|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej forumet! Har i några års tid övningskört med min fru (snart 30år gammal). På senare tid mer målmedvetet då det faktiskt nalkas uppkörningstid! :-) Det jag reflekterar över är alla IDIOTER som anser att den gröna skylten bakpå övningsbilen betyder att de får jävlas lite extra. Exempel på sådant... omkörning av övningsbil trots möte, omkörning av övningsbil trots mitträcke (EN fil), ligger ca 1½ meter bakom övningsbilen LÄNGE osv osv. Detta trots att jag naturligtvis ser till att vi håller lagstadgad hastighet. Detta beteende upplever jag aldrig då jag kör samma bil och då utan den gröna övningskörningssylten bakpå. Enligt trafikförordningarna i vårt rike så står det att man skall ha grönskylten på för att uppmärksamma andra trafikanter på att de måste ta mer hänsyn till övningbilen. Jag tvivlar på att "andra trafikanter" känner till detta. Är detta sådant som bara sker i norrland eller är det lika jävligt i övriga sverige? Hur gör ni när ni upptäcker en övningsbil i trafiken? Jag var bara tvungen att skriva lite... Ha det gott! ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
Magnus M: Jag visar alltid hänsyn till de som har antingen en röd eller en grön skylt på bilen enligt reglerna. Jag övingskör oxså med en i släkten och de andra bilförarna visar respekt för skylten precis som de ska göra. Lycka till |
|
Carl Adam Andersén |
Då lär hon sig hur det är i trafiken på riktigt... Klarar man inte av sådan press så vet jag inte om man ska köra bil. Enligt mig. |
|
Har övningskört i nästan 2 år exakt fram tills att jag tog lappen för 2 veckor sedan 2 dagar efter min 18-årsdag och jag kan inte göra annat än att hålla med med dig magnus. Under dessa två åren har folk varit som svin vid många tillfällen. Ruskigt skönt att ha lagt den gröna skylten på hyllan. Carl Adam: Så du tycker att man ska utsätta en förare med väldigt liten trafikerfarenhet (vet inte hur det är i just detta fallet, men generellt) för faror och svåra beslut som kan sluta i katastrof bara för att man ska lära sig hur trafiken fungerar. Känns då snarare som det är du som inte bör ha något körkort... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Det likadant i Stockholm och har varit så länge, kommer i håg när jag övningskörde, vid två tillfällen var det ljushuvuden " från passagerarplats" som absolut skulle visa sina körkort när bilen kom upp jämnsides, mycket imponerande, vad skulle jag göra åt det? Jag var 17år vid båda tillfällena. Kan i viss mån hålla med Carl Adam Andersén, klarar man av trafiken vid övningskörning klarar man av rätt mycket av vad som förekommer på vägarna. Mvh Stephan |
|
|
Carl Adam Andersén: Det är just det som är grejen... dessa situationer som man upplever med en övningsbil inträffar "aldrig" i normal trafik. Jag har kört bil/MC i bra många år utan att träffa på så många idioter som man kan träffa på en timme i en övningsbil. Tyvärr fakta... Men det KAN ju vara ett norrlandsfenomen??? Och visst hanterar hon incidenterna väl.... hon har ju mig som lärare! ;-) ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Pinsamt beteende. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Carl Adam Andersén |
Det är möjligt, visst slickas det i röven nu som då men orsaken till det har gått från att jag då höll hastigheten och blockade upp till att nu ligger i kön bakom och får bilar i häcken pga detta då trafikrytmen faktiskt är högre än vad som står på skyltarna. Sen stör jag mig inte på sånna saker då jag också hanterar det, kanske därför jag har denna åsikt i frågan gällande. Finns faktiskt en orsak till att allt händer. Jag brukar hålla mig borta från grönskyltar så slipper man sånt :) Tvivlar inte på att hon klarar av det :) |
|
alltid när jag är ute och övningskör så ligger det en bil 1 meter bakom, men när farsan är ute och kör så ligger dom minsann på lagom avstånd... trots att både han och jag håller hastighetsbestämmelserna... man kan likna detta med moppe syndromet, jämt när jag är ute och kör så måste folk göra galna omkörningar mitt inne i centrum, som häromdagen ligger i 40 på femtio väg och 40-50 meter innan en rondell så blir jag omkörd och utprejad mot diket av en lastbil sååå störande men men får väl ge igen när jag får körkort ;) __ all ur base r belong 2 us |
|
|
