|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| känns lite som paj kastning detta. rätt skoj ifs:P | |
| Njäää, inte pajkastning. Däremot återgivande av verklighetens mysterier... | |
| jasså.. på det viset.. då förstår jag precis:=) hehe... | |
kilroy |
Om korkade trådar som denna ignorerades och förpassades till glömskans djupa källarvalv istället för att bli besvarade så hade vi sparat både tid och datorutrymme. Dessutom så hade liknande trådar troligtvis blivit färre i framtiden...för vem fortsätter skriva trådar som ingen läser eller besvarar...?Det är det som kallas självsanering...Mvh kilroy"Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den" Oscar Wilde |
|
Tycker tråden behövs då det finns en myt att M5-e34 är en dålig vinterbil. Ungefär ”Måste vara livsfarligt med 340 hästar på vintern”. Det är ju som att säga att en bil med bra bromsar måste vara farlig på vintern. Det är ju välbalanserade och riktningsstabila bilar dessutom med (25%) diffspärr som ökar framkomligheten. Tycker den är bra och extremt rolig på vintern (och på sommaren). |
|
|
tax. En M5 kan vara just livsfarlig på vintern.... Den kan ju uppenbarligen vara det på en torr sommarväg, då många har dragit sin sista suck i en M5 eller mot dess front... Men det beror ju givetvis mest på den som håller i rodret, och inte bilen själv. Detta torde ju förstärkas några ljusår om det dessutom är vinterföre, eller hur...? Men med en sansad förare så kan man givetvis klara sig med en M5 på vintern, utan jättebesvär. Men det är inte det samma som att den skulle vara en speciellt bra vinterbil... Sen är ju en diffbroms i de flesta fallen en ren fara för en vanlig svensson på vintern. Visst, den ökar framkomligheten. Men det brukar vara det minsta problemet egentligen. Vad som för en normal svensson är mycket mer bedrägligt, är att en bil med diffbroms släpper så släpper den i princip med båda bakhjulen samtidigt vilket garanterat är starten till en sladd för den som inte är vaken nog att tolka signalerna i rumpan i tid i en kurva. Men med en bakhjulsdriven bil utan diffbroms så är det mycket säkrare i en kurva för en normalförare, då det som ofta händer om man är lite för optimistisk med gasen i böjen, är att innerhjulet kan börja spinna. Bilen håller då ofta spåret men föraren bör märka att det spinner och att det är dags att vika höger foten bakåt en smula... Vi som gillar att leka lite och köra mer aktivt, vi har inga stora problem med en diffbroms bak, ja vi kan utnyttja den fördelaktigt i vissa situationer. Men även för oss så kan den visa på nackdelar gentemot en utan diffbroms. |
|
|
Vi få som faktiskt har kört m5 på vintern verkar ha samma uppfattning, bilen går bra i halka. Bilen är kursstabil, välbalaserad och lättkontrollerad. Antalet hk är i sig inget problem, man får helt enkelt gasa mindre. Jämfört mot andra bakhjulsdrivna bilar utan antispinn etc känns m5:an väldigt lättmanövrerad och konsekvent i sitt uppträdande. |
|
|
jugga Ja, men det verkar som om vi talar om olika saker här... Som jag sagt många gånger nu, så kan givetvis en M5 funka på vintern, om man har bra däck och har förstånd att köra med insidan. Men säg mig nu. Om du hade två bilar och skulle låna ut en bil till ett fruntimmer eller en kille du vet inte är mycket för bilkörning. Du har en Framhjulsdriven bil med runt 100 Hk, och din M5 på 300+ Hk och det är ett redigt grisväder ute och dåligt plogade vägar. Vilken lånar du helst ut, och då bara med tanke på vilken bil som du anser vara säkrast för den personen? Vi kan sen säga så här. Att en M5 mycket väl kan vara en av de bättre riktig motorstarka bakhjulsdrivna bilarna på vintern. Men det är inte det samma som att den är bättre eller säkrare än en normal framhjulsdriven bil. Världens biltidningar har skrivit kilometervis med lyriska hyllningar till alla M5:ors goda sidor. Men ännu har ingen skrivit hyllningar till den för att den är en bra och säker vinterbil. Ja det är väldigt svårt att hitta positiva utlåtande om förnämliga vinteregenskaper för någon bakhjulsdriven BMW över huvud taget. Varför kan man ju undra om nu deras brytalaste effektstinnaste värsting skulle vara så bra på vintern som ett par av ägarna tycker....? I biltidningars tester så brukar man ofta varna för att M5 kan vara lömsk på blöt asfalt om man inte passar sig, och jag har för mig att vinterföre är halare ändå.... |
|
|
