AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.186

Färsk BMW ägare, var god hjälp !?

Sida 1 av 2
Hej alla

Jag är en färsk BMW ägare, har haft bilen i ca 3 veckor nu.

Köpte bilen av en bilsäljare i Tingsryd. Har garanti 1 månad, under denna månad ska de åtgärda alla felen som uppstår sas det.

Jag undrar hur märker man om en koppling är kass eller sliten??

Har bonkljud/klonkljud i bakvagnen som låter som en bas när man växlar/speciellt på låg växel, vad kan vara orsaken till detta ? läste ågonstans att det kan vara drivaxeln, men kan det också vara växellådan?? . Växellådan är jag mest orolig för att det är. Hur låter det när en växellåda är på väg att krascha???
Några ideer ??

Sedan skulle jag väldigt gärna vilja fråga någon kunning, om var någonstans ser man om det finns olja i växellådan , kan man se det någonstans ??

Och sista saken, om växelspaken är trög, vad kan man göra åt det, kan man komma åt att smörja den ?? finns det något gummi man byter eller liknande för att få växelspaken att gå mjukare ?? hur byter man gummit i så fall, var sitter det ?

Bmw har faxat ett fax till bilsäljaren, och bilsäljaren kan inte nu säga att det inte är fel på bilen eftersom Bmw har sagt sitt, och konstaterat att bilen har klonkljud,trögväxelspak,koppling sliten,och att remspännaren ska bytas.

Dessa fel ska Bilsäljarens verkstad åtgärda, det har vi kommit överens om.

Bilen är en BMW 320i år 200O (150HKR)
är min bil en e46, eller en e36, har ingen aning om dessa siffror vilken min är.

Blev lite mycket nu, men jag hoppas och tackar för all hjälp jag kan få.

TACK

ps:sitter klistrad framför datorn i väntan på kunninga svar)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Klonket när du växlar kan vara bakvagnsbussningarna, kostar dryga 2000:- att byta båda på verkstan.
Att kolla en koppling kan du göra genom att ligga på ex 3.ans växel på lågt varv, håll full gas och stampa till snabbt på kopplingen och se om den "slirar" länge innnan den "bettar" igen.
Oljenivån i växellådan kollas genom att man fyller på (låter bra va!) påfyllningshålet på lådan. Finns två pluggar, en för påfyllning/kontroll och en för att tappa ur oljan.
En trög växelspak är troligtvis pga av för tjock olja i lådan eller ej bytt, eller möjligtvis pga för lite olja. Det ska vara automalådeolja i din manuella låda. Kolla specifikationerna för vilken olja du ska ha. Bmw vet och och dom flesta verkstäder, alternativit castrol.se och rekommendationstabell typ...
Om du har en 320i - 00 har du en E46 med 2,0 liters sexan. Finns även som 170hk och 2,2 liter. Din motor heter M52TU och har dubbelvanos. Senare heter den M54 då den har 2,2 liter.
vad kan det kosta hos en vanlig bilverkstad att byta oljan i växellådan. ???

vad kan oljan kosta till växellådan ??
vad kostar arbetet att byta oljan ?
kan man göra det själv? är det som att byta vanlig olja ??

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

tror det går åt strax över litern till lådan. några hundra för oljan och några hundringar för bytet... ?
Klart du kan göra det själv, lite bök kan det vara eftersom du behöver en insexnyckel du kanske inte har (?) och så behöver du en bra "pip" för att fylla i oljan i lådan. Går liksom inte att hälla i den som vanligt.
Anders..

Hur kan man veta om växellådan är dålig ?? kan man märka det på något sätt?

Jag är orolig att min är på väg att kracha, då växelspaken är något obekväm trög, bilen har gått exakt 105 000 km

kan man byta någon bussning kanske , så att växelspaken blir mjukare och bekvämare, i så fall var / vilken ??

blir mycket för dig att besvara, men jag är otroligt tacksam för de här lektionerna jag får som ny bmw ägare.

Tack
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Rätt sällan lådorna pajar, ingen av mina bmw har råkat ut för det eller någon jag känner heller för den delen. Prova ett oljebyte, hjälper inte det ska du reklamera bilen. Lådan ska, bör och brukar INTE vara dålig på en E46 som gått 10´ mil.
Du skriver att du har 1 månads garanti. Som bilförsäljare har man större skyldigheter än så. Om du tror att lådan är dålig så skulle jag säga till om det nu, gärna få något skriftligt som visar att du anmärkt på detta så att du inte får bråka ihjäl dig om säljaren börjar hävda massa struntprat.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sen vet jag iof inte vad du menar med trög? En Bmw har normalt sett "trögare" låda än diverse andra bilar pga att bmw:s ofta är väldigt exakta och direkta. För vissa kanske de upplevs som tröga....?
Ek
118
Ekis
320i -02
Carlqvists Bil.... suck
bilsäljaren sa till mig gå till bmw och ta reda på vad som är felet på bilen, jag gjorde det och bmw verkstadskillen sa att klonkljud/bonkljud i bakvagnen finns, att spännrullen skulle bytas, och att kopplingen är dålig, troligtvis byta den också

verkstadskillen på bmw nämnde ingenting om växellådan eller spaken, det är bra jag troligtvis som tycker att den är trög.

