|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
DIAMOND. Jag antar att det är mig du syftar på som såkallad expert...? Jag, tro och tyck vad du vill. Men även om jag nu inte kört just en E34 M5 på vintern så betyder ju inte det att jag är korkad i huvudet och inte kan veta nåt av den anledningen. Om vi säger så här då. Jag har kört dessa BMW på vintern. E21 316, 318,320, 323. E30 320, 325, 325 iX. E34 525, 540. E39 540 Ingen av dem var några stora problem att hantera, om man körde med insidan. Men som alla bakhjulsdrivna bilar så gäller det att vara vaken och beredd på rumpedans på ett helt annat sätt än med en framhjulsdriven bil. Om nu en 540 inte känns som en kalassäker och bra vinterbil, så varför skulle en M5 vara bättre? Det är ju i grova drag samma bil förutom lite chassiepill och en hetare maskin Jag har inga som helst problem med att brassa om i en snösträng med en framhjulsdriven bil, som jag kanske inte ens skulle vilja försöka med en bakhjulsdriven kärra, då de är mycket mer lynniga i de situationerna. De större och tyngre BMW som jag kört på vintern kändes just tunga om man ville stå på lite, och kan inte jämföras i hanterbarhet med lättare framhjulsdrivna bilar samt i vägsäkerhet för normalföraren. Så är det bara sen får ni M5-älskare tro vad ni behagar. Det handlar helt enkelt om fysik, och det kan inte ens den envetnaste märksreligion ändra på. |
|
| Har även kört några 7-serie med på vintern kom jag på nu, och några andra BMW som jag inte ens kommer ihåg vad det var för nåt... ;-) | |
|
Drutten. Framhjulsdrivet brukar kunna vara riktigt svårslaget på hala underlag. Se bara hur fort man körde framkrafs i rally. Bakhjulsdrivet hade faktiskt mycket svårt att hänga med under vissa perioder. Och framkrafs var mycket konkurrenskraftigt ända tills fyrkrafsen dök upp. Det tog död på både fram- och bak-krafs. |
|
|
540 e39 är ju kalas på vintern, helt odramatiskt ju. Antisladdet tar ju hand om allt! Mvh Per |
|
|
P3r Ja, den är inte hemsk på vintern. Men hur mycket elektroniska livlinor man än har, så väger den bly och är bakhjulsdriven. Detta är en av orsakerna till att få bakhjuldrivna bilar får stående ovationer av motorpressen för sina vinteregenskaper. I och med att bakhjulsdrivet normalt är halkigare i vinterföre än framhjulsdrivet, så måste dessa antisladderispinnsystem ofta träda i kraft oftare och tidigare är i framhjulsdrivna bilar, just för att hålla den annars lätt lynniga bakvagnen i shack. Det är heller inte så skoj att när man behöver köra om och det visar sig vara halkigare än man trodde, och upptäcker att elektroniken trollar bort halvparten av motorkraften så man kanske inte ens hinner om.... Nu är det ju väl tänkt av elektroniken, men i vissa fall kan det bli lite fel. Om det handlar om isig halka så är det ofta bra att motorkraften sänks för att inte dosera ut mer kraft än det tillgängliga greppet tillåter. Men om det är snömoddigt så kan det vara fel och istället vara bättre att ha rejäl kraft så att däcken kan krafsa undan det lösa och finna bättre grepp under det lösa på ytan. Problemet är att om det är en bakhjulsdiven bil som tillåts krafsa så vill den gärna även dansa med rumpan, vilket kräver en "centrerad" tunga av förare.... Med en framhjulsdriven bil så händer just inte mycket mer än att det krafsar, rumpan följer snällt med och bilen går normalt dit ratten pekar om man ite rattar som en tok eller om det är i en tvärare kurva. Men man får hur som helst inga plötsliga bakvagnssladdar som kommer som ett brev på posten i de bakhjulsdrivna. |
|
|
