|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Eller är ni av andra åsikter? Den är så underbar att köra. Man vet precis vad som händer och den är väldigt lättkörd! Den går exakt dit man vill och vem tycker inte det är kul att åka på sladd i 200?! | |
|
Åka på sladd i 200km/h? visst om vägen e 2km bred =) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Kör inte med min M5 på vintern men e34 är ju ganska lättkontrollerad pga sin tyngd. Kan tänka mig att tex Porsche 911 är roligare än M5 på vintern. Tycker M5 kommer mer till sin rätt på torrt sommarväglag. |
|
|
BjörnB: o. farligare;) Micke K. Länk |
|
|
BjörnB: Håller med till 200%! //Schnitzer |
|
|
Dragolito det jag menar är ju att man har full kontroll på bilen,den är inte som en tex odiffad bil som vinglar som en jo-jo. Och när man kör om då vet man att det sladdar i och med att det finns ju lite pulver. |
|
|
Jag körde min m5 första vintern utan problem , synd bara att det var dåligt grepp i bland .... men å andra sidan så kunde man köra med låååånga uppställ kul faktor 6 av 5 möjliga mvh Lars |
|
| Vill se den som kör med en kontrollerad sladd i 200km/h när det är vinterväglag med en E34 som har vinterdäck på ca. 4,5 meter körfält.. | |
|
Dutta du är välkommen att besöka mej och åka på en tur! Fick min första bil när jag var 7. Har kört rally,folkrace och crosscart. |
|
|
Jag naser nog att en M5 är en ren skitbil som vinterbil.... Jodå, man kan säkert ha skitkul med den. Men det är en satans skillnad på säkert och roligt... Och ingen ska komma och påstå att en M5 som kan vara lynnig nog på blöt asfalt (ja torr med) för den som inte har förstånd nog under svålen, skulle vara bättre när det är vitt på vägen..... Sen spelaqr det nog ingen större roll vilkem modell det handlar om eller hur mycket elektroniskt säkerhetsjox man har eller inte har. En så pass tung och motorstark bakhjulsdriven bil kan aldrig bli lika hanterbar kontrollerbar och säker på vinterföre som en lättare smidigare och mer effektnormal bil är. Återigen, jag talar om säkerhet på vinterföre, och inte bus och kul på samma underlag. Det är liksom skillnad på det. Jag är övertygad att en M5 med normala vinterdäck inte hänger med en gammal framhjulsdriven Mazda med lika normala vinterdäck runt en slingrig bana på en sjö eller en vintrig sträcka på kurvig mindre väg. |
|
|
Dr Tinnitus: Håller med dig helt och hållet! M5 är faktiskt värdelös på vintern. Bättre då om man ska ha diff att ha en 525 eller liknande. Inte så mycket vikt där framme då heller. //Schnitzer |
|
hampe m3 |
Dr Tinitus, vilken tror du viner av en R1a o en Tuareg 402m i 35cm djup snö, tycker du alltid skriver så intresanta inlägg så du kanske kan förklara för mig, för jag har ingen aning alls. |
|
Dr Tinnitus det handlar ju själv klart om utklassning för även om du har mycket effekt så behöver man inte ha full gas hela tiden. Det är att säga att en grupp N bil hänger med en WRC bil och det vet jag av egen erfarenhet att det är ju en stor skillnad på dessa bilar även fast de har ung liknande effekt och fyrhjulsdrift. Men självklart om det är en chafför som inte vet vad han,hon håller på med så kan den ju bli i från åkt! Men annars föga troligt. |
|
|
Om du har kört så mycket bil som du påstod ovan, så borde du veta att ca 1300 Kg bil med framhjulsdrift ca 100 Hk och standard vinterdäck har en mycket stor fördel över en 1800 kg bakhjulsdriven bil med 300+ Hk. M5:an är helt enkelt alldeles för tung och klumpig samt har en mycket mer svårkontrollerad effekt för så halt väglag med vanliga vinterdäck. Den kommer att vara som en drogad blåval på en kurvig hal väg jämfört med en så mycket lättare framhjulsdriven bil. Att köra bredast och ha roligast brukar sällan vara snabbaste tiden.... Jag sticker ut hakan och påstår att en M5 skulle riskera storpisk av en vässad gammal 750 kubiks SAAB 2-taktare på en kurvig isbana med valfria däck för båda. |
