AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.537

vad kör ni era 328:or på ?

Sida 1 av 2
Hallo !

Har kört på 98 sen jag köpte min 328a för att man vill ha bästa möjliga till motorn, många säger att det går lika bra med 95. Det är klart man börja fundera när bensin priserna kommer skjuta i höjden i sommar troligtvis. Va säger ni???

/ KEN
Länk
e3
274
e36328i
328i limo -96
kör på 98! de ören du tjänar på 95 går åt av högre förbrukning och dessutom tappar du vrid och de vill man ju inte göra på en så pass trött bil som 328:an!
Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Kör på 98 i min.
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
bara 98 my brother! inget mindre för min lilla gosse
Ek
118
Ekis
320i -02
Bleifrei 95 ! Går som en klocka!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Alltid 98. tycker den går finare på det. Tjejen råkade tanka 95 en gång och då gick den sämre enl. mig. Inbillning, vem vet?

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Ken: Jag räknade lite på ditt resonemang.

Jag som tankar för ca 1800kr/mån hade tjänat ca 450kr/år på att tanka 95 oktan ist. Detta är räknat på de 8 månaderna jag kör med BMW:n per år samt att prisskillnaden är 30öre mellan 95 och 98 oktan.

Sen dricker ju bilen mindre med 98 och det är ju inte inräknat!

Mvh Jimmy

dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Är lite dåligt insatt i ämnet, men tänkte nog också börja kör med 98oktan om det inte är 'farligt/dåligt' för bilen?...

Ji
2.380
Jimmyboy

Djstiv: Tvärt om, din bil kommer att må bättre. Testa och se.

Mvh Jimmy

dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Jimmyboy: Okay, ska göra det ;)
Kör lite blandat ,, men visst är det en klar skillnad med finbensin istället för 95 oktan. Men jag tankar för ca 2500 i månaden så det märks faktiskt men som sagt det bästa skall det bästa ha
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Jag har iofs bara en 320 men jag tankar bara 98 av ekonomiska skäl. Det blir faktiskt billigare då den drar mindre. Sedan att den blir piggare och får ett mulligare ljud är ju inte direkt negativt.

/Fredrik Swärd
påverkas ljudet av att du tankar 98? det hänger väl på gasfoten eller ?
Ok kul med lite svar:) Jimmyboy tackar för uträkningen det var en kul grej, verkar ju klart bättre med 98 då tycker jag inget snack om saken, trots allt så vill man ju det bästa med sin bil.

Och nu till nästa grej, många pratar ju också om att det är skillnad på bensinen i sig också alltså om man tankar på jet eller tex OK. Jag hörde nått om en rankad lista där OK/Q8 låg i top sen statoil osv,(vet inte exakt vilken ordning) på själva kvalitén på bensinen. Nån som har några erfarenheter kring detta ??

/ KEN
Länk
Jimmyboy: Har du sänkt bilen ngt lr var det så när du köpte den? Ser bra ut på bilderna :) Har du nå messenger ?

/ KEN
Länk
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Jag tycker faktiskt att bilen låter bättre med 98 i tanken. Kan vara inbillning men jag tror inte det. Det hörs främst under kraftigare acceleration.

/Fredrik Swärd
ska alla 6or köras med 98 tycker ni? även min 320?
vill ju bettan ska hålla länge
Ji
2.380
Jimmyboy

Ken: Jag har M-chassi från fabrik på min. Visst har jag Msn: jimmybernhardsso@hotmail.com

St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
I en 328 kan det ju inte vara nå större problem att köra på 95, men man bör ju köra på 98 under varmare perioder för att undvika spikningar..(om inte motorn är godkänd för 95..) Själv har jag kört på 95 i m:3an när jag kört längre sträckor lugnt.. men ska man gasa lite är det nog inte bra... det måste väl finnas en rekomendation på vad man kan och skall använda för bränsle?!!

No fucking turboshit, just real power!!
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
jag har hört att katalysatorerna kan ta stryk om man kör på 98an... är jag ute och cyklar onykter eller? nån som vet?

BMW325IM
Twalle: Du får ställa in monarken i garaget igen.

Blyfri 98 är lika blyfri som Blyfri 95. Katalysatorn kräver blyfri bensin för att fungera korrekt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.