AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.157

etanol blandat med bensin i std bil?

Sida 1 av 2
kennie_535
hej jag har sök men inte hittat de svar ja söker blir bara förvirrad.
Jag har en BMW 535-89 som sakt den drar mycke soppa och därför undrar jag om det går i en vanlig standard bil att blanda e85 med bly fri 95
de jag vet är att man ska börja med ca 10% e85 och resten bensin och gradvis på uppåt men går de utan att byta eller justera nått på bilen
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Prova dig fram. Om bilen går dåligt så byt tillbaka.

Läs mer här: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det fanns en länk om etanol här förut tror jag. Nån hemsida om folk som provat sig fram med E85 i vanlig bil. Någon annan kanske kan länka? Jag bokmärkade som vanligt inte...

mvh
www.etanol.nu

Mvh
David

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tack Lexcom! Du hann före mina tankar...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Och David... ffs!!
Jag kör med 50/50 blyfri95 och e85 (etanol) i min 535 fungerar kanon, förutom att den blir lite klen på låga varv när den är kall.

Annars är det väl bara att invistera i en bränsletrycksregulator så kan man köra på 100% e85
kennie_535
de e bara de att bilar nyare än 87 får man inte köra på etanol
utan att på dispans från vägverket och ha gjort en regestrerings besiktning redan registrerat fordon mindre enstaka ändringar
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vem kollar vad man har i tanken då?

///BMW - Was sonst!
kennie_535
vissertligen men då får man köra med bensin när man ska besikta bilen och sen ställa om och köra på etanol igen
Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
Tror du inte Bilprovningen ser att du kör på etanol när de kollar avgasvärdena?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
kennie_535: Man får inte köra etanol i en bil som är avgascertifierad med bensin som bränsle. Årtal har ingen betydelse.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
kennie_535
men om ja kör etanol och sen innan bilprovningen så häller jag i bensin och kör på de då ser ju dom inte på avgasvärdena
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Körde etanol när jag besiktade och det var ingen som sa nåt alls om det. Det syns inte direkt på värdena vad det är man kör på heller.

///BMW - Was sonst!
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
SBP vet nog vad du har i tanken men de bryr sig inte om vår civilaolydnad, käns ju på lukten om avgaserna att det är etanol man kör på. Har provat upp till 60% i min 540 funkar bra men den vill ha mera soppa då. Lönar sig ju i alla fall om man ser till det höga bensinpriset..
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
nu blev jag också sugen på å hälla i lite etanol. har bara läst positiva komentarer över det.
billigare bränsle, lägre förbrukning och kanske till och med bättre effekt som jag hört endel säga!
man är ju ändå lite lite orolig över att hälla nåt nytt i sin kära bmw =)
kennie_535
men hur ska SBP känna på lukten lr se värden om jag kört upp 10 liter bensin innan kontroll besiktningen då går den ju som en vanlig bil
sen efter besiktningen så skruvar ja upp trycket och kör på de billigare E85
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Nej har du bara bensin i tanken när du är hos sbp då är är ju allt som vanligt igen eller hur.....
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag kör på ungefär 25-30% E85-iblandning, dvs något lägre etanolhalt. Det fungerar bra och jag märker ingen ökning av bränsleförbrukningen. I min 520 -94 (utan höjt bränsletryck) ligger den på ung 0.9, mestadels motorväg till jobbet.

Vid något tillfälle råkade jag få en blandning på över 50-60% E85 och då tyckte jag att den blev väldigt slö på låga varv. För att hänga med trafiken typiskt vid rödljus blev det att man drog längre på växlarna för att i någon mån kompensera och det lär ju höja förbrukningen så jag nöjer mig med den lägre E85-halten.

Vid denna höga iblandning uppstod också ett molande missljud på tomgång när varvet precis hade dalat ner till tomgång, efter en växling eller så. Jag satte detta i samband med etanolen eftersom det inte hörs med ingen eller lite etanol i tanken. Är det någon som vet vad detta ljud kan ha berott på?

Anders

kennie_535
beyerich säger ju att han kör med 50/50 bensin och etanol i en helt vanlig 535 och du kör 25-30 etanol då e e lite lustigt men de kan j uvara så att den får för lite på tomgång och du behöver ha ett högre bränsle tryck
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Nån som vet vad det är för tillsatser i e85 ?? Mer än vanlig bensin då...

Det är nämligen så att jag har tillgång till lite fin 99,9 % etanol på jobbet, har redan testat att ha i 10 % och det funkar bra, men vore bra att veta om man bör tillsätta nåt annat som kanske saknas i den spriten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.