|
| Kingpin: En gammal EVO är garanterat roligare än en M5, vågar påstå att det är roligaste vinterbilen för under 100, kontrollerade sladdar i 150km/h på allmän väg till vardags. | |
|
Dr Tinnitus jag vet inte vad jag ska säga men men alla har ju sinna egna åsikter och det är väl det som är så bra. Men vissa är ju mer extrema än andra! |
|
|
Ja du, min åsikt är sprungen ur bra många år av bilåka i de flesta typer av fordon och på de flesta underlag, samt viss erfarenhet av biltävling på ett flertal avancerade nivåer. Just denna erfarenhet säger mig att en halvhysterisk kluns som en M5 mycket väl kan vara ball som fan att leka runt med, men säker i vinterföre eller särskilt snabb på vinterföre är den inte. När skapligt erfarna förare i div. 3-serie och div. 5-seriebilar har väldiga problem att hänga med en normal framhjulsdriven bil runt en bana på en sjöis, så lär inte en M5 göra det så mycket bättre.... Har du kört din M5 på vinterväglag på isbana eller på kurvig väg och tagit tid och jämfört mot andra bilar och sett att du förnedrar dem lätt....? Du vet väl att man kan behöva bromsa då och då under knixig bankörning. Då är 5-600 Kg extra vikt faktiskt kännbar negativt, konstigt va.... ;-) Tror du att dessa extra kg är till nytta i kurvorna.....? Eller ut ur dessa... |
|
|
DrTinnitus: Jag fick en oemotståndlig lust att besvara dina skriverier. För det första så förvånas jag över hur en 18 år gammal(enl profilen) kan ha så extensiv erfarenhet av bilkörning och teknik(har en stark känsla av att du har räknat åren fel :o) ) ? (förstå mig inte fel, det mesta du skriver är vettigt och korrekt, ¨ven större delen av det du skriver här) Men jag har en fråga: Hur många kilometer vinterväg har du kört med en E34 M5? Jag håller med om att på en isbana så blir en M5 piskad av en lättare framhjulsdriven(eller bakhjulsdriven för den delen) bil, detta förklaras av enkla fysikens regler om kinetisk energi etc. Visserligen bidrar den höga vikten til en hög friktion för däcken, men det kan inte kompensera för den höga vikten. MEN: Jag har kört diverse bilar (både BMW och andra , fram och bakhjulsdrivna) på vinterväglag, Inklusive min egen M5touring -93 i fyra vintrar. DESUTOM på dubbfria däck(norra sverige/norge/finland) och har en bestämd uppfattning om att bumsen är ngt av det stabilaste jag har kört på vintervägar(inklusive farsans förra bil SABB 9-5) Vikten kör att den är väldigt riktningsstabil, och har bra friktion(ffa vid start från stillastående) kombinerat med diffbroms så gör detta att denna bil är VÂLDIGT stabil och f¨orutsigbar, Det finns inga spår av lynnighet alls. Oavsett var jag kör så är det oftast jag som håller högst marschfart på landsväg, och nej, jag har aldrig kört av vägen. Kan dock hålla med om att det finns många bilar som man klara att köra snabbare på en isbana än vad man kan med en M5 , men på under normala vägförhållanden så är det inte mycket att klaga på. (upplevde faktisk en Toyota RAV4 med 4-hjulsdrift som mera ostabil och otrygg, ffa pga avsaknad av riktningstabilitet och lynnighet) SIST: visst, om vägen är spegelblank så finns det bättre kombinationer än 1800kg BHD über HGV med friktionsdäck. Ni som har åsikter om M5:s vinteregenskaper och inte har kört en på vintern, Kör en fört kom sedan tilbaka med nya kommentarer. MVH: Sakke(ursäkta för det långa inlägget) |
|
|