18-åriga experter... En välbalanserad bakhjulsdriven bil med diffbroms är både lättkörd och rolig i halkan. Har kört M535 E28 och M5 E34 på vintern och båda var utmärkta vinterbilar särskilt M535:an otroligt lättkörd och konekvent. En bakhjuldriven bil utan diffbroms är inte alls lika konsekvent i sitt uppträdande i halka. Framhjulsdrift är nog säkrast för "Svensson" men jag hatar att kasa runt med framhjulen så framhjulsdrift är för mig otänkbart. Fyrhjulsdrift är bäst på vintern, men bakhjulsdrift roligast och jag gillar att ha kul! Men är man 18år så är det nog säkrast för alla att man lär sig köra och får in reflekserna i ryggmärgen innan man börjar leka på gatan... M5 E34 är otroligt välbalanserad trots en vikt på 1700 Kg, se själva... Länk OBS! Do not try this at home... OBS! M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Dr tinnitus: Hur fna kan du veta någonting om M5, hur vete sig på vinter m.m när du inte än har kört en? Du har kör många millen enligt vad du skrev. Men det måste ha varit det mesta på grusvägar och på is eftersom vad jag vet man kan inte köra bil UTAN körkort på anmäla vägar!!! tror inte att du har redan hunnit köra 130.000 mil eller vad det var om du är bara 18 år. Det är som att säga att du tycker om äppelpaj när du aldrig har provat den.... Skaffa dig en M5 först och om du vågar kör ut i 200 och sladda lite och sen kom ut här och dela ut dina upplevelse.. Visst om du överlever... En M5 kan användas på vinter men vem skulle inte hellre ha den i ett varm garage om möjligheten fanns!!! MVH MAuricio |
|
|
M Femman! Sjysst häng! Det är ju så det ska vara med en potent och rolig bil,den ska brukas ibland! Dr Tinnitus! Det verkar som du hyllar den elektroniska hjälpen men som du kanske vet så har inte e34M5 några sådana hjälp medel. Och om vi pratar active driving, man jämnför en framhjuls driven utan h-medel och en bakhjulsdriven utan så har du ibland med den framhjulsdrivna vissa eller rättare sagt stora problem med under styrning,som kan gå åt h-e. Men mad en bakhjulsdriven finns oftare alternativet att ge gas och åka med över styrning. Men det förut sätter att chauffören har viss koll på spakarna. Men allt jag har pratat om är att det är en rolig bil och att med rätt chaufför spöar många bilar även på snö. Tro det eller ej. Men sen finns det olika snabba bilar på snö och is tex evo 6+7 och 8. Min bror har tävlat en hel del i rally SM både med Bmw,volvo och opel corsa och han tog åtminstone SM-guld med en bakhjulsdriven bil. |
|
|
Hej!! Å herrejösses vad det blev diskussion!!! (eller iaf ja-nej ordväxling) Många av oss M5 ägare verkar ta Drtinnitus´ kommentarer mycket personligt-Det finns väl ingen grund för det. Det han säger är logiskt och ï stort sett sant. Det enda jag vill tillägga är att om man jämför olika bilars vinteregenskaper(alltså när det gäller olika driftsystem) så bör man jämföra bilar som är ungefär lika tunga för att utesluta de fysikaliska faktorer som vikten för med sig. Och ja, T.ex 530d vann tekninkens världs vintertest och fick beröm just för sina balanserade vinterköregenskaper. Explosiv? M5 har så bra och lättillgänglig vrid så att komma iväg på vinterföre är inget problem, bara att lyfta kopplingen på tomgång(även bakkestart) dessutom kommer kraften progressivt iaf under 4500 varv som underlättar körningen mycket+det här med balansen etc etc. Jag PERSONLIGEN har aldrig haft problem med greppet och kör som sagt med 5 år gamla dubbfria däck (är nog lite galen, vet mycket väl att detta inte är optimalt/bra) Men, det är helt klar min SUBJEKTIVA upplevelse, jag uppskattar det informativa chassit och konsekvent bakhjulsdrivna beteendet. Men jag vet mycket väl att de flesta framhjulsdrivna bilar är snabbare iaf när det är mycket skarpa kurvor i vägen. Men som sagt, jag har jämfört en del bilar med min M5 (samma dag + samma förhållanden) däribland SAAB 9-5, och jag har oftast fått en känsla att jag sitter tryggare i min egen bil (kan helt klart bero på att jag känner bilen så väl) Och ja, Jag skulle helst inte släppa iväg morsan i M5:n i blixthalka (av massa olika anledningar) , Måste dock nämna som en kuriositet att min flickvän övningskörde och tog körkort med M5:n, och inte heller hon hade några problem med greppet eller dosering av kraft. tvärtemot, hon tyckte alltid att bilen var lätt att köra(dvs komma i väg utan motorstopp bla.) det är väl delvis det som gör att bilen känns så bra på vintern, du BEHÔVER alldrig varva eller använda hela reservet för att komma igång eller få upp farten. Kraften är lätt att dosera. Kan bara instämma till att E34 525i kändes mera "tail happy" än M5:n, vet ej värför. Bara en sista kommentar: När sladden kommer så blir det lååååånga svängningar(kan det vara vikten, mån tro) :o) MVH Sakke |
