! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
| En intressant jämförelse är att skaffa någon sunkig pråm till båt och dundra in i första bästa hamn för att klämma sig in mellan första bästa välpolerade båtar. Efter några sammanstötningar med repor och märken som följd är det bara att säja: "Äh, det där lilla gör väl inget. Det är ju bara båtar för att frakta sig från punkt A till B". Min syn på båtar är ungefär sådan. Är totalt ointresserad. Ändå hyser jag stor respekt för de som är rädda om sina båtar. Alla har vi olika intressen. Jag är rädd om mina bilar, andra är rädda om sina båtar. Om man inte har såpass stor respekt för andras intressen och egendom att man ställer sig likgiltig inför åsamkad skada anser jag att omdöme saknas. | |
| Abbe: Varför skällde du inte? En tillsägelse kanske räcker för att de skall uppmärksamma sitt felaktiga beteende och skärpa sig? | |
|
Kanske man ska börja fota såna där händelser med mobilen och kontakta ägaren till den skadade bilen så får man visa vem som åstadkommit skadan. I ett fall där tex förövaren smitit eller ej meddelat ägaren. Det känns ju inte mer än rätt att den som inte kan respektera andras egendom och inte har något ansvar alls , ska få betala/straffas för sitt uppsåt. ///Foppa |
|
kilroy |
Jag har ju personligen lite svårt att förstå jämförelsen med att genom slarv eller oaktsamhet orsaka en bula på en bil och att köpa en sunkig pråm och med berått mod orska repor på andras båtar...Det som saken handlar om är väl att stå för det man gjort även om man inte gjorde det avsiktligt. Att folk orsakar parkeringsskador och sen smiter ifrån ansvaret har nog inte så mycket med just bilar att göra utan är nog mer för att slippa ta sitt ansvar.Det är ju dessutom en utveckling som tenderar att bli allt vanligare, inte bara när det gäller bilar.Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Att göra ett dörruppslag för att sedan lämna platsen klassas som "smotning från olycksplats". En relativt allvarlig trafikförseelse som i regel leder till körkortsåterkallelse. Små "fjuttiga" bucklor på dörrar och skärmar kostar försäkringsbolagen miljonbelopp varje år. |
|
|
kilroy: Exemplet med pråmen syftar mer till den totala oförstålsen som folk har för att andra är rädda om sin egendom. Även om jag ser båtar som något bruksmässigt så innebär inte det att jag kan bestämma vad andra anser. Detsamma gäller bilar. Det är skönt att få utrymme när man ska kliva ur bilen. Därför kan man öppna tills det tar stopp mot bilen bredvid. Det är ju bara bilar. Plåtburkar för att åka från A till B. Eller? Jag tror de flesta dörruppslag uppstår på grund av oförståelse. Småbarnsmamman tycker det är komfortabelt att luta sin dörr mot den nya BMW:n medan hon spänner fast ungarna. Enligt experterna på Cardent, som lagar bucklor, är BMW:ar, Mercedesar och andra exklusiva märken överrepresenterade när det gäller dörruppslag. De hävdar att det är den svenska avundsjukan som gör sig gällande. Jag tror att människor inte är så elaka och misstänker istället att BMW-ägare är mer petiga med sina bilar. |
|
|
Suck! jag har hittat minst 5 st uppslag på M3:an....men men 10 år sätter väl sina spår...turligt nog har lacken klarat sig, så jag ska försöka trycka ut dem hos CarDent. |
|
|
bjoerck, tyvärr var jag väldigt stressad och så såg mamman också väldigt stressad ut (barnet grät) så jag lätt det vara. Har påpekat sånt vid tidigare tillfällen med blandat resultat. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
kilroy |
bjoerck*Varifrån har du fått att ett dörruppslag leder till körkortsindragning...Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
cane |
Dörruppslag är ett gissel. Men jag betalar dem med p-böter istället. Ställer mig i princip aldrig lagligt, dvs står utanför de märkta rutorna alternativt snett över 2 rutor. Visst åker man på en 3-hundring då och då, men hellre det än bucklor. Nån gång har nån klagat, men i de allra flesta fall får jag "förstående blickar" faktiskt. |
| Kilroy: Kolla exempelvis på trafikjuristen.se. Parkeringsskador kan resultera i körkortåterkallelse upp till fyra månader. | |
|
Jag tog en snubbe på bar gärning när han slog upp sin dörr mot bakskärmen på min 328ci. Det blev ett märke så jag ringde dit Polisen som kom på 2 röda. De hjälpte mig o fylla i skadeanmälan så fick jag senare min skärm omlackad. Tråkigt o behöva lacka om?? Ja, men det fanns en till (gammal) buckla som lackeraren tog bort samtidigt så det gjorde inte så mkt. Han som slog upp dörren hade svårt att fatta varför jag blev så förbannad, men han fattade inte att det var min ögonsten som han hade förstört. Jag erbjöd mig och låta snubben betala mig 1500kr för att jag kunde ta bort bucklan själv men han avstod, istället fick han pröjsa 3000kr i självrisk + sänkt bonus. Tji fick han. Men Polisen ska iaf ha ett stort tack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.