AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.515

Castrol TWS 10/60

Sida 1 av 3
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Va in på en affär idag och tänkte höra mig för ang oljebyte, och jag hade lite undringar ang Castrol TWS 10/60.
Och han rekommenderade inte den oljan till en M3. OM INTE den körs väldigt hårt och på bana, det var tydligen endast då denna olja kommer till sin rätt och oljans rätta egenskaper kommer fram.

Denna olja skulle enligt han vid vardagskörning bara slita på motorn, och motorn får arbeta i "motvind hela tiden".
snackade åxå om rena döden för motorn, vid normalkörning.
han hävdade att på laglig väg blir aldrig oljan så pass varm att denna oljas rätta egenskaper kommer fram.

Killen rekommenderade mig en olja som hette
Castrol Tws 10/40 eller om det var 5/40.
den skulle ha bra egenskaper vi normal och även vid hård "svenssonkörning"..

Ja hörrni det är en djungel dethär med oljor må jag säga.
så ni oljekunniga flika in å styr in mig på rätt spår!

Tack på förhand

BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
I sån fall så sliter det på min motor hela tiden. Kan ju inte stämma. Så alla som lämnar in sin M-bil på BMW och får 10W-60 efter oljebytet ska köra skiter ut den i stort sett hela tiden. Då skulle det nog vara mycket mer defekta M-motorer. Jag tror snarare att många kör på för dålig olja och för lång tid på den. Johan B vet ju en hel del. Han kanske kan göra ett inlägg!

//Schnitzer

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Vad rekommenderar BMW till dessa motorer finns det ev. skillnader i rekomandationen beroende på klimatförhållanden och körsätt?

En vild gissning är att BMW torde vara de som vet bäst vad deras egna motorer bör ha för olja, en oljenasare bakom disken i en bildelsbutik lär inte ha mycket att lära dem i det fallet....
TWS smörjer inte så bra de första sekunderna vid kallstart då den är så trögflytande. Vinter tid är TWS rena döden för en motor men sommartid vid hård körning så är den kanon!

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Trodde TWS var ester baserad? så att olje filmen hänger kvar.
Använder själv den i min 540 året om.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Du bör nog köra på den oljan bilen har körts på från början sen den var ny!! Är tveksam om Castrol TWS ens existerade det år dom tillverkade din bil! så va körde dom på dÅ?? Har ringt själv till Bmw å gör man service hos dom så häller dom i Castrol SLX olja den funkar ypperligt bra den med! Testade TWS olja förra sommaren å bytte tillbaks till SLX nu tycker motorn går finare med SLX oljan! Om man läser på baksidan på TWS oljan så står det att den är framtagen till Bmw M5 & Porche alltså till dom nyare mer avancerade m modellerna! Finns många tycken om detta men detta är mitt personliga tycke! kör på den oljan som bilen körts på sen den var ny!

Pärlan! Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jag tycker det verkar mer logiskt att nyttja dem allra senaste olje teknologin för sin motor istället för den som fanns då bilen tillverkades.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
TWS 10w-60 smörjer väl inte sämre vid kallstart än en 10w-40 och det är väl vad de flesta kör?

Hade inga problem med knack eller skrammel vid kallstart(-20) med M3:an.

Det är ju knappast så att det är rena döden med tws 10w-60 vid normal körning, utan bara så att kör man aldrig hårt så utnyttjar min oljans egenskaper till max. Och det kanske skulle motivera att man kan köra på en billigare olja för att spara pengar.

Arbeta i motvind? Jo kanske högre friktion=högre förbrukning men hur skulle det slita på motorn? Att köra med lägre viskositet för att minska friktionen och bränsleförbrukning skulle däremot slita om man råkade ta i lite hårt.

Castrol SLX fanns väl inte heller när E36orna konstruerades.

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Pratat med BMW Sveriges huvudkontor ang den här frågan, någon av deras tekniker rekommenderade endast TWS men sa att sen årsskiftet rekomenderas även SLX. Alltså, servar du din bil på BMW så häller de i TWS.

/// Viktor

Mer mos till folket
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
E34 M5 3.8 = TWS 10W60 > alltid !! försumlig förbrukning även
vi hård färd, Autobahn, Alperna ;)-
-
E46 320Ci = SLX 0W30 = enligt BMW's rekommendationer
= har förbrukat 1 Liter Olja i månaden över vintern ???????
skall jag övergå till TWS 10W60 även för denna bil ??
vad händer ?? (inte en droppe läckage !!! bilen har gått
8.000 mil)
bl
2.296
blixten
325i -88
Köp en av BMW longlife godkänd olja, tex valvoline 10w40 helsyntet, fungerar utmärkt även vid hård körning till m3.
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
jag har läst mig till här på forumet att Mobil 1 5/50 ska va bra..
så det lutar åt den...erfarenheter någon?

