AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.844

Servicemeddelanden på 1-serien.

Sida 1 av 2
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Igår lämnade jag in bilen på BMW-verkstaden i Örebro för att byta till sommardäck. Hade samtidigt gjort anmärkningar på vissa funktioner som de skulle titta på. Bla ojämn tomgång vid kallstart och en klimatanläggning som ibland betedde sig underligt (Ojämn gång och gör korta uppehåll då och då.). Gnisslande bromsar och högt vindbrus när man kör över 100km/h.
Det visade sig att det fanns felmeddelanden både på tomgång och kliman. Ny programvara fixade tomgången och klimans beteende. Samtidigt visade det sig att det fanns återkallningar på vissa bilar i ett-serien. Detta för att byta vipparmarna i motorn. Det var tydligen fel på dem. 25 bilar (ISverige) skulle in för byte av dessa. Vet inte vilka motorer det gäller. Jag har en 120i.
När det gäller de gnisslande bromsarna och vindbruset så sköts det på framtiden.

David
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det där med 'hickande' klima känner jag igen, det problemet har jag på min 120d. Det ska fixas vid första service, plus ett ganska komiskt fel - när jag tar på mig mina polariserande solglasögon ser jag inte radiodisplayen! Det visar sig att själva fönstret på displayerna (radio, klima, samt centralinstrumentet) är polariserande, för att släcka ut reflexer. På min Professional-radio har man råkat tillverka fönstret vridet 90 grader fel, så om jag lägger omkull skallen när jag har mina Ray-Ban på ser rag radiodiplayen igen.... fast då 'slocknar' de andra displayerna!
Lite jobbigt att vicka på skallen sådär för att se vilken radiokanal man har, eller vem som ringer (jag har BT-handsfree integrerad i bilen och den använder radiodsplayen).
Jag ska försöka ta reda på vilka Servicebulletiner och recalls det finns på 1-serien, innan jag lämnar in för service - lovar att rapportera här om jag hittar nåt av allmänt intresse!

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Är det inte enklare att byta glasögon, Gunnar? :D

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Njuren
bra början ju...

BMW - i nöd och lust?
Sköll12:

Spara alla papper, kanske du har också fått en oturs bil:-(

Suck,
Fredrik Johansson
Återkallandet gäller BMW 118 och 120. Vänligen kontakta din närmaste återförsäljare och kontrollera om din bil omfattas av detta.



FJ
CR
175
CRY
332ti-98
Hej!
Hade min 116 inne för diverse fel i tisdags, har klagat på att motorn "dör" ibland, går lite ryckigt. Jag trodde det skulle räcka med ny mjukvara, men tydligen så skulle hela styrenheten bytas...plus en massa andra grejer jag inte kommer ihåg, dessutom har jag 3500 mil kvar till nästa service och det blir inte mindre heller.....torkaren bak har lagt av, men är fixat, gnisslande bromsar är tydligen helt normalt enl BMW....även glappande stolar, börjar tröttna nu. Gnisslande pedalställ + bagagelucka är också fixat. Hade även en hel del problem med min Cooper S, samma tveksamma service/inställning.

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
da
2.000
danielb
I4 M50 -24
BMW's ingenjörer skulle krävas sitta i tysk tv och gråta och be om ursäkt åt folket så fort de orsakat ett fel på bilarna, först då skulle nog BMW komma upp japanklass på prylarna...
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Min 120i ska in ppå verkstad kommande måndag för byta av vipparmarna i motorn. Har tydligen en koppling till ojämn gång på klimatanläggningen. De gnisslande bromsarna och det höga vindbruswt ska också kontrolleras.

Det jag upptäckte idag var att dörrarnas inredning (Alla fyra) ger ifrån sig ett knarrande ljud när bilen kränger. Ett tydligt och högt missljud som är väldigt irriterande. Har inte hört det förut, så min tanke var om det har en koppling till den ökade yttertemperaturen....Mycket märkligt. Få se vad ÅF säger om det. Annars går bilen bra.....Har kört 765 mil nu.

David
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Fick ett riktigt irriterande fel på min 120d förra veckan - efter tvätt (vanlig handtvätt med normal trädgårdsslang, inget högtryck ens!)
började jag få en massa Check Control-meddelanden om öppna dörrar och baklucka, fallerande klämskydd till fönsterhissarna mm, plus att hastighetsmätare och varvräknare gick ner på noll någon sekund med ojämna mellanrum. När jag körde plingade Check Control var 20:e sekund och la upp nya felmeddelanden på panelen. Körde till jobbet med hysteriskt plingande och blinkande instrument. På eftermiddagen skulle jag köra från Stockholm till Göteborg..... jag höll tummarna för att det var ett fuktproblem, och att det skulle hinna torka ur innan avfärd.
När jag satte mig i bilen på eftermiddagen, var det bara varningen för fönsterhissarna kvar. Tyvärr envisades eländet med att plinga tre gånger i minuten, så gissa om resan till Göteborg blev en pärs!
Åkte in till BMW Göteborg på torsdagen, och fick som tur var Mattias på verkstaden att ta sig an min bil. Han försökte allt, nollade diagnosminnet, körde alla tester som finns DIS+, gjorde manuell återställning, kopplade ur batteriet.... men biljäveln envisades med att varna för defekt klämskydd på fönsterhissarna bak. BMW Göteborg agerade föredömligt, jag fick låna en 116i hela fredagen medan dom letade fel på min bil. Tack och lov fick dom bort det återkommande plingandet, så det som kvarstår är ett fönsterhiss-larm när man startar bilen, plus att hissarna bak bara går en liten bit i taget. Det får jag leva med tills BMW Solna kan ta in bilen och försöka klura ut vad som är fel!
Teorin är att det är en s.k. "Junction Box" som lagt av, den sitter i säkringscentralen och styr en jäkla massa grejor, t ex elhissar, centralinstrument, larm, serviceindikator och - just det - Check Control!
Annars har jag varit förskonad från störningar, har kört nästan 3000 mil nu och jag har varken bromsgnissel eller andra oljud.
Ska bli intressant att få reda på vad felet är!

