|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är ungefär 12,5% bensin. Mest för kallstartegenskaperna tror jag. Sedan är det ytterligare någon tillsats som jag inte kommer ihåg vilken men det kan väl något av oljebolagen bistå med. Har för mig att jag har läst det på etanol.nu också, minns bara inte exakt var. Rostar avgassystemet snabbare om man kör på höga iblandningar etanol? Anders |
|
Borg |
Körde min 525-92 på 100% e85 utan modifieringar. Då drog den mer än med bensin mest i stan men på landsväg så var inte skillnaden så stor ca 15% mer. Nackdelen är att den kan vara svårstartad vid låga temperaturer. Min startade bra ned till 3grader med 100%. Nollade motorelektroniken genom att ta bort bateriet. Annars gick den som vanligt märkte inget konstigt. Pelle |
| 12,5% bensin? Var fick du den siffrar ifrån anma0572? E85 står ju för att det är 15% bensin och 85% etanol. | |
|
Drutten: E85 står för att det är 85% etanol. De övriga 15% säger namnet ingenting om. Det är ungefär 12-13% bensin och resterande procent är andra tillsatser. ///BMW - Was sonst! |
|
| Om man nu vill konvertera, var ska man hitta en bränsletrycksregulator i Umeåtrakten? Eller går M10 motorn att modifiera lite grann så den går bättre på etanolen för nu börjar den protestera redan vid typ 20%. | |
|
Jaha ja! Man lär sig något nytt varje dag. Jag har alltid trott att det var 15% bensin. Då drar jag tillbaka min fråga till anma0572 ;-) Vad gäller innehållet i E85 så hittade jag följande på OKQ8: 85% etanol, 2,1% MTBE, 0,4% isobutanol och 12,5% bensin. Länk |
|
| Ok...tack för länken. Är det nån som vet vad MTBE och isobutanol har för funktion?? Ison är ju nån typ av alkohol misstänker jag, men mtbe kan det ha nån viktig funktion ??! | |
|
Aha, hittade lite info själv om mtbe...det binder tydligen syre i bränslet för att ge högre oktanhalt...finns att läsa här för den intresserade. Länk |
|
kilroy |
Ytterligare en länk...Länk av MTBE är tydligen inte så okontroversiell...Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Rostar avgassystemet snabbare om man kör på höga iblandningar etanol? Detta är alltså en seriös fråga! Blir det någon skillnad mot bensin? Rostar systemet ändå av pga påverkan utifrån så ev mer rost av etanoldrift inte spelar någon roll månne? Anders |
|
| Är det nån som vet om katalysatorerna tar skada om man kör på etanol? tpf | |
|
Om du tycker bilen drar mycke soppa nu vill du inte veta vad den kommer dra efter du har slagit i E85 i tanken! Efter som bilen arbetar efter lambda-styrning så kommer den skicka på mer soppa om du slår i Etanol i tanken. //Gustav |
|
|
Har testat med 50% E85 direkt och efter några mils körning så gick den bättre än på ren 98 oktan! Jag kommer att köra några gånger på 50% E85 per år för att rengöra systemet och om allt fungerar för andra som enbart tankar E85 så blir det E85 så ofta som möjligt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.