|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej en gång till! DrTinnitus: Förstår vad du menar, men som jag försökte få fram i min text så har M5 mycket användbart kraft från låga varv och mycket snällt karaktär under 4000-4500 varv, efter det bryter all helvete lös!!! (denna del är det som ger nöje) men man är ju sällan på dom varvtalen under vardagskörning. dessutom har gaspedalen ganska hög motstånd(vajerlänkage i stället för elektronisk mumbo-jumbo) så feldosering är, om än möjligt,sälsynt(som jag försökte illustrera med ovningskörningen med flickvännen-detta pågick till stora delar på vintern, och min flickvän är inte vad man kallar bilvan, hon visste inte skillnaden mellan bak- och framhjulsdrift och jag tvivlar på om hun har helt greppat det än). Men sant, trampar du fel så händer det saker.... Kul är det dock (om än inte teknikens värld-säkert.....) På tal om TV, vintertesten som jag nämnde inkluderade SAAB 9-5, Volvo S80, Audi A6, MB E, BMW 5 och någon annan bil...vill jag minnas , det var en stor vintertest. För övrigt tycker jag inte alls att man behöver en M5 för att skriva på denna forum, kan vara välkommet med lite friska åsikter till det ibland rätt så insnöade klimatet. Vid disk. om teori så behöver man inte ha kört en bil, dock är det annorlunda när det gäller åsikter om detaljegenskaper...... Har alldrig njutit av bilkörningen vintertid mer än de sista 4 åren....(M5 året runt sedan -01) MVH: Sakke |
|
|
Tinnitus: Enligt din logik så är det svårt att köra med bra bromsar också. Samma slag men olika effekt. Jag har inte provat någon bil som ger så precis gasrespons som M5:an, vilket gör det lät att dosera effekten. Så brukar det vara med ”sportigare” motorer. Jag tror det är just därför den upplevs som en bra vinterbil av dom som kört den. |
|
|
Hei igen! Tax: Nu har du nog slagit en logisk kullerbytta. Om du betraktar effekten av de olika systemen i praktik så är nog slutresultat väldigt olika vid "feltryck" av respektive pedal. Diskussionen börjar väl glida mer och mer in i detaljerna(vilket jag inte är helt oskyldig till) och mer och mer off topic... (som det ofta blir) Det här handlar egentligen inte om väldigt olika åsikter om huruvida M5 är en acceptabelt bra vinterbil för många eller hur kul den är. Det verkar som att vi alla här är relativt eniga om att M5 ÄR ROLIG på vinterväg + att den är lättkontrollerad. Problemet är väl att en del snackar om kul+kontroll i kunniga händer och en del snackar om säkerhet/jämförelse till andra biltyper(utan att direkt motsäga de första). Jag kan bara konstatera att M5 har varit en väldigt bra vinterbil FÖR MIG (hittils 8500mil året runt under 3 somrar och 4 vintrar) och att jag har inget att klaga på. Men vi kan väl också vara eniga om att den kanske inte är optimal för alla chaufförer i vinterväglag, eller? MVH: Sakke (lite trött) |
|
|
kingpin. Ja, jag har heller inga invändningar på det du skrev om att M5:an var den roligaste vinterbilen enlig dig. Det tror jag säkert. Det enda jag vill försöka förklara är att den inte är så himla säker som vinterbil för gemene man eller kvinna. Säker är ett ganska stort begrepp som innefattar mycket olika egenskaper på en bil. Men för de allra flesta normala behov så är överdrivet mycket kraft/effekt och relativt hårt sportig chassie oftast mer till nackdel än fördel på vinterföre. Men o så gott på sommaren. |
|
|
Sakke. Jodå, jag tror vi är mer eniga än det kanske kan tyckas. Jag tror säkert att M5 kan vara snäll om man har tungan rätt o mun och vey någorlunda vad man gör där bakom ratten i snöyran. Du vet det, jag vet det och säkert kingpin och ett gäng glada bildårar till. Men Märta på Konsum eller Svante på bruket, de kanske inte vet för de har bilen mer som just ett transportmedel utan att tänka mer på det än just så. De skulle antagligen inte märka ett skit skillnad om du hivade åt dem nycklarna till en svart 520 eller en svart M5. De skulle bara starta bilen och åka iväg som vanligt och har de tur så går det bra. Men får de för sig att köra om rätt vad det är och gör som på den vanliga familjebilen, trapar gasen i botten på fyran, så kan det bli plötsligt spännande i snöyran. Alla vi andra här i tråden om vi fick nycklarna slängda till oss till en bil, skulle antagligen se på långt håll att "det där är ju en sketen 520...." eller " vad är detta för maffigt, en M5....?) För vi skulle se skillnad på de fetare avgasrören, vi skulle känna direkt när vi sätter oss i bilen att