Tax och Jugga ni har ju koll på vad som är rätt och vilket som är fel. Men Dr Tinnitus som jag har skrivit så är det ju en självklarhet att man kanske ska ha lite koll på vad man sysslar med. Men vi som vet vad som händer när vi kör om på vintern har oftast inget problem med att det sladdar lite. Bilen är ju väldig stabil och precis i sitt uppträdande!! Sen kan det ju vara en direkt livsfarlig kombination om det är en som aldrig har parerat en sladd. Och det är ju oftast felet med alla singel olyckor,att folk inte vet vad som händer. Men som alltid finns det gränser med alla bilar och chaufförer. Dock inte med mej?!:) hihi Det är ju inte farten som dödar det är smällen! |
|
|
Jag tycker nog inte att en M5 touring är en "perfekt vinterbil" och det dels pga av åldern (rost) samt att det är en unik vagn med bara 891 (handtillverkade) enheter som åtminstone utanför Sveriges gränser räknas som en samlarbil. Håller med om att den är välbalanserad dock, men det gör ju inte allt. Perfekt vinterbil enligt min erfarenhet är en Audi A6 1.8T Quattro. Lagomt med motoreffekt för vinterkörning, 4WD, bra stryktålig konstruktion som klarar snö, is, låga temperaturer och vägsalt utmärkt tycker jag. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| E34 M5 är den absolut bästa bil jag kört på vintern, finns ingen bättre bil halt väglag, man har 10000% koll på den ,kan man inte köra den ska inte ha körkort, har haft 2 m5 or och en m3 på vintern så jag vet vad jag pratar om. | |
|
kingpin... Jodå, jag är helt med på att du och andra, och säkerligen även jag, inte skulle ha så stora problem med att ratta M5 i vinterföre. Just för att vi har erfarenhet och vet vad som kan komma att ske där i snösträngen om jag kliver på och vill om t ex. Men det är som jag envist hävdar, inte det samma som att en bakhjulsdriven och mycket motorstark tung bil skulle vara en bättre och säkrare vinterbil än en lättare framhjulsdriven bil med mer normal motoreffekt. Vi kan säkert leka busa och ha skitkul i en M5 på det vita hala, liksom ta oss fråm moster Märta i Sveg och hem i snöyran utan att trilla omkull. Men vi skulle normalt aldrig kunna sätta lika låga tider på en snöig kurvig bana med en klumpeduns till M5 som med en 5-600 Kg lättare framhjulsdriven bil med normal motoreffekt. Av den enkla anledningen att M5 är för tung vilket gör att man får bromsa mycket tidigare och det vill inte svänga lika lätt som i den lättare bilen. En så mycket lättare bil är i princip alltid mer hanterbar och kan vänta längre innan det är dags att bromsa. Dessutom så är det lättare att dosera motoreffekten så att man behåller det lille grepp som finns bättre. Med den ettrigare och mycket kraftfullare M5 så går det, men det är mycket svårare. |
|
|
Dr Tinnitus som det verkar så har du kört en del bil, och vi vet ju båda två att det finns ju som sagt uppsjöar med faktorer som spelar in! Tex en framhjuls driven bil med dåliga bak bromsar är ju i princip omöjlig att köra och lika så om du har alldeles för dålig effekt! Det blir ju en del understyrning liksom. Det faktum att man åker med vänsterbroms på båda bilarna som inte speciellt många gör så tycker jag nog att det tempo man kan hålla med en framhjulsdriven bil allt går att hålla med m5:an! Men det skulle helt klart vara kul att ha en tävling med dessa bilar med rättvisa förhållanden dvs. lika däck till kvalitet och båda bilarna med jämnbördiga bromsar! |
|
|
kingpin. Ja det är en massa som kan påverka. Men i denna diskusion så är nog det största problemet att "kul" och "säkert" blandas samman lit för lättvindigt. Att en M5 för den lite mer drivne föraren kan vara skitkul på vintern när man vill busa lite, samt att samme förare kan hantera de nackdelar en så motorstark och tung bakhjulsdriven bil obönhörligen har på vägar med sämre grepp, utan större besvär. Det är en sak. Men det betyder inte att denn M5 är en utmärkt säker och lätthanterlig bil i vinterföre för gemene man och kvinna bakom ratten. Den är för tung och för "explosiv" i motoeffekt för att vara det. Har man inte tungan rätt i mun så kan det gå väldigt lätt åt fanders helt, liksom det lätt kan göra på blöt asfalt, ja torr med om man är oerfaren och lite tanklös när man kör. Därför är en mycket lättare mer normalstark framhjulsdriven bil generellt alltid säkrare för medelföraren. Framhjulsdrivet är mer förlåtande, går rakare och stabilare i vinterföre utan att behöva "passa" ratten och kursen ideligen. Råkar man gasa en smula för mucket rakt på så händer sällan mer än att ett framhjul börjar krafsa lite, men det ändrar inte kursen. Skulle båda framhjulen börja spinna på rak väg så ändras inte kursen nämnvärt då hellet. Men föraren bör lätt kunna märka att det spinner och bara släppa av och återfår greppet. I en bakhjulsdriven bil med diffbroms så kan greppet med D-bromsen kanske hålla i en smula bättre, men när det väl släpper så är farten då högre och det släpper då på båda bakhjulen vilket ger tendenser till att bakvagnen gärna vill iväg