|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
OK !ingen som hört nått liknande som jag skrev om kvalitén på bensinen ??? / KEN Länk |
|
| har en 323i 96, vad tycker ni att jag ska köra med 95 eller 98??? vilket är bäst för motorn?? | |
|
Egentligen skiljer det väll väldigt lite mellan 95 och 98? Jag tankade både 95 och 98 i min förra 325a (dock inte samtidigt) men jag märkte aldrig skillnad, vare sig på prestanda eller förbrukning. Bara att leendet vid körning var lite stort :D |
|
|
kan jag köra med 98 oktan i min 325 e30??? här på forumet säger folkt att man kan köra med 98 oktan.. men har pratat med andra o de säger att tändningen är ställd för 95 oktan och inte 98 oktan... kör man då med 98 kan man få knas med tändningen.. hur ligger det till nu.. vill gärna få veta det så man är säker en gång för alla.. gärna av nån som e riktigt insatt i aämnet och kan detta... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Intressant tråd detta... Jag har alltid kört på blyfri 95 oktan på min 328i från -96 och den går som en klocka. Men kan man bara byta bensin sådär rakt av utan att motorn tar skada? Det är blyfri 98 som gäller då antar jag och inte vanlig 98? Stefan |
|
|
Moderna bilar med elektroniska tändsystem ställer automatiskt om tändningen efter rådande förhållanden. Därför går det alldeles utmärkt att köra på vilka oktantal man vill utan att motorn tar skada. Och dessutom så är det faktiskt så att motorn utvecklar mer effekt om man kör på ett högre oktantal, eftersom då tändningen justeras för detta. Men det man märker av detta är nog mest placeboeffekt....... En skillnad mellan 95 oktan och 98 oktan soppa är att 95 innehåller 5% etanol, vilket inte den 98 oktaniga gör. Men man håller på regeringsnivå på och utreder om man inte ska blanda etanol även i den. |
|
|
Intressant Beppo, men du har inte hört nått liknande om kvalite´n på bensinen på olika mackar? / KEN Länk |
|
| Nej, det torde inte skilja ngt. För några år var det dock ett bolag som under en kort tid lyckades kringgå beskattningen av bensin genaom att blanda ut den med ngt (kommer inte ihåg vad) och därmed var det dom sålde i lagens mening inte bensi, varvid bensinskatt inte kunde tillämpas!! De kunde därför sälja denna soppa väldigt mkt billigare. Naturligtvis täptes detta kryphål till väldigt fort, men det var ändå en kul grej.... :D | |
|
Hehe ja det lät ju bra, synd att det inte höll längre. Ja det är ju skatten som är värst, vill man veta hur mkt bensinen skulle kosta utan skatt :/ / KEN Länk |
|
|
angående det att moderna bilar ställer automatiskat om sina tändsystem... ligger e30 inom ramen för moderna bilar då??? då menar jag självklart de senare e30 modellerna ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
| Jag kör och har alltid kört på 98 oavsett vad folk säger och tycker. Motorn mår bäst om man kör på 98, samt drar mindre. | |
| Ja, E30 räknas som modern bil idet fallet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.