det är nåt speciellt med stunsen i stol och chassie, vi skulle direkt höra på motorn att den är nåt annat än en vanlig familjespis. Vi skulle veta redan innan vi är ute på landsvägen att det är en bil av en speciell grövre kaliber som kräver lite mer uppmärksamhet och närvaro av föraren än en vanlig enkel svenssonbil. Jag skulle säkert trivas utmärkt i en M5 på vintern, just av samma anledningar som tidigare nämnt. Och de ev. nackdelar/egenheter som den kan ha kan jag hantera och ha överseende med bara för att få ha de goa stunderna med. Fast skulle jag nu behöva köra över fjällen i riktigt taskigt väder så skulle jag nog helst avstå M5:an just för att den inte är ett så vettigt val för det uppdraget. Jag skulle då hellre ta en motorsvagare lite lättare bil med lite mjukare chassie och smalare däck. Fick jag välja så tog jag hellre en framhjulsdriven före en bakhjulsdriven, men allra helst en fyrhjulsdriven. Och då är vi inne på bl a. Audi. Jag skulle då hellre välja en rätt normal A4 A6 med sansad motor före en RS4 eller RS6, just för att även de inte är det bästa valet i det läget. De har för grovt maskineri eller väger för mycket och har för stabbiga chassin och för feta däck för att vara det bättre valet för körning i snöstorm över fjällen. Men hade jag inte valet och var tvungen att åka så hade jag nog överlevt i både M5 och elakaste Audi. Sthlmsturen gick förresten bra, ink. näringsintag på Burger King i Akalla. På hemvägen hade jag turen att få se en ny BMW 645 (heter de väl...?) |
|
| Jag menar bara att det inte är svårare att dosera effekt-uttaget i en M5 än i 520. Snarare lättare. Men visst, tror man att man kan trycka gasen i botten när som helst oavsett underlag då är 520 att föredra eller kanske helst ingen bil alls. Men jag tror ni undervärderar stackars Märta&co. | |
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Tar ut min "pärla" då och då, även nu under vinterhalvåret, då vädret och väglaget medger, mest för att jag tror den mår bra av att få gå lite, och inte bara stå + att det är skitkul varje gång att bara få köra lite! Har Blizzak 255/40/17 bak och 235/45/17 fram odubbat, och nog är det lite svårkört, då det i stort sett släpper när man trycker till lite! Känns väl inte direkt som bilen är en typisk vinterkärra! Visst går det! men gammelSaaben får vara den som gör "skitgörat" i dessa tider, och Beemern får vänta på "bättre " tider! Länk HA DET! |
|
Har kört min 540 med automat i vinterläge och bra vinterdäck en kväll med mycket dåligt väder och kraftigt snöfall. Det kändes mycket säkert och stabilt. Inte en tillstymmelse till sladd på 8 mil. Körde visserligen inte så fort men bilar både bakom mig och framför fick sladd vid ett par tillfälle Bmw är rätt okey!! |
|
|
Tja! Har själv ägt en E34 M5:a....håller med om att den är stabil på vintern.Likaså med polarens E34 540 6 gang....underbar.Tyngden liksom mosar snön. Någon skrev att om man kommer från en bakhjulsdriven bil och kör en framhjulsdriven så känner man hur riktningsstabilt det är.Bullshit (enligt mig) alltså inget illa menat. Men hur kul är det?....det skakar och drar i ratten och kasar på framhjulen. Den första bilen jag körde i med på vintern (och den enda för den delen) var en framhjulsdriven bil. Sen är ju smaken som baken-jävligt delad:0) Nej, aldrig mera framhjulsdrift. Bor ej i storstad utan i en liten stad så här utnytjas vintrarna om vi säger så. Dock kör jag inte med min BMW på vintern nu....vill slippa saltet. Nyvaxat går fortast |
|
|
DEt värsta med framhjulsdrift är att om det släpper så är du chanslös. Med bakhjulsdrift kan man styra litet med hjälp av motorn Bmw är rätt okey!! |
|
| Min Toyota SUV e mycket bättre på vintern. Min gamla M5 e helt kass trotts vinterdäck. 4WD e oslagbart i snöslasket :o) så det så! | |
|
Sicka diskussioner. Kör inte min M5:a på vintern så tänker inte utalla mig på den punkten.. Men måste nog erkänna att jag börjar bli sugen... Har jag kvar den till nästa vinter så ska den brukas. Men tänkte kommentera lite ang hur bilar ligger på vägen. Hur kommer det sig att en Lastbil kör om alla personbilar så fort det blir halt? Även de "ultimata" framhjulsdrivna bilarna. Har personligen kört lastbil med släp 25,25 m och kan av erfarenhet säga att det ar att göra med tyngden.. Ekipaget ligger riktigt bra på vinterväglaget.. så varför skulle inte då en av bmw:s tyngsta bilar ligga bra på vintern? |
|
|