Har kört en del 530e34 med V8:an på vintern. Ingen vidare vinterbil var min åsikt. Visst går det att sladda och ha bra kontroll men någon optimal bil att åka fort med runt en isbana är det knappast. Har aldrig provat en M5 på isbana men skulle tro att den får pisk av de flesta små framhjulsdriva bilar. Men vem bryr sig egentligen? |
|
|
DrSakke Din genetiska spekulation om mig har ett visst frö av sanning, skit alltså i vad min profil säger. Jag har minst 130 000 mils erfarenhet av bilkörning... :-) Nej, jag har inte kört en enda meter med en E34 M5 på vintern. Men det behövs knappast heller för att inse hur den beter sig på vinterföre. Givetvis så går det att köra den på vinterväg precis som alla andra bilar, och givetvis så kan den under vissa förutsättningar gå relativt bra på det föret, om det sitter en vaken och ansvarsfull förare bakom rodret. Men att utifrån det påstå att den är en bra vinterbil är nåt helt annat. För ställ dig då frågan varför BMW:s 5-serie från de årgångarna aldrig i seriösa biltester fått mycket till beröm för att vara en bra vinterbil. Ja i princip alla bakhjulsdrivna bilar får sämre omdöme än framhjulsdriva. Vad jag vet så har ingen av BMW:s bakhjulsdrivna bilar hyllats för sina vinteregenskaper och rankats att ha bättre vinteregenskaper än vanliga framhjulsdrivna bilar. Har man kört bakhjulsdrivet och sen sätter sig bakom ratten för en lansvägstur i en frahjulsdriven bil under dåligt vinterväder, så brukar den första reaktionen vara att "gud så rakt och spårstabilt det går..." för i de flesta bakhjulsdrivna bilarna så får man vara mycket mer vaksam för att inte bakänden skall trippa iväg om man ger lite gas, jag skulle verkligen tänka till två gånger innan jag ger mig ut öven en mittsträng. Med en framhjulsdriven bil så är det mycket lugnare och stabilare, en omkörning där man måste ut i mittsträngen och härja är inte mycket att oroa sig för, bara att ge gas och sikta så går bilen i stort dit framhjulen pekar. Släpper nåt av drivhjulen så ser man varvräknaren hissa lite, mycket mer händer sällan. Hade det varit en bakhjulsdriven bil så hade risken för bakvagnskast varit oerhört mycket högre, ja som ett brev på posten i det närmaste. Och man hade fått slagit av på gasen, antingen själv eller det elektroniska antispinnet. Och då lär man inte komma om fortare när drivkraften sänks mitt i omkörningen..... Jag tror inte att jag skulle ha de minsta problem att köra en M5 i vinterföre. Men jag skulle definitivt känna att den har brister och egenheter p.g.a. sin höga vikt och för underlaget och däcken överstarka motor, för att jag skulle kunna köra den som jag kör en vanlig framhjulsdriven bil. Jag skulle få hålla igen och lägga mig på en mer defensiv körstil för att vara på den säkra sidan och ha samma marginaler som i den framhjulsdrivna bilen. Ett ganska långt svar, men vill man se det i ett kortare utlåtande så är det bara att fundera på hur många gånger man i tidningstester sett någon av BMW:s bakhjulsdrivna bilar i allmänhet och M5 i synnerhet hyllas för att ha bättre vintervägsegenskaper än normala framhjulsdrivna bilar. Du lär sannerligen hitta få sådana ovationer, och då kan man ju fråga varför..... |
|
|
BjörnB Ja vi bryr oss ju, i denna tråden. Kanske just för att den handlar om just M5:ans vinterbravader..... ? ;-) Men visst har du rätt, både i jämförelsen mot de framhjulsdrivna, och även i slutklämmen på nåt vis. Jag misstänker att få har köpt sin M5 för att den skulle ha bra vinteregenskaper..... Jag misstänker även att av landets M5flock så torde mycket mycket få rulla året om och på det vita..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.