|
|
Kan inte sluta..... Jo t¨nkte bara nämna att innan jag köpte M5:n så körde jag E30 323i(utan diffbroms) men med nya Gislaved dubbdäck, var jävligt orolig över hur det skulle gå (upplevde aldrig 323:n som specielt stabil på vinterväg) men var väldigt förvånad när halkan väl kom och jag fick på vinterdäcken(Vredestein wintrac) Men, som sagt M5 får nog betraktas mera i förhållande till andra bakhjulsdrivna bilar när det gäller vinteregenskaper(och körsäkerhet fö en medelsvensson) MVH:Sakke |
|
|
DrSakke. Du verkar vara den som inte helt kopplat bort hjärnan i denna diskussion. I stora drag håller jag med dig. Det jag ännu en gång vill starkt betona, är att jag i första hand pratar om SÄKERHET och de flesta andra verkar mer tala om KUL ROLIGT AKTIV KÖRNING och liknande. DEt är i många fall två helt olika saker.... Om jag vill ut och busåka och ha kul, så kan jag mycket väl tänka mig en M5 eller annan mustig bakhjulsdriven bil, just för att man kan busa bra i den. Men vill jag ta mig från A-B i svinigt vinterväder så ligger en M långt ned på listan av div olika anledningar, då det finns en drös andra bilar som då är ett klart bättre val. Jag kan ju nämna att jag på isbana hållit ett gäng killar i Amazoner och Asconor bakom mig fast några av dem hade halvdana isdäck på. Vad jag körde...? En - 73 Ford Torino jättestor jänkekombi på nästan 6 meter lån och över 2 meter bred på 2,3 ton med vanliga Hakkapelitta vinterdäck och automat. Det gick tungt fett och brett, men lyckas man med den lena automatens hjälp ta starten före de lite för gasivriga ynglingarna, så kom de inte om hur fan de än försökte, det fanns inte mycket plats i böjarna där de var snabbare, och ut på rakorna var vi jämnspelta då jänkens automat var snäll med det lilla grepp som fanns. Någon tjoade om min ålder... Ja, men jag har redan skrivit i tråden att min profil kan ni skita i för den stämmer inte på långa vägar, OK?! Jag har heller inte påstått att E34 M5 har några elektroniska hjälpmedel, utan det var menat för E39. Jag har även skrivit att det är sällan man ser ovationer för en BMW för att de skulle vara särskilt vägsäkra i vinterföre. Sällan alltså.... Men som DrSakke nämnde så händer det ibland. Frågan är ju då vilka andra bilar som deltog i det testet?? Det kan ju vara belysande för vad vi i det samman hanget skall lägga nivån för säkerhet i vinterföre. Det kanske alltså var mer relativt motståndarna i testet, än jämfört med alla andra bilar oavsett storlek och typ...? Det är helt rätt att en framhjulsdriven lika tung och stor bil blir mer jämnspelt med en stor tung bakhjulsdriven bil i vinterföre. Viten spelar roll för bådas beteende och högre vikt är i princip alltid sämre då det börjar gå på sniskan. Hög vikt kan däremot ge en känsla av stabilitet när allt går som det ska och hjulen behåller greppet. Men när det släpper så är vikten en fiende, så är det bara. Jag vet, jag har sladdat med 60 ton långtradare ett par gånger, och det är inget kul alls kan jag lova. Katapultstol var det man hade önskat sig då... Jag kör ofta över norska fjällen på 1000 meters höjd och inte sällan råkar man i snöstormar där vägarna blåser igen på några minuter. Jag kan lova er att feta stora starka BMW inte är en av de bakhjulsdrivna favvobilarna av de som kör på dessa vägar. Ja gissa varför. Där är det framhjulsdrivet eller helst fyrhjulsdrivet som gäller. Framhjulsdrivet är säkrare lugnare tryggare, men om man vill köra aktivt (gränsande till busåka) så upplever de flesta det som tråkigare. Att du Sakke känner dig tryggare säkrare i din M5 beror mest på att du just som du sa, känner din bil så väl. De flesta som kört mest bakhjulsdrivet känner sig mer eller mindre osäkra eller handikappade i en framhjulsdriven bil. Man är inte van helt enkelt, och det känns lika om en som kört framkrafs testar bakkrafs. Det gäller att lära sig de olika drivsättens beteende i olika situationer, och inte minst den aktuella bilens egenskaper. Och sen bli varm i kläderna