Släng övningsskylten! Jag tycker den e mera trafikfara än något annat då alla runt övningsbilen kör som idioter och blir hysteriska och utsätter andra trafikanter för fara, man ser sånt nästan dagligen tyvärr. Hade aldrig skylten när jag övningskörde med pappa Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Magnus, kanske bäst frun tar busskort på en gång?? Skämt åsido, så kan jag bara instämma - bägge döttrarna övningskör ganska flitigt, och det verkar som grönskylten betyder 'Kör Om Mig!' eller nåt ditåt. Många har noll tålamod med övningskörare! Jag börjar t o m tycka det är lite kul när idioterna bakom börjar tuta för att det ibland tar lite tid att komma igång vid rödljusen.... är man så blåst att man inte kan ha tålamod 5 sekunder extra med en stackars stressad nybörjare, då kan man gärna ha en hjärtinfarkt eller hjärnblödning eller nåt. Idiot-omkörningarna är värre förstås, det kan bli riktigt farliga situationer ibland. Nötter.... /// Gunnar E. |
|
|
Vi övningskör i det stora blå... Länk :-) Låter som att det är ett fenomen som stämmer över hela landet då. Inte för att det är en ursäkt. Skylten får sitta kvar, ser inte att det är värt att vara olaglig för att få ANDRA att bete sig i trafiken. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Det ÄR ett konstigt beteende, jag övningskör oxå med min dotter och har uppmärksammat beteendet, trodde dock det kanske var av engångskaraktär, men uppenbarligen inte eftersom det är fler som upplever samma fenomen. När dom tutar bakom om det tar lite för lång tid att komma iväg, då brukar jag gå ur bilen och gå bak och peka på övningskörningsskylten, lite roligt att retas med hjärinfarktsspekulanterna! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Släng skylten åt pipan. Om Herr Blå stoppar er så spelar ni oförstående och hävdar att "den måste ha blåst av". Jag brukar alltid se till att köra om grönskyltar så fort som möjligt. Dels för att jag inte litar på deras beteende, dels för att jag tycker att de skall ges så stort spelrum som möjligt. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
När jag hade ett halvår kvar till körkortet så blåste min skylt av, vi köpte aldrig ny skylt utan jag körde resten av tiden utan. Det blev helt plötsligt mycket lättare att byta fil, folk låg inte för nära bakom, ja, det funkade helt plötsligt mycket bättre... Så mitt tips, skrota skylten, jag har för mig det kostar 300-400:- att köra utan den. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Jag litar inte på någon i trafiken, oavsett om de har en grön skylt eller inte. Ofta kör t.o.m. grönskyltarna bättre än de övriga, då de koncentrerar sig på att faktiskt hålla regler osv. Då jag är ute och kör har jag oftast snäva tidsscheman, men jag försöker ändå att låta trafiken ha sin gång. Är det rött så är det, är det en bil framför som kör i 75 på 90-väg och ej möjligt att köra om, så är detta superirriterande, men bara att acceptera. Om de har en grön skylt i bak om de ligger lite med nämnda fart på 90-väg så är det t.o.m. lättare att acceptera. Tycker jag. t80196: Rätt! Peka på skylten! =) |
|
|
Använde endast gröntskylten de första gångerna så jag kan inte direkt säga att jag upplevt fenomenet medan jag övningskört. Däremot ser man det väldigt ofta när man ligger i närheten av en bil med grönskylt. Tycker jag har bara tålamod med övningskörare och brukar inte ligga lika när som jag göra i vanliga fall. Detta tillämpas i ännu större grad när det är en bil ifrån en trafikskola. Körläraren trampar ju på bromsen hur som helst ibland. OT: Vilken ålder måste jag ha för att någon ska för övningsköra med mig? Jag vet att man ska ha haft kortet i 5 år prickfritt. Med vänlig hälsning Magnus Lindberg Finns det andra bilar än BMW!? |
|
| Beror helt på vem som övningskör är det en söt ung tjej så försöker jag få ögonkontakt med min oemotståndliga blick och så kanske jag kan övningsköra med henne själv :) | |
|
Jag använde "aldrig" grön skylt när jag övningskörde (max vid fem, sex tillfällen) och jag upplevde aldrig något sådant. I och försig körde jag i en tyskreggad BMW och följde alltid trafikrytmem, så det kanske inte är så märkligt? Tycker den gröna skylten är onödig annat än i början, och då är det i vilket fall bättre att köra i lugna områden. Hur som helst försöker jag antingen hålla väldigt bra avstånd till grönlappade bilar, eller så kör jag om dem. Varför stressa någon som säkert redan är nervös? /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Ja vet inte om de är nåt speciellt för norrland, har sett detta beteende överallt. Tror inte alla gör de av samma skäl dock, hör vissa kompisar prata om att de brukar vara fina flickor som övningskör ungefär som bayern münchen säger =) MvH Björn |
|
|
Jag brukar lägga mig på ett lagom stort avstånd om jag ligger bakom en bil med övningsskylt. Man bör ju visa lite hänsyn och respekt till de som håller på och lär sig. I vanliga fall ligger jag nog i bakluckan och undrar vad det är för idiot som är tvungen att hålla precis 49 km/h när det är 0 trafik osv :) ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.