AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.350

Försäkring 750 för en 17-åring?

Sida 2 av 3
li
1.959
liste
535i -89
Men Stephan - du måste väl ändå hålla med om att reservdelar, service och driftskostnader för 7-serien är avsevärt högre än "medelbilen"?

Visst är det köpläge rent prismässigt, men kan man inte hålla bilen rullande är det ju rätt meningslöst att köpa den...
Låter kanon det Stephan735i jag vill ha en 7 serie jag tänker inte åka runt i nån rostig 240 och ragga små flickor ,jag går på fordon så det lär gå ihop om man får tag i ett fint ex :)

tompa
li
1.959
liste
535i -89
Som dom brukar säga: Man hör det man vill höra...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
liste: Sunt förnuft vinner aldrig mot blind kärlek. Sorgligt men sant. :)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vad är utvecklingen på väg?
Dagens ungdom ska köra största längsta modellen
av BMW:s sjuserie med V12 innan bläcket på körkortet
hunnit torka!?
Man tar sig för pannan! pust!
Vad är det för fel på en fräsch 316 kompakt som första åk?

Undertecknad fick hålla till godo med en V***O 240 som nätt och jämt klarade en besiktning på 18-års dagen.

Hur som helst, lycka till och se till att ha fräscha bussningar/stötisar och bromsar innan du ger dig ut och gasar.

Leffo
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Leffo: Ingen skam i att köra Volvo (ja, man kan skriva ut det!) som första bil. Lättkörda, billiga och praktiska. Inte tillräckligt med motor för att man ska göra illa sig, men fullt tillräckligt för alla svenska hastighetsgränser. Kör helt klart hellre 740GL än 316ti! Snackar vi lite större bilar däremot...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Att få äga och köra en V***O 740 GL på
den tiden jag tog körkort var få 18-åringar förunnat.

740:in är enligt mitt tycke en utmärkt första bil.
Hög säkerhet, skön styrservo, bekväma stolar, låga
reservdelskostnader Men 240 däremot som jag bestraffades med:
Tung, trög, törstig och ljudlig. Dessutom saknade den servostyrning vilket gjorde alla parkeringsförsök till ett äventyr.
(breda 215:or runt om)

Och så säger man att det var bättre förr?

Leffo
parolof
kul tråd detta
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Volvo 740? HA, Jag fick minsann hålla till godo med en rostig V4, och fick äta kallt grus för att ha råd med den... ;)
hehe jag har en v###o amazon som jag håller på att trimmar förfult :)

tompa
hehe jag har en v###o amazon som jag håller på att trimmar förfult :)

tompa
jag tycker att en fräsch 316 är så litten inget för mig det

tompa
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Klart tompa ska ha en 750, skaffa en iAL så åker du kungligt. Vill han lägga stålar på en sån bil så varför inte!

Min: Länk
Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Interesant ämne detta. Klart grabben ska ha en 750, ja menar tänk om han skulle köpa en m5 med kompressor eller nått liknade då skulle ja i alla fall hålla mig borta från gävle ett tag. = )

vad de gäller kostnaderna så kan man hålla dom ganska lång nere om man byter oljer o servar själv ja kan ju inte tänka mig att man servar en 750 från 89 med 30000 mil på mätaren på bmw.

eller har jag fel ?

MVH
nee mena det jag osså jag går på fordon ju :) att jag servar själv

tompa
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Tror att det är nu denna tråden börjar spåra ur..... ;) (Hade oxå 240 "Special" som första bil)........

Mvh

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Liste; Visst bränsleförbrukning är klart högre än många andra, men jag kan inte rekommendera 17åringar att köpa en liten osäker Corsa, Micra eller Clio och då återstår stora bilar, som Volvo, men som sagt en Volvo 240/740 drar ungefär lika mycket, ska man ha en vettig bil som är billigare i drift skulle jag titta på en 5cyl Audi 100 gärna Quattro och Procon-ten för bättre säkerhet, en 3serie för samma pengar eller lite mer innebär en E30 eller E36 och dom är E32 rejält mycket bättre än i säkerhetsfrågan vilket jag tycker är det viktigaste när man inte har så mycket körerfarenhet.

Visst det är bättre för medtrafikanterna att frontkrocka med en 88:as Micra än en 88:as 750, men att tänka så om alla nyblivna körkortsinnehavare tycker jag är onödigt generellt, vi behöver låta människor ta eget ansvar, köra som en dåre går att göra med alla bilar och i alla farter över krypfart.

Dom flesta reservdelar går att hitta i mitt tycke vettig prisklass, mycket begagnat finns att få, dyrt blir det när många kostsamma delar behöver bytas samtidigt, som stötdämpare, avgassystem osv., Därför är det mycket viktigt att välja ett bra ex, det är även roligare att kosta på en sådan bil, för hur kul är det att köpa 18" hjul till en bil som är redo för skroten?

En mindre bil jag varmt kan rekommendera är annars VW Golf, men ska man ha en sådan med acceptabel säkerhet så handlar det om en III:a med ABS och airbag, dom är svåra att hitta för samma pengar som en 7:a, och det är oftast dom motorstarka versionerna som har den utrustningen, och då är driftskostnaderna inte mycket lägre.

För lägst driftskostnader, med att köra E32 är det smartast att välja en manuell 730i, 735i eller 730i V8 dom drar även minst bensin, tyvärr är automat vanligast, men även där är ovannämnda modeller billigast i drift, 730iA V8 hade varit mitt val av automatmodellerna.

Mvh Stephan

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Håller med Stephan735i till 100% i hans inlägg!

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
"Tror tom att det var förstagången vi är överens! ;)"

Go
393
Golddigger
G11 730d -16
tompa=tåmmi: Jag tycker definitivt att du ska köpa en 750 om du har dom ekonomiska förutsättningarna.. Jag har själv haft två st 735:or när jag var 18 år. Och då hade jag 950 kr/månaden.. Men mina föräldrar fick ju betala trafikförsäkringar och sånt.. körde ganska mkt också, men jag vet inte vart pengarna kom ifrån. :P Skulle bilen pajja och du inte har råd att fixa den så säljer du den i delar och får igen en del eller hela summan som du köpte den för!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.