så det sitter i ryggmärgen. Återigen så vill jag betona generellt sett så har framhjulsdrivet i all motorpress för vanliga bilar och bilåka, ansetts som vägsäkrare för gemene man i vardagskörningen på sämre underlag, än bakhjulsdrivet, med få undantag. Det finns en anledning till det. En bakhjulsdriven bil som körs "aningslöst" och får sladd i en kurva kommer med stor risk att trilla omkull i diket eller mot mötande trafik, med sidan först. Där är krockzonerna inte alls lika bra och förlåtande som i fronten. En framhjulsdriven bil som körs "aningslöst" i en kurva beter sig mer odramatiskt. Den börjar sällan kasta ut, eller hit och dit med bakvagnen lika mycket som en bakhjulsdriven bil gör. Det gör att föraren inte lika lätt blir skärrad, då det går mjukare och lugnare när det släpper. Men om det nu går på tok så fortsätter normalt den framhjulsdrivna bilen i nosens riktning och smäller det så sker det med fronten vilken har de bästa deformationssonerna samt att de åkande belastar bilbälte rätt och krockvåldet riktar sig mot de islagsytor som är längst bort från kroppen. Det är mycket säkrare än att daska skallen i en B-stolpe eller hoppas att krockgardinen är tillräcklig.... Som ni ser så pratar jag säkerhet, och då i första hand för medelföraren. Denne förare är oftast inte lika aktiv som förare som de flesta av oss på detta forum kanske är, och det är en mycket viktig skillnad. För vi här har troligen inte några stora problem med att köra t ex. en M5 på vintern. Jag betvivlar inte att vissa här kan leka och busa med en M5 i kalasfina ställ på olika underlag. Eller att de tycker att den är lättkontrollerad och stabil m.m. Men det betyder ändå inte att den automatiskt är bättre eller säkrare än en mindre och lättare framhjulsdriven bil, eller ens en lättare bakhjulsdriven. Där kommer fysikens lagar genast in, som säger att högre vikt generellt sett alltid är av ondo och kostar mer tid. Men det verkar få begripa i denna tråd, fast jag av den anledningen lade in en lättare framhjulsdriven bil som jämförelse. Man trodde ändå att en 1800kg+ M5 skulle vara konkurrenskraftig på snö/isföre mot en svagare 5-600 Kg lättare framhjulsdriven bil. Ja på långa rakor kanske där M5:ans effekt kan göra nytta, men sen var det 1800kg+ som skall bromsas ned från kanske högre fart och sen tvingas genom kurvan (i sannolikt lägre fart än den andra bilen) för att sen försöka få upp ångan ut ur kurvan och på rakan igen. Det är ingen lätt match med en så pass mycket tyngre bil och all effekt har man föga nytta av då en sketen 518 har effekt nog för de däck och det fäste som finns för att snurra däcken banan runt, så vad 250 Hk extra skulle tillföra (på samma gaspedalsrörelselängd, vilket är viktigt att inse hur det kan påverka...) förstår jag inte. Som jag skrev tidigare så har jag kört en hel del olika BMW på vinterföre. Jag har inte haft några stora problem med dem egentligen, men jag har klart känt att de behöver mer "passning" i situationer där en framhjulsdriven bil går som tåget. Det har inte varit några problem då jag bara har anpassat min körning efter väglaget och fordonets förmåga/egenskaper. Gör man det så går det ju bra, men det kan alltså finnas bilar där man kunnat köra lite fortare och ändå haft samma kontroll/marginal. När jag busat med BMW på isbana så har det inte varit några problem heller. Det går att ha redigt kul och åka brett som få om man vill. Men det går inte därför automatisk fortare än vad man kan prestera med en vettig kanske lättare framhjulsdriven bil som kör snålare och effektivare. Så om vi försöker hålla isär begreppen kul aktiv körning från lugn trygg säker körning, så tror jag vi landar i samma kommun i disskusionen..... ;-) |
|
|