i sidled vilket kräver direkt gassläpp eller att man rattar emot för att hålla ordning på skutan. Detta klarar inte alla genomsnittsförare. En framhjulsdriven bil blir även den osäkrare ju mer effekt man har, enkelt förklarat. För även den blir då mer svårdoserad helt enkelt. Och är det kurvigt så är det lättare att dosera runt 100 Hk då det kan gå att gasa fullt många gånger utan att det orkar vrida loss bra vinterdäck på vinterväg. Har man en vridstark 9000 turbo eller liknande så är det ofta bäst att ligga på låga varv och höga växlar för att motorn då har bra ork men ändå är relativt snäll i reaktionerna. Kör man på hågre varv och lägre växel i samma fat så blir det lätt för "explosivt" i motorkarraktären och responsen, vilket lättare ställer till det med plötsliga hjulspinn. Framhjulsdrivna bilar körs i princip aldrig av gemene man med vänsterbroms. Det nyttjas bara an en liten klick gasglada som har lärt sig det knepet. Visst vore det kul att testa runt en kurvig isbana på en sjö mot en M5, men jag är övertygad om att det blir stor förlust för en M5 mot t ex. en Mazda 626 90 Hk från sent 80tal, om båda har standardimensioner på vinterdäcken och t ex. erkänt bra dubbdäck som Gislaved Nordfrost 3, om du kör din M5 och jag kör Mazdan. Varför jag törs vara så kavat beror på att mer ett flertal olika BMW har just testat och inte haft mycket chans, de som kunnat hänga på eller ligga och stressa lite är i så fall en duktig kille i en mindre lättare BMW typ en E21 eller E30 och då oftast med 4cyl då de är mer välbalanserade. De större 5-seriebilarna har varit ohjälpligt efter och det har inte haft med avsaknad av motoreffekt utan de har helt enkelt varit alldeles för tunga och klumpiga i jämförelse med den flera 100 kg lättare Mazdan. Att de sen kunnat ligga i kalasfina feta långa fyrhjulsställ mer eller mindre runt hela banorna spelar ingen roll i sammanhanget. För det ser bara fränt och snyggt ut, men går sällan fort.... Jag har alltså sett ett gäng olika BMW ligga bakom vilt rattande med en bakände som hängt vansinningt brett ut i böjarna, medans jag rattat rätt lugnt och hållit ett snålt effektivt spår utan mycket vevande på ratten och inte ens behövt använda vare sig handbroms eller vänsterbroms, det räcker med att lätta på gasen och styra in bara.... Och BMW-förarna har inte varit några amatörer heller, och det de klagat på är just att bilen är för tung så man får börja bromsa mycket tidigare och att de starkare modellerna är just.... för starka och svårkontrollerade.... Och då har det handlat om 525 24V 530 540 t ex. Så varför skulle då en M5 vara bättre med ännu mer tynd och en drös mer effekt och hetare temperament....? |
|
|
Så kallade experter, som snackar utan egen erfarenhet, sen om man känner eller har sett är inte samma sak som att uppleva det själv. Mitt tips är att du kör en M5 en vinter för att sedan bedömma. Får höra ditt resonemang varje gång vi besiktar på vintern etc. och kan inte hålla med. En vanlig person köper inte en M5 så att disskutera för normal personen hör väl inte riktigt hit. Hade en 525i innan och personligen upplevde jag den som mycket svårare att köra på vintern än M5. Hur många ggr har man inte varit i fjällen och så fort det kommer en backe så kan vi utnyttja vridet i motorn utan att det släpper där bak medans många andra nästan stannar i backen. Givitvis ifall du gasar fullt så släpper det men vem fan gör det med en vanlig bil på vintern? |
|
|
Ska nog köpa mig en M1 och ha på vintern....... //Schnitzer |
|
|
HD91: Håller med om att det är svider att ta ut en så ovanlig bil som M5T i saltslasket (skäms lite). Å andra sidan är det just att den funkar både som bruksbil och som ”sportbil” som jag tycker är så fascinerade med den. |
|
|
Tax Visst är det så, men det går ju faktiskt att hålla en bil ren och fin även på vintern. Man kan tänkas vara lite dum den som gör det,men alla kan ju inte vara smarta och inte heller rika så att vi kan ha en rolig sommar och vinter bil. För visst skulle det vara helt ok med en Audi s6 på vintern och M5 på sommarn. Audi endast för jag måste ha kombi! Och över 300 hk! |
|
|
Det talas mycket här om hur en lätt framhjulsdriven bil klarar sig på en isbana mot en tung bakhjulsdriven bil, men hur blir det om en framhjulddriven bil kör mot en lika tung bakhjulsdriven bil? |
|
|
Om man kör på vintern med en bil så tycker i alla fall jag att det tar ner värdet. Jag är inte villig att betala lika mycket för en saltkörd, även om den är bra tvävttad, etc. Kommer in salt på såna ställen som man själv inte kommer åt, speciellt under bilen. Plus att det blir många kallstarter i minusgrader. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.