Nog var det en del diskussioner här.. ;) Min egen erfarenhet stämmer till stor del med DrSakke och Dr. Tinnitus (Är det nåt jä*la läkarlag det här? ;) M5an är stabil och trevlig att köra på vinterväg men om det är 15cm modd/nysnö skulle jag garanterat välja nåt annat för vinterfärden. Pratar vi packad snö och hårt underlag tar jag gärna ut M5:an för lite svansviftande. Men som sagt; Det är skillnad på "rolig vinterbil" och "säker vinterbil"... MVH /Micke |
|
kilroy |
Självklart ligger en 30-tons lastbil tungt på vägen...så länge det går rakt fram. Det som skiljer en tungt lastad långtradare från en M5 är ju antalet hästkrafter i förhållande till vikten, man spinner lätt loss med en M5 men knappast med en långtradare... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Klart man spinner med en lastbil med.. Men de handlar ju om att dosera gasen på ett vettigt vis. Enligt min erfarenhet så ligger lastbilen bra när det svänger med.. | |
|
M5:an är en underbar vinterbil ända tills du åker av eller blir påkörd o får veta av försäkringsbolaget att pärlan som du lagt ner tonvis med pengar på är i deras ögon inte värd mer än det billigaste "liket" på blocket.... |
|
HV-71 |
Imprezzzzza. Jo jag kör för tillfället en 530T. Kan inte skryta med fästet nu när snön ligge tjockt på vägen. Fick i veckan pinsamt nog backa nedför en av gatorna i innerstan för att jag inte kom upp. När jag senare gick förbi samma plats såg jag ytterligare en frende som fick göra sammasak. När gammla 245or kunde komma upp utan problem var det inte extremt halt. Nej!! Bemmen är ingen vinterbil. |
|
dr tinnitus: ditt resonemang hör väl ändå inte riktigt hemma här. vi är inte de gemene bilförarna. mina erfarenheter är att bakhjulsdrivna tunga bilar med lång hjulbas är stabila på vinterväglag. de framhjulsdrivna bilarna jag har kört som i stort sett varit nyare har bettet sig mer oroligt. och när man väl får en sladd som inte är för kraftig ger man bara gaspådrag för att räta upp bilen. en förutsättning för att detta ska fungera är att det inte är isgata. händer samma sak med framhjulsdriven bil går det rakt fram i kurvan och stolparna kan lätt komma i vägen. att jag har upplevt de framhjulsdrivna bilarna som mer oroliga beror dels på att det varit en kortare bil och om ditt resonemang ska hålla är det ju ofta småbilar som körs av moster agda. ditt exempel var ju också en lätt framhjulsdriven bil som då troligen har kort hjulbas. vill tillägga att jag kört ungefär lika mkt framhjulsdrivet som bakhjulsdrivet vintertid. ditt exempel med isbana och färd över fjällen i snöstorm är också löjligt extrema. att tunga bilar går stabilt på vinterväg måste jag också hålla med om. hur många kör på små vägar med hårnålskurvor som kommer stup i ett? ditt resonemang bygger mkt på vilken bil som får den bästa tiden på antingen isbana eller rallyskogsväg och det är väl inte där man ska mäta? en tid genom storstad, landsväg och motorväg verkar mkt mer lämpligt. vill tillägga att 1-serien vann ett vintertest när den kom även om den inte kan jämföras med en m5:a och att det inte riktigt hör hit. m3 e30 - finns det något alternativ? |
|
|
Det här var ganska roligt att läsa, men jag måste säga att båda sidor har extrema fall. Ni överdriver och går till ytterligheter. Man ska acacptera att det fins folk som gillar mer roligt än säkert. Det hela är psikologisk fråga, gillar man ha en roligt liv och leva 70 år eller ett säker och trist liv och leva 90 år. Jag har alldrig kört av vägen men har haft ganska många svåra retur sladdar som tog kanske 2-3 år av min livslängd. Men det var ganska adrenalin liftande och rolig uplevelse. Å andra sidan kan man inte köra bil och vill inte köra aktivt och vill inte vara allert hela tiden och gillar inte köra på gränsena ska man satsa på säker kort, framhjulsdrift. Fast kanske det ultimata är fyrhjulsdrift på vinter, bara man kommer ihåg att bromsa i tid. Säkerhet i andra hand |
|
|
Har bara kört min M5a i snö en gång. Det var det läskigaste jag gjort. Skulle in å serva den på onsdagen den 5e. Hade ställt på den på måndagen och då var vägarna torra å fina så vinterdäcken åkte aldrig på. På onsdagsmorgonen så vräkte snön ner. Så 7,30 på morgonen så står jag på alla fyra ute i snöovädret å byter däck. Fy fasen va halt det var innan jag kom ut på stora vägen. Däcken var dubbfria goodyear 225or. Helt klart inte det bästa att köra på flera cm blötsnö. Det var så halt att tom. motorbroms på 2an fick bilen att ställa sig på sne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.