Huu!! Det kallar jag ett långt svar! välskrivet och grundligt argumenterat. Har egentligen inget att tillägga. Bara om effekten kanske.... Jag upplever inte att det är ngn nackdel att ha en vridstark kraftig motor på vinterföre. Tvärtom, med mindre starka bilar måste varvas vid tex omkörningar och start för att omkörningen ska gå fort / man ska inte få motorstopp vid start. Då upplever jag att det är lättare att mista greppet då man ligger närmare effekt/vridtoppen/högre i varvtal och allt kommer mera drösvis (dock mindre drösar i en 2l bil, men likaväl...) med en större motor kan du arbeta med mera moderata varvtal och således ha lite mera kontroll på gasen. Dock då snackar vi vanlig landsvägskörning och detta påverkar ju inte resten av egenskaperna. Tänkte bara lägga det här som ett slutnotat för min del.... MVH: Sakke |
|
|
M femman. Vänligen sluta med 18årsinsinuerandet...... Jag med stor säkerhet kört fler olika bilar än dig och fler mil med under mitt körkortsliv. Så jag har garanterat lärt mig mycket nog för att veta vad jag talar om. För dig och mig, när vi vill ha roligt, så är givetvis en bakhjulsdriven bil med diffbroms helt perfa. Nåt annat har jag inte sagt heller. Men samma bil är inte alls lika säker för gemene man på väg till faster Greta i Laisvall utanför Arjeplog i vinterstormen. Visst diffbromsen hjälper till när vi ska igång på parkeringen och vis rödljusen. Men är oftast en nackdel på landsvägen därför att den då ofta gör att båda hjulen börjar spinna istället för bara ett. Och när båda hjulen börjar spinna så vill lätt bakändan börja dansa, vilket medelföraren troligen inte alls uppskattar på samma sätt som du och jag då vill ha roligt och sladda. Risken finns att medelföraren inte uppfattar att bakänden är på glid förens det är för sent för hans körkunskaper att stoppa det!? Hade det då varit utan diffbroms så hade normalt bara ena hjulet börjat snurra på men bilen hade fortsatt utan att börja vicka på baken och föraren har då lättare att avhjälpa problemet. Om vi talar om att köra ansvarsfullt och säkert på allvar trafiken, så har aktiv körning med småvift (det som vi tycker är kul) i böjarna nåt som är tabu!! Dens om tvivlar på det kan ju testa det körsättet på uppkörningen och se hur bra det går... |
|
|
Mer text innebär inte smartare, ville bara göra dig uppmärksam. Kör du en BMW överhuvudtaget Dr. Tinnitus? |
|
|
Sakke. Din åsikt/teori om motorkraften är korrekt i stort. Men det hänger som sagt väldigt mycket på den genomgripande motorkarraktären, eller hur. Och rent logiskt så bör en motor med i grunden hetare temperament (sportigare alltså) sannolikt vara mer svårbemästrad i halkigt före, än en motor med mindre sportig inriktning, fast de har samma effektuppgift och vriduppgift. Har den sportigare sen ett stort övertag i effekt och kraft så lär ju skillnaden bli än större. En kraftull motor kan vara en tillgång för den som har vett och erfarenhet att utnyttja det på rätt sätt i rätt situation. Men vara rent farlig för den mer oerfarne. Tyvärr är ju majoriteten av landets förare av den klassen att de torde falla i kategorin mer oerfarna.... En sak till, som jag tassade lite på tidigare, är gaspedalens slaglängd. Om vi har samma bil t ex. en BMW E34 520 med ca 100 Hk, och en E34 M5 3,8 på 340 Hk. Gaspedalen torde ha samma slaglängd totalt sett. Gör ett enkelt experiment. Dela upp motoreffekterna på exempelvis 45 graders pedalrörelse och se hur många hästar varje grad representerar. Vad påvisar resultatet? Kan man röra gaspåedalen mer i den svagare 520 innan effekten skenar iväg, än i M5? Om så, kan det påverka hur lätt det är att dosera motorkraften i svåra körsituationer...? Innan någon påpekar det så ja, jag vet att det finns ett proggressivt påverkat spjällhus. Men, vi har fortfarande samma pedalväg som skall dosera antingen 100 Hk eller 340 Hk... Till det så har vi motorernas grundkarraktär, där 520 sannolika kan sägas vara klars "sömnigare" och sävligare än den kryddiga M5. Så, kan även det påverka hur lättdoserad motoreffekten är i vissa situationer? Rent spontant så känns det som om föraren skulle gara till för mycket i en 520 så kommer det 12 Hk extra galopperande vilket kanske i värsta fall kan ge en släng med rumpan i snösträngen. Gör man samma misstag i M5 så kommer kanske 100 Hk på språng, och då lär det bli livat i snösträngen...... Inget som inte en hyfsat van erfaren förare kan hantera, men det kräver garanterat med erfarenhet och vaksamhet för att hantera en M5 i vinterföre än den sömnigare 520. Och pratar vi då säkerhet på vinterföre så lär 520 med stor sannolikhet rankas som de bättre av dessa två om de i övrig är identiska. Inte roligare, men tryggare säkrare.... |