/// Gunnar E.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Hade bilen inne på verkstad i 3 dagar för byte av vipparmarna. När jag hämtade bilen igår tyckte jag att bilen (motorn) kändes annorlunda. Betydligt slöare, speciellt under 4000rpm!! Är det inbillning tro eller kan byte av vipparmarna påverka motorns karaktär på detta vis?? Jag ska påpeka detta till verkstaden efter helgen.

David
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Problemen med "knarrningarna" trodde de berodde på torra lister runt dörrarna. De siliconade dörrlisterna när bilen var inne. Det blev nästan bra. Bara lite knarr återstår. Detta var tydligen ett vanligt problem på de äldre 5-modellerna sa dom.

David
CR
175
CRY
332ti-98
Jag har också lite knarr i listerna på min 116i, ska prova med att smörja upp dem imon.

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
CR
175
CRY
332ti-98
Lite uppdateringar angående knarrande lister, har smörjt upp med diverse medel, fick inte bort oljudet, provade idag med WD-40, har varit tyst sen dess, dock verkar det vara temperatur beroende så man vet ju aldrig det kan komma tillbaka.

Är det någon mer än jag som har problem med knarrande kopplings och bromspedal? Kopplings pedalen knarrar vid bottenläget och precis innan fullt tillbaka. Bromspedalen vid belastning. Det konstiga är att detta uppkommer först efter ca 10-15 minuters körning, irriterande. Det verkar vara tempberoende detta också, har BMW sparat in på plast/gummi sorterna i 1:an?

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
CR
175
CRY
332ti-98
Har nu dessutom 3700 mil kvar till nästa service.....

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Christian,
det där med ökande miltal till nästa service KAN vara i sin ordning!
Kör du väldigt 'snällt' med bilen, så utökas ju intervallen till nästa service - SI-instrumentet utgår från en 'standardintervall' (olika beroende på modell, på min 120d var det 3000 mil från start), och kalkylerar om kvarvarande körsträcka till service efter hur körförhållandena varit sen senaste nollställning. Min 'ökade på' successivt tills bilen gått 700-800 mil, efter det har summan av körda mil och mil till service hållit sig konstant på ca 4.000 mil.
(Jag tycker det är mycket, så jag bytte olja + filter en extra gång efter 2.200 mil, utan att nolla SI-instrumentet).

Tror dock att det mycket väl kan stämma både på din och min bil - jag ska höra med 'specialisterna' så fort jag träffar dom...

/// Gunnar E.
CR
175
CRY
332ti-98
Gunnar:
Jag har påpekat detta för verkstan, och de ringde upp till någon "expert" och de kom fram till att något var galet med min bil, dock ville de avvakta och se vad som händer till efter det inplanerade uppgraderingen av ny styrelektronik och mjukvara.

Men kolla gärna du också, min bil har nu rullat 280 mil och har 3700 mil till nästa service.

Jag kör nog ganska normalt, dock så har ingen bil jag tidigare ägt ökat på intervallen så här kraftigt som denna. Jag tror något är skumt.

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Lite uppdateringar gällande den "tappade effekten" i samband med byte av vipparmarna. Verkstaden visste inte vad det berodde på så de kontaktade den tekniska avd. hos BMW. Där fick de information om att när bilen görs strömlös vid ett arbete så tappar bilen allt minne. Då bilen/motorn anpassar sig efter körstilen hos föraren så känns bilen trög innan bilen har körts "in" med de nya värdena....Så det gäller tydligen att gasa ordentligt så bilen/motorn fattar att den skall ge allt den har...Innebär det att om tar det lugnt hela tiden så får man inte ut full effekt ur motorn?

Jag har gasat en hel del gågna veckan, men jag märker inte att bilen "släpper" ifrån sig mer kraft....
Själva bytet av vipparmarna skulle inte påverka motorns karaktär på något vis...Jag undrar jag..

David
Helt makalöst vilka problem ni har med era ettor. Och ändå inga sura miner, imponerande.
Stämmer det verkligen att motorn anpassar sig efter körstil?
Vet att automatlådorna gör det, men motorn...
Där försvannn sista motiveringen att köra snålt i sådana fall..
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nä,
jag tror inte motorn anpassar sig efter körstil, det har jag varken läst i några som helst specifikationer eller upplevt.
Däremot 'fintrimmar' motorelektroniken grundinställningarna för motorn, vartefter den märker hur mycket den måste kompensera åt olika håll för att avgasvärden, tomgångsvarv och annat ska hamna rätt - det är därför man ibland måste 'nolla' boxen genom att koppla bort batteriet en stund, efter man har bytt eller justerat någon väsentlig komponent i motorn.
Gäller alla BMW-motorer (och andra med, för den delen) med Motronic eller motsvarande DME/DDE.

/// Gunnar E.
Det var väl det jag trodde. Jäklar vad fin ettan ser ut i trafiken...


Keep your distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.