Länk
BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Kan rekomendera Mobil 1 5/50, jag har bara bra erfarenheter av den oljan. Har kört med den i Alpinan bl.a. dessutom är den billig.

- Die Entwicklung stoppte bei 30 -
bl
2.296
blixten
325i -88
-Billig, det beror väl på var man köper den. På Gekås i Ullared är den billig. Men annars är den väl inte så billig.
Tar upp den här tråden igen med förhoppning om lite respons. (Det gäller en M coupé med S50 motor) Min bil har alltid gått på TWS, men efter senaste servicen beslöt jag på BMW- mekanikers inrådan att byta till SLX. Tycker däremot nu att motorn går hårdare, med svagt knackande ljud upp till 1500rpm, när man ger mer gas än vanligt. Det här verkar gälla framförallt när motorn är kall (mindre än 60-70grader olje- temp)

Tycker dessutom att service- intervall fälten försvunnit snabbare än tidigare, trots normal körning.(lugn stadskörning, lagliga motorvägsfarter)

Någon som har liknande erfarenheter eller kommentarer? Känns naturligt att välja den nyaste tekniken, men samtidigt inte nöjd med resultatet..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Apropå senaste tekniken, vad rekommenderas till M5 E60? =)

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Efter sista servicen hos BMW i Sätra(Bilcentralen) så hade jag problem precis som mbolo alltså allmänt rassel i motorn upp till 15-1800 varv.
Åkte till BMW i solna som konstaterade att vanos rasslar.
tack tack sade jag 25.000 åt h-e.
Åkte sedan till BMWs motorexpert i huddinge (per) han tyckte att jag skulle hälla i oljan som motorn ursprungligen är gjord för, 10w40 olja.
Sagt och gjort bytte olja och filter och efter 10 mil spann motorn som en katt igen, inte en tillstymmelse till knackningar motorn gick mycket tystare. Dom hällde i AGIP 10w40 i bilen.
Oljetempen sjönk också från runt 103 grader till 98 grader.
Jag vet inte vad dom hällde i hos BMW men uppenbarligen var det inget bra för min S50 motor.

Mvh
PG

PS
Jag rejsar absolut inte med min bil
DS
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Perre rocker:) Han fixade min kompis knackande ventiler från 535iA-97 med 23.000mil på mätaren med sitt specialtrick( får inte avslöja vad det är) men 2000mil senare och 1 år funkar det alldeles utmärkt.

Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel...
pgr69:
intressant att höra att du har samma erfarenhet. Vet med säkerhet att det inte är Vanos eftersom hela enheten är utbytt under garanti för 1500mil sedan. Ska ta in bilen till BMW för en diskussion med dem och se om inte oljebyte blir aktuellt..

Rapporterar vad som händer snart..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
pgr69: Jag var nyligen och servade (insp 1) min MZ3 hos Per i huddinge, han nämnde just om din bil ang oljan kul :) , jag fick också denna Agip oljan 10w40?? iof så har min motor aldrig haft något missljud trots sina hårt körda 11000 mil ;)

Jag frågade även Per att varje gång jag servar min bil får oljan olika karaktärer??? Dem första oljorna jag fick till bilen för ca 5-6 år sedan var arbets tempen på ~ 100 grader och ibland till och med under. Sen efter 3-4 år sedan började jag serva hos BMW Solna, och upptäckte att arbets temperaturen hade helt annan karakter 105 grader.. 2 år sedan servade jag bilen i Tyskland och fick ngn olja som hade en arbets temperatur på 105-110 grader? det handlar om ett spann på 10-15 procent ?? jag fick förklaringen att oljor med hög arb temp sliter mer på motorn... Det märkliga var att när jag körde stenhårt med bilen på Autobahn kunde olje tempen gå ända upp till 120 grader med dem nyare oljorna, vågade jag inte köra längre sträckor i +200 km/h utan bara korta stints.. Medans med dem äldre oljorna var det lugnt max 115 grader och det var inga problem att åka +200 km/h till det var dags att tanka igen ;) så jag är mycket nyfiken på hur Agips olja kommer att fungera på en hårdkörning i Tyskland

//Rop the non stop

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En tjockare olja (högre varmviskositet) blir generellt varmare än en tunnare dito.

Den högre temperaturen beror på mer friktionsvärme i oljan då den tjockare oljan flyter trögare.

Mellan en 30-olja och en 60-olja kan det säkert skilja 10-15 grader C utan att det är onormalt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.