AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.365

E34-535 92- Växellåda till m5- E34 90-

Sida 1 av 2
passar 535:ans växellåda tillen M5 90 års modell 535:an är av 92 årsmodell.....? Passar den rakt på utan att göra några förändringar???

Mvh Adnan
Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Ja de ska den göra har en kompis som satte dit en sån låda på sin m5a 3,6a.

Efter bytet så gjorde bilen 260 i ställe för 250km/h = )

MVH
men bilen kändes inte slöare på lägre varv eller något sådant som inte kändes tidigare?
Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Nej de var precis som tidigare

MVH
okii tack så mycket
Smiley©
Passar verkligen lådan rakt av??
535 lådan är ju 4-5cm kortade än M5 lådan?
Hur blir det med kardanen och spakstället då?
Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
inte på en 3,6a
Smiley©
adnan_g har du bytt låda? hur gick det isf?
har provat med en E34 530 låda och den var 4-5 cm kortare så det passade inte men jag vet inte hur det blir med 535 lådan eftersom en kille mätte upp en 535 låda till mig om den var lika lång som 530 lådan 48 cm utan hardyskivan och 54 cm med hardyskivan..så jag tror inte att den skulle passa om den inte är runt 60 cm med hardyskivan
Smiley©
Jag är inte helt 100, men jag tror att det är likadana lådor i 530 och 535, det kan ev skilja på årsmodeller.
Men varför inte sätta i en riktig M5 låda? Den håller ju bättre också.
För alla dom som har vatt ute på annons vill få sålt på sin motor först och min låda har gått isönder helt nu så behöver en omg ingen som vet måtten på en M5 låda eftersom 530 och 535 verkar vara lika långa????
Smiley©
Jag kan mäta min 3.8 låda när jag åker till garaget nästa gång.
Gäller att komma ihåg det när man är där också....
Smiley©
Vet inte om du behöver måttet längre, men nu har jag mätt min M5 3.8 låda, den är ca 535-540mm från framkant på svänghjulskåpan till bakkant på medbringaren (sidan mot hardyskivan).

Har du löst problemet med din låda??
Själv har jag fått min låda nyligen renoverad så jag hoppas den ska funka fint nu :-)

/Thomas
Har satt på en 535 låda nu men den är ju ca 7 Cm kortare änn orginalen.Så M5:ans kardan blev ju förkort och 535:ans kardan blev ju 7 cm förlång efter som dens bakaxel sitter längre bak änn M5.ans.....Så vet inte hur jag ska göra nu någon som har en lösning eller någon som vet någon kardan som är ca 145 cm lång?
ojsan blev lite fel lådan är ju ca 4-5 cm kortare men kardanen är ca 7 cm längre..?
Smiley©
Så bakaxeln sitter längre fram på M5an, det hade jag ingen aning om.
Tyvärr har jag ingen annan kardan att mäta åt dig.
Det låter som om det skulle vara lättast att renovera din riktiga låda så stämmer allt sedan.
jo tror nog att det får bli så vad kostade det att renovera din?
Smiley©
Jobbet och delarna (2st synkringar + 6st lager i vxl-lådshuset) gick på 8400:-

En del vill säkert byta alla synkringar när dom ändå renoverar lådan, men om dom inte är dåliga så varför byta dom?
Synkringarna kostar ca 1000:-/st så det blir ju onödigt dyrt att byta alla.
Jag bytte synkringarna på 2an och 3an, jag renoverade lådan pga att det knappt gick att lägga i 2an.
da
37
darobin
m5 3.8 -92
smiley, vad hade du för syndrom eftersom du bytte 6 lager? är det samtliga lager? eller byttes dom för säkerhets skull? vad gick bara jobbet på? min är inte frisk! viner när man kör, låter som man backar. ettan skorrar som fan om man lägger i den för fort på tomgång, stillastående och tvåan får man varva ett par gånger å släppa kopplingen så går den i! dags för renovering tro? ;)
Smiley©
darobin:
Jag hade egentligen bara problem med 2a synkringen, det var därför lådan renoverades.
Nej det är inte samtliga lager, bara lagrena i växellådshuset så att säga, dom brukar visst kunna bli dåliga och föra oväsen så jag bytte dom för säkerhets skull bara medans lådan ändå var isär.
Sen sitter det fler lager i dreven men dom byttes inte.
2500:- gav jag för jobbet vill jag minnas.
Hade jag inte bytt lagrena så hade det blivit betydligt billigare, det var dom som var dyra.

Låter som om du har både lite lager och synkringsknas!

/Thomas
Någon som kommit fram till något? vi har en e34 med 38 motor i nu o tanken var att slänga på en 535 låda..

vi har en 535 låda med kardan från samma samt en kardan från 3.8 ligger.. på något sätt måste det väl gå?

eller bygga en tjockare hardyskiva i alu? ;-)

om man delar på 535 o m5 kardan? får man ihop dessa 2 med varandra?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.