med dessa fel som verkstadkillen på bmw har uppmärksammat går jag till bilförsäljarens verkstad för att de ska åtgärda felen på bilen. nu kan in te bilförsäljaren längre säga att det inte är fel på bilen, nu har den varit på koll hos bmw, och det kan väll inte bilförsäljaren neka till.

och hurkan man göra växelspaken mjukare, känns lite hårt vid växling, någon bussning gummi som är lättåtkommligt som man kan byta kanske ??

mycket tacksam för att du tar din tid.

tack
Ekis///

Vad menar du, är det kända för att vara jävliga eller nått ??

jag har ju upplevt kraftiga konversationer med dem, några av dem, men denna kille jag ska till nu han är chef på carlqvists bil, han verkar vara jättevänlig och lovade att han ska hjälpa mig.

försäljaren som sålde bilen var en trög fan,

denne jag ska till nu verkar vara hur bra som hells, hoppas de tar mig denna gången på allvar, det är andra gången jag går för samma fel, denna gång med bmw kolla bakom mig, de kan inte neka att det inte är fel på bilen igen, nu har bmw sagt sitt.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Byt olja innan du funderar på att göra något mer med växellådan. Å andra sidan, är du inte nöjd med den så häv köpet. Den hade ju en hel del fel som du inte räknat med trots allt...
har man rätt att häva köpet när som helst innan garantin löper ut

????.
jag byter växellådsolja imorgon,

vilken ska man använda till denna bil

bmw 320i 2000 år modell (e46) 105 000 km på nacken

Rot 762
växellådsoljan i denna bil bmw 320i 2000 modell, är Life time olja, säger de på BMW

stämmer detta ???
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja det stämmer, men det hindrar dig inte från att byta.
carloss:

Angående hävningen av köpet så är det inte så enkelt. Än om det är fel på bilen så har säljaren enligt konsumentköplagen rätt att försöka åtgärda felet/kompensera kunden i första hand. Normalt får säljaren tre försök på sig.

Om felet kvartstår efter tre reparationsförsök kan man börja diskutera hävning. Men det krävs nog att bilen är behäftad med något/några värre fel för att det ska gå igenom.

Däremot borde du ha rätt att kräva nedsättning på priset som kompensation för alla "olägenheter" med verkstadsbesök och så...

mvh
//Chrille
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

carloss: jag hoppas du inte tänker byta växellådsolja själv...Dumt att mitt i en process med en handlare göra sådant då det kan slå tillbaka på dig. Handlaren kan ju påstå att allt var ok tills du bytte oljan.

Som skrives ovan så gäller det i första hand att reklamera det som man inte tycker fungerar och ge handlaren en möjlighet att rätta till detta. Givetvis så kan du använda BMW-verkstaden som en tredje part för att sätta större press på de som sålt bilen men som sagt börja inte försöka fixa med saker själv.

___
//Ulf
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
Klonket som du syftar på kan vara ett ljud som SKA uppstå när du växlar från 1-2. Det uppstår på dom flesta bilar med rak 6: a...bland annat lexus Is200 och bmw 320, 325. Undrade oxo vad detta var men det var inget som va fel....isf kanske det var fel på bakvagnsbussningarna på lexusen som hade gått 500mil när jag körde....troligtvis inte.
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
dock så kan det vara värt att kolla upp ifall det låter på fel sätt...men det kan jag inte avgöra om jag inte har hört ljudet med egna öron.
tack för mycket revliga svar tillbaka.

Jag ska inte meka med bilen själv, BMW verkstaden är inkopplad i detta ärende, de har faxat ett fax till bilsäljaren och skrivit vad som är felet på bilen. Säljaren sa till mig gå till bmw verkstaden det de skriver är fel på bilen det åtgärdar vi, så nu måste de nog fixa bilen evftersom bmw verkstaden har skrivit upp all fel som finns på bilen, nu kaninte säljaren säga att det INTE är fel på bilen, när bmw verkstaden har skrivit att det är det.

Bmw verkstadens medelande till säljaren och deras verkstad lyder... oljud remspännare, klonk/klunkljud i bakvagn, koppling dålig(kopplar ej ur.

Och detta borde faktiskt nu säljarens verkstad fatta att det verkligen är fel på bilen, vad bmw verkstaden har skrivit kan de nog inte neka till nu.

Chefen för det hela i Carlqvists bil, vardock optimism han sa så här, Jag måste ha faxet från BMW så att vi ska veta vad för delar vi ska beställa osv.

Faxet ska vara tillhanda Carlqvists bil under dagen, och sedan väntar jag bara på en tid hos dem,

De kostnader som jag har fått betala med 3 resor fram och tillbaka (dit 170km) tänker jag inte göra något väsen av om de fixar bilen åt mig som det ska, men fixar de inte bilen nu (andra gången) då blir det anda bullar från min sida,

tack för all vänlighet här, jag saknar min lilla peugeot 307xs, men när felen är åtgärda på BMwn då struntar vi i peugeoten.

TACK
PARHAM///

Om det klonket från bakvagnen ska vara på det sättet som de är hos mig, då kanjag rent ut sagt säga att BMW är skit, men jag är säker på att det är något fel med bussningar eller liknande, det låter tydligt från bakvagnen som om någonting var löst/basljud etc etc.

Tom BMW säger att det är klonkljud, och har skrivit på faxet att det är fel.

är du i jkpg, varsågod vi träffas så får du/ni höra ljudet klonk vid växling...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.