|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har ett litet problem på min 528 iA, varje gång man kör över ojämnheter som t ex gatubrunnar, små hål eller på kuller stenar så smäller det i framvagnen, typ "klonkar", bytte krängnings hämmar staget för ett tag sedan, undrar lite om det är dämparna eller någon busning, bilen har gått 17300 mil och är en 98, tacksam för hjälp. | |
| Hej Biaggi !! låter som dämparna är slut, kolla om du ser något läkage från dem,en annan symtom är att det känns som att du förlorar vägkontakten när du kör i ett potthål (durrar till mer än vanligt alltså!!) | |
| känns inte i ratten alls, är det billigt eller dyrt......... | |
|
Hej! Har vart med om samma problem som du... Bytte dämparna som visade sig va helt slut.. Efter det var det som att åka ny bil igen.. Tyst, stabil och vilken väghållning.. MVH Jocke Even the worst day diving, is better than ANY day at work... |
|
| Vad gav du för dina dämpare? Bytte du fjädrar med?? | |
|
Jag skulle kolla bussningarna till casterstaget/länkarmarna de brukar bli lite softa med tiden, men det kan ju vara stabbilisatorstagen som du hör eller som du var inne på stöt.d Men ett råd kolla upp framvagnen först för dämpare till våra bilar är inte billiga..... |
|
|
Framvagnsdelarna är också dyra, om man håller sig till Original delar. Dämparna kan låta om de blir dåliga, kolla om de läker som ovanstående skriver. Kolla också så du inte har en brusten fjäder, de brukar gå av i de övre eller undre "varven." En ny dämpare kostar 1800:- och en ny fjäder 900:- (BMW Original.) /Per |
|
| man får nog hissa upp bilen och ta en titt, antar att man får öppna upp börsen lite på glänt..... | |
|
Gav 3000:- för båda dämparna.. Innan jag bytte så klapprade det i framvagnen när man körde på grusvägar eller i små gropar. Bytte då stabilisator stagen, och det blev lite bättre.. Men tillslut så blev det dämpar byte.. Bytte inte fjädrarna. Bytte dämparna själv vilket tog ca 5 timmar med lite fika pauser och utan stress... Min bil har gått 13 000 mil och dämparna var helt slut, och jag vet att bilen inte gått mer än vad som står på mätaren!! MVH Jocke Even the worst day diving, is better than ANY day at work... |
|
| Lika bra att rikta in sig på dämpar byte, tack för er hjälp boys | |
|
Byt fjädrarna samtidigt. En av mina fjädrar gick sönder och skar sönder ett av mina nya framdäck. |
|
|
Hur vet man om det är dämparna om dom inte "blöder"? |
|
|
Jag hade primärt siktat in mig på stag/länkage innan byte av dämparna (som kan vara på sin plats ändå med tanke på miltalet). Jag hade "klonk" i min framvagn med som åtgärdades för ca en månad sen, i mitt fall så byttes det några stag, en länkarm samt ett lager till stötdämparen. Efter det så är det tyst och fint. Om det hjälper så kan jag leta fram fakturan och se vilka artikelnummer som byttes. Mina dämpare/fjädrar är iofs relativt nya, men det är förmodligen vanligare att det är relaterat till länkaget än dämparna. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Skulle vara grymt schysst om du kunde leta fram artikel nr på det som byttes Andreas. Slipper man byta dämpare så kan det vara aktuellt att kolla upp vad du bytte. |
|
|
Då ska vi se, jag bytte följande vid första försöket att få bort "klonket": 31 12 1 141 717 : Vänster bärarm/länkarm främre 31 12 1 094 233 : Vänster länkarm/länkarm bakre 31 35 1 095 661 : Vänster Länk, krängningshämmare 31 33 6 752 735 : Stödlager 31 12 9 068 753 : Bussning Sen var bilen inne ytterligare en gång och då byttes lite till, den fakturan hittar jag tyvärr inte men jag ska försöka få fram en ny kopia på dom delarna. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| kanon Andreas, riktigt schysst av dig. Bugar o tackar | |
|
Insåg att jag hade formulerat mig illa. Mitt klonk försvann nästan helt iom bytet av dessa delarna. Men jag har ett svagt svagt klonk kvar, det beror på att den inre delen av styrstaget glappar. Den delen byts idag :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Kan du höra av dig efter du har bytt styrstaget och säga om det försvann eller inte så vore det schysst | |
|
Det är helt borta nu. Men merparten av klonket försvann vid förra reparationen. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Ursäkta att jag lyfter denna gamla tråd men jag undrar vad kalset kostar har själv klonk i bilen å börjar störa mig på det nu bilen är en 99 523 som snart rullat 15000mil | |
|
Kommer inte ihåg på rak arm, inte så enormt blodigt. Jag skickade med alla kvitton när bilen såldes. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.