AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.166

Hur mycket betalt kan man ta?

Sida 2 av 2
Jeppe W
Jag brukar säga att visst kan jag hjälpa polarna att skruva lite, men de får räkna med att det tar lite tid eftersom jag har tre ungar som springer runt benen på en samtidigt... Rekordet är nog när jag hjälpte en arbetskamrat att byta bromspryttlarna fram, båda sidor, det tog sammanlagt ca 14 timmar....1 platta öl, en magsjuk son, en elak fru + lite annat tog en massa tid i anspråk...för detta tog jag just det, en platta öl...!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men Anlima, du måste ju se till det specifika fallet, killen hjälper en bekant, inte nära kompis men ändå någon som han känner.
Dessutom är det ett svartjobb vi pratar om och inte något kvittojobb.
Att ta 300kr i timmen svart för sitt eget arbete motsvarar en vit lön på ca 600kr/h vilket skulle kosta en arbetsgivare c:a 900kr i timmen, vilken bilmekaniker har en månadslön på 103000kr? (600x40hx4,3 veckor) Ingen jag känner i alla fall. Sen har du ju räknat ut så fiffigt att du dessutom skall ha 100kr i timmen för verktyg och 100kr för lokal. Om man lyckas få full beläggning på sin verksamhet så motsvarar det en lokalkostnad på 17200/månad vilket ger ett rätt stort garage, samma summa skall läggas ner på verktyg varje månad...
Skulle inte tro det...
Om siffrorna vore vita så kanske det kan finnas en rimlighet i det du säger, men inte nu.
Men att ha en sån prissättning så lär du ju ha gott om fritid och antagligen ont om polare. Fatta om man lämnar bilen till en "kompis" och får tillbaka den med nybytta bromsar och killen ska ha 2000kr + material, jag skulle iaf gå itaket eftersom speedy förmodligen gjort samma jobb för mindre än hälften.

Men jag kommer gärna och jobbar i din bilverkstad för gott om deg lär man få rätt kvickt...
Självklart skulle jag inte ta 100kr i timmen för att hålla på med det på fulltid, men om ngn man känner ber mig hjälpa dem så är det en rimlig taxa, och ja, jag skulle gjort det när vädret var ok, eller helt enkelt rullat in bilen i mitt garage som ändå står där.

/Christofer
Jeppe W
Ett annat "problem" är att ryktet om att jag har en jäkla massa bra verktyg å maskiner har spritt sig här på byn, vilket resulterat i en massa utlånande, dock bara i och utanför garaget än så länge, hur bemöter man sådan't?
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Om ni inte kom överens om något pris innan så tycker jag att du kan säga lite schysst att ditt arbete kostade några hundringar eller en-två plattor öl(som sagts tidigare)
Annars tycker jag att man inte ska ta betalt av de närmaste polarna....En vacker dag hjälper de ju dig tbax.... :)

Jeppe W: Låna inte ut till sådana du inte känner så bra.....om du så måste så ta ut hyra på verktygen/dygn!
Jeppe W
Jasmin; Kruxet är att man liksom känner "alla" lite grann, och nekar jag någon att låna kan man ge sig f_n på att det blir sura miner å en massa skitprat. Ändå gillar jag att bo på här ute på "bondvischan"...
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Jepper W: Skitprat är väl aldrig kul, men ibland får man ta sådant.
Bara man själv o de närmaste vet hur det ligger till.
Vet själv hur det är...är uppväxt på bondvischan ;)

Du får starta Uthyrningsfirma på verktygen...du måste ju få igen för ev. skadade verktyg....om inte den som "skadade" verktyget köper nytt.
Jeppe W
Utlåningen har iof minskat något då de flesta numer vet om att jag är pedantisk vad gäller skötsel mm av verktyg/maskiner, oljiga å skitiga å misshandlade verktyg är lika illa som hårdbrö'smulor i kallingarna....!
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ta uthyrningsfirmorna som tar ut en "servicekostnad", slitagekostnad vare sig verktyget har blivit slitet eller ej. Fick ett pris just nu på att hyra ett grövre hårdmetallborrborr som kostade 59 kr per timma även för tiden jag kör dit och hem samt 4 procent i servicekostnad. Det blir snabbt pengar. Gör man jobb till någon så är det framförallt know-how som "kunden" skall betala för. Hade en elektriker här som kopplade in en brännare till pannan dvs tre trådar till ett kopplingsstycke och tro inte detta blev ett lågprisjobb efter framkörningskostnader mm.
Jag tycker om det är nära vänner så bjuder man på jobbet eller byter tjänster annars tar man rejält betalt så man får kompensation för alla aspekter. Bromsjobb är ju inte precis något drömjobb och för med sig risker också....tänkte på lungorna och canserrisken....

Ulf
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Asbestbeläggen försvann för rätt länge sedan. så cancerrisken är inte större än att sopa gatan.

/Christofer
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Det behövs inte asbets för att öka risken för canser. Ta träpulver vid slipning tex och då man sotar pannan. Alla partiklar som man får ner djupt i lungerna ger en ökad risk och bromsdammet är så fint och innehåller metal att det inte är nyttigt. Jag använder alltid mask då jag jobbar med bromsarna och är försiktig med tryckluften. Tvättar (sköljer) för det mesta med rikligt med T-sprit vilket är OK. Man kan inte vara nog försiktig. Skåningen lever 10 månader kortare pga partiklarna som kommer in från Europa och resten av Sveriges befolkning 7 månader kortare.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Det behövs inte asbets för att öka risken för canser. Ta träpulver vid slipning tex och då man sotar pannan. Alla partiklar som man får ner djupt i lungerna ger en ökad risk och bromsdammet är så fint och innehåller metal att det inte är nyttigt. Jag använder alltid mask då jag jobbar med bromsarna och är försiktig med tryckluften. Tvättar (sköljer) för det mesta med rikligt med T-sprit vilket är OK. Man kan inte vara nog försiktig. Skåningen lever 10 månader kortare pga partiklarna som kommer in från Europa och resten av Sveriges befolkning 7 månader kortare.

Ulf
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
En platta öl, två pkt cigg och en grillskiva med massa brudar! Det är en lagom betalning..
bustorp
Skulle man bara ta betalt i öl o brännvin av kompisar så skulle man antingen vara full varje dag eller ölgrossist vi det här laget............det finns då bara en lösning om man inte vill hjälpa sina vänner gratis hela tiden.........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
topgun 007. 10 månader kortare än vaddå? trodde du menade resten av befolkninge men nej vi levde tydligen 7månader kortare än någonting. Älskar "fakta" som nån läst i "en dingding värld"...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
En hundring per tim är nog lagom,Sen att maskiner kostar det struntar jag i dom har jag glädje av själv.Har själv lyft,svetsar,däckmaskiner,lack,mm.Brukar själv ta en 50lapp för o kränga av ett gammalt o på med ett nytt däck:) fast där blir det nog att öka till 75:- då jag insett att jag är för billig.

Mvh/Micke

Jeppe W
hehe...jag undrar om det är någon bybo som är inne å läser här på forumet, igår kväll kom grannen in å frågade om jag ville ha en nyfylld tub med kolsyra till migen...!! :)
tycker at 350 kr låter bra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.