|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har bytt bromsbelägg fram på en BMW 518i E28 åt en bekant, men nu kommer jag ju till det roliga att ta betalt av honom... Hur mycket är lagom att pröjsa för ett beläggbyte? Jag har varit seriös och blästrat och lackat oken och lite sånt och bromsarna blev mycket bra...=) Jag vill ta LAGOM betalt alltså, inte jättedyrt och inte jättebilligt... | |
bustorp |
Alltid svårare när det gäller bekanta. Det är bättre att inte jobba åt dom alls....eller fråga dom innan vad dom är villiga att betala. Är det mer än vad man tänkt sig så kan man vara bekant med dom länge......... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
bustorp |
Inget bra svar,va........ "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Tänkte mig en femhundring för jobbet. Är det lagom...? Han är inte så nära bekant...=) | |
|
Jag skulle kunna tänka mig 100:- i timmen (efektiv tid, så inge kaffe) + utlägg för material. Har för mig att en del hemma pulare jag pratat med ligger där omkring. Mvh Robert |
|
| Man måste ju få lite kaffe mellan varven...=) och jag är inte så snabb så det får bli en femhundring... Det tog mig ju en 3-4 timmar och jag gjorde lite annat på bilen också. Tack ska ni ha ändå... | |
|
ta 2 backar öl! det är värt mer än pengar, sen slipper man gå till systemet också =) |
|
|
Jag är helt klart för betalning i sprit. Jag personligen gillar ju wiskey å de brukar kunna vara dyrt, så man drar sig ju lite för å köpa själv :) Då är de alltid trevligt å få en pava. Men är man polare eller semipolare och om folk vet vad de kostar på verkstan och dom är lite vettiga så brukar dom ju inte knorra heller. // Anders |
|
|
Det där är ett bra sätt att se vad du har för bekantskapskrets, utan att vilja låta girig eller snål, gör klart vad DU har för kostnader, lokaler,verktyg,färg,oljor mm. Därefter funderar du på vad din fritid är värd för DIG,,, Du kan med rymlig samvete resonera så här; Lokal står du för a' 100kr/tim , att verktygen kostar 100kr/tim,(det är billigt) sedan din fritid ,minst 100kr/tim så inte under 300kr/tim . Det är definitivt inget billigt nöje du håller på med , titta på ett verktyg, bara titten kostar femhundra.Sysslar du med välgörenhet så är det ok för dig , men den dag du vill handla bättre verktyg och maskiner för att göra bättre jobb så sitter du i saxen. då tänker de att nu har du blivit girig! Ligg på en lagom prisnivå så du känner att det här kan gå bra att börja köpa på dej bättre och finare verktyg så klarar du av mera /avancerade grejer allteftersom du har investerat i verktyg som ger mer jobb som blir till pengar som blir till,,, /Mats (Med risk att bli betraktad som snål/girig) |
|
bustorp |
anlima: Sund inställning. Hade du inte bott så långt bort hade jag reparerat vad du vill åt dig för dom pengarna när du vill. Min fritid är till salu för minst 300 spänn/tim "only for You my friend" som dom säger i Thailand. Men du repar väl själv din snåle ***...:) "Ödmjukhet inför kunskapen" |
Carl Adam Andersén |
Det där hade jag nog gjort gratis, med tanke på hur enkelt och snabbt det går. Eller så hade hade fått bjuda på en bärs nästa gång vi var ute. |
|
Hej bustorp. Gissar att du kollat på min profil litegrand så förstår du hur en som gillar att skruva måste resonera om man vill ha bra grejer att "mecka "med . När det sedan kommer in extrajobb, klart att vi tycker om pengar,men om det inte finns "rätt" verktyg att jobba med,vad gör man då om det inte har blivit en liten buffert från andra "extraarbeten" så du kan köpa det där du behöver för att kunna göra nästa jobb? Jag tror inte "vi" vill köpa dyra verktyg för att andra ska utnyttja "våran välvilja "att jobba nästan gratis, för då kommer du ha massor av "vänner" som är i behov av din kunskap/verktyg när det är billigt. Nu vid däck-skifte ,då har du många "vänner" om din kompressor och din fina mutterdragare (2,500kr )fungerar, men vem bryr sig att du kanske har betalat 8-10000kr för dessa grejer! Din sista fundering om jag repar själv , jomenvisst ,så klart att jag gör det själv ,inte har jag råd lämna bort jobb. Men jag kan berätta en liten grej, en fördel med att skruva är att du får en stor bekantskapskrets som gärna ställer upp när du behöver hjälp,,, /Mats |
|
|
Hejsan! En liten beskrivning vad BMW vill ha betalt då man inte hinner med själv. I samband med ett annat jobb så bad jag en BMW verkstad att byta två luftnipplar på mina bromsok bak. Arbetskostnad 500 kr plus moms. Jag hade problem med mina dörrlås som låste upp sig själv och efter mycket tankearbete så tänkte jag av tidsskäl låta en annan BMW verkstad titta på det. De kunde de med en löpande timkostnad av 1000 kr per timma så jag löste det själv.... Ulf |
|
|
anlima: 500kr i timmen för svartjobb... ingen dålig taxa det inte, för att byta belägg behövs ju knappast en lokal för 100kr i timmen.... Finns många verkstäder som ligger runt 500kr i timmen inkl moms, då får man kvitto också. Jag tycker att en 500 är rimligt om ni är bekanta och att han bett dig fixa oken också. I övrigt är väl 200-250kr timmen rimligt. Men då får ett beläggbyte inte ta 4h..... /Christofer |
|
|
Tar man betalt av kompisar? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
bustorp |
anlima: Eftersom jag har rekondat i många år tidigare så samlar man på sig diverse tillbehör o maskiner till det förutom "vanlig" garageutrustning och det kostar som bekant några spänn. Då vill man ju inte att det ska slitas upp av andra. Gratis!! Välgörenhet får andra syssla med, eller hur? J.Dredd: Har man kompisar som inte kan eller vill (av en eller annan anledning) ge gentjänster är klingande mynt enda valutan...... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Till min glädje har detta engagerat flera "tyckare", så det är tur att vi inte är så många som skruvar som hobby och även gör nåt jobb åt andra, ty många äro de som inte har vetskap om vad saker och ting kostar att köpa för pengarna som våran hobby kostar att ha. | |
|
Tänk sen på att det är "kunskapen" ni säljer Håller själv på med kyla, ac, värmepumpar osv. visst blir det ju lätt hög timmpening om man tar 300-500:- för 10-15min, men det är ändå värt pengarna för den man utför tjänsten åt. Man kan ju inte bara räkna med att 500:- svart är hög timmpening, det beror ju på omständigheterna. //Simon |
|
| för att byta bromsar är 500kr rätt hög timpeng eftersom man i princip bara behöver ett spärrskaft för jobbet... | |
|
I det här fallet är 500:- en ganska hög tidpeng, |
|
|
Om "Hubbe325" börjar att byta bromsar enligt hans prissättning så kommer Hubbe snart ha råd att köpa bättre verktyg eftersom han bara i princip behöver ett spärrskaft för att lossa fastrostade hjulbultar och bara göra det när vädret tillåter, för en lokal att hålla till i har han knappast inte råd att ha ännu?! Bustorp & Xtracrispy ,synd att ni bor så långt borta men har ni vägarna förbi, kaffe har jag råd att bjuda på i garaget, för det håller min kundkrets mig med,,, /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.