|
|
DIAMOND. "Mer text innebär inte smartare, ville bara göra dig uppmärksam. Kör du en BMW överhuvudtaget Dr. Tinnitus? " Har det en avgörande betydelse? Hur många av chassieteknikerna inom F1 har själva kört en F1-bil? Betyder det att de inte vet vad de talar om, eller inte är smarta...? Nej, jag kör ingen BMW nu, men äger en. Jag kör däremot BMW av olika slag ganska ofta, ungefär några gånger i månaden. Jag ställer dig en fråga. Anser du att något av de genomgångar teoretiskt/praktiskt om fordonsdynamik är felaktiga? Om så förklara varför och ge gärna motbevis på det. |
|
|
Dr Tinnitus! Jag har inte sagt nåt om den medelmåttige föraren,för jag är ju inte det jag tillhör nog den mera extrema kategorin! Det har kostat många bilar,både mina och farsan. Bland annat så hade jag en mercedes 190-71 som gick att fet hänga både på torr asvalt och is bana. Det är ju en självklarhet om en som har vana att kör kör mot en som inte har vana så vinner mycket troligt den som har vana! Det kan man se inom alla motorsporter(ja alla idrotter)att det alltid finns nån som vinner ! Och det kan ju självklart bero på matrialet,men som regel! Jag har inte direkt påstått att att den är en säker bil för den genomsnittlige människan! Jag har bara gett mina egna åsikter och mina egna erfarenheter! |
|
|
Min uppfattning på detta är att du inte tycker folk lyssnar på vad du skriver, men har precis samma uppfattning om dig, mycket jag, jag ,jag från din sida. Att personer är mer intresserad av sig själva än andra har du bevisat flera gånger om. Vad vi försöker framföra är att vi upplever våra M5 som bra vinter bilar, bättre än tex 525, 320 osv. Vi kommer fortsätta att köra M5 på vintern trots dina förklaringar & som nämndes tidigare, detta är ingen bil för vanliga personer, alltså kan du inte utgå från att alla plötsligt skall börja köra M5 ifall den fick stämpeln bra vinter bil i "dina" tidningar. Vi hörs igen när du äger en M5 !! |
|
|
DIAMOND. Det där var ett märkligt svar tycker jag. Får jag fråga om du lyssnar på någon annan än dig själv då...? Ditt svar är väl nästan gränsande till personspåhopp om man är kinkig..? Du kunde alltså inte ge några exempel på felaktigheter i det jag skrivit i fordonsdynamik mm. Hur ska jag/vi tilka det? Kan du inte eller finns det inga fel? Jag och jag skriver du..? Jag tycker jag har beskrivit väldigt mycket rent generellt om olika biltyper och drivningar, utan att blanda in just mig själv. Varför måste jag ha en M5 för att få uttala mig? Förstår man inget utan att ha en M5? Eller är det kanske känsligt att nämna något som kan tolkas negativt om en M5? Fast jag har ju svårt att se hur man skall kunna tolka något av vad jag skrivit i tråden som negativt om M5? För tanken med M5 när den togs fram var knappast att den skulle briljera på vintervägar runt Sälenstugan eller liknande.... För att vara den biltyp M5 är, så klarar den sig mycket bra på vinterföre med en lämplig förare. Men det är inte detsamma som att den är bäst av alla fram eller bakhjulsdrivna bilar på vinterföre. Ska detta vara så svårt att förstå, när man ser till bilens fysik och de lagar som råder just i fysikens värld? Att ni försöker framföra att ni tycker M5 är en bra vinterbil har jag inte missat. Men det är inte detsamma som att den automatiskt är det. För vad folk upplever och kalla fakta är inte alltid hand i hand tyvärr. Men ett sätt att testa om det ligger nåt i det ni upplever, är ju att köra en varierad vinterbana på tid med era M5 och vanliga vinterdäk och se om ni stadigt kör klart bättre tider än ni eller någon annan förare klarar i t ex. en 3-5serie av svagare lättare modell, eller en vanlig framhjulsdriven bil. Då har vi mer fakta att gå på än bara upplevelser. |
|
|
Nu tar jag en paus till senare ikväll. Jag ska nämligen köra en tur till Sthlm t o r. I en BMW..... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.