AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.238

Rost på framdörr på E46

Sida 1 av 2
Har fått nåt som liknar rost i skarven mellan gummilisten och den mattsvarta plåten som sitter i rutans bakkant. Någon som sett nåt liknande och vet ifall BMW tar på sig detta? Har redan en motorhuv som ligger och väntar på att bli utbytt så det verkar ju vara prima kvalité på grejorna..
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Har oxå detta problem. Har även rost på tackrailsen plus bägge bakdörrar + dom här metallbitarna som håller gasdämparna till backluckan.

Ja, visst är det kul. Dessutom så verkar det som man måste ha lackstift med sig förjämnan när man är ute och åker. Så fort det blir minsta lilla märke någonstans så blir det bubbligt runt omkring. Helst skulle man nog hoppa ut i farten och måla i så fort man hörde minsta skvätt någonstans :)
Jag tycker att Bmw har blivit en överreklamerad bil som drar ner kvaliten för varje år vill man ha bra rost skydd köp Audi de vet vad de håller på med.. men då måste man köpa quattro....
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Volvo har också bra rostskydd men vem har råd
att åka Volvo med service och driftkostnader uppe i det blå?
Då blir det billigare med BMW trots högre inköpspris,
märklig utveckling inte sant?

Leffo
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Vore kul o veta hur många härnne som e drabbade av rost. Jag har haft många Bmw lite äldre o ingen av dom har rostat. Men när man köper en hyffsat ny då rostar dom som en gammal Opel. Har haft några Audi av nyare modell o ingen av dom har ens visat antydan till rost. Hmmm blir Audi nästa gång.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min motorhuv och passagerar dörr rostade på
min -99 E46 7900 mil.
BMW "räddade" situationen med Goodwill och
bytte ut huv och dörr. Dörren hade ganska omfattande
rostskador längst ner i framkant och insida nedre framkant.
Och nej, det berodde INTE på stenskott eller vanskötsel!
Rosten kröp bakom lackeringen.

Har nu gjort mig av med den till förmån för två rostfria E36:or.

Leffo
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har haft en A**i Cabrio tidigare visst den var
rostfri men så hade den troligtvis rullat mest på somrarna
också.

Men listan på allt trassel och dyrbara verkstadsbesök på
den kan göras så lång att ni hinner somna innan ni läst klart.
Måndagsex kanske, ja visst men förtroendet för A**I och V*G
verkstäderna ligger inte högt i kurs hos mig ialla fall.

Hittills har BMW tagit sitt ansvar och erbjudit bra service
i mina ärenden i alla fall. Livsviktigt för ett varumärke!

Leffo
C.
46
C.C.
330ci cab -02
320d Xdrive -10
Det är tråkigt att nästan nya BMW rostar. Det är väl ingen tröst att inte heller Audi är rostfri. Sök på detta forum, Länk. De verkar finnas ett antal typiska rostproblem/lacksläpp även på Audi. Men klart är att BWM måste ta hand om sina kvalitetsbrister. Om vi har rostproblem bör vi tala om det på forumet. Det kan vara en bra hjälp för alla som försöker på rostskadorna åtgärdade av BMW.

Claes
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Har åxå fått rost på den mattsvarta plåten på höger framdörr, bländare heter den förresten. Var och klagade till BMW och de sa att den inte hör till bilen och rostgarantin inte gäller, så jag var tvungen att betala den själv (33 euro). Nu återstår det bara att byta den... verkar inte vara allt för lätt. Nån som bytt en sån förut?
Jag har bytt ut mina "bländare" både bak och fram, samma sak för mig dvs fick inte ut det på rostskyddsgarantin, dock fick jag ny huv och bagageluckan omlackad utan strul trots att min är en 99á...
Det var rätt småstruligt med lister osv som skulle vikas bort ochså satt dom med 3-4 skruvar i bakkant sen var det ännu mera mickel med att få alla lister osv på plats igen, tag kanske en halvtimma per dörr.
Jag föreslår att man köper Haynes Verkstadshandbok på exempelvis Biltema för 198kr, där finns bilder och beskrivningar på det mesta, sparar tid och så slipper man bryta sönder saker i onödan...
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
BTW... huven på min bil ska bytas på garanti inom kort, men hittade några blåsor på bakluckan igår oxå... blåsorna såg annorlunda ut på nått sätt... är bakluckan på E46 touring av alu eller???
Ingen del av karossen på E46 t är i aluminium.
Åk in och visa upp luckan, så byts även den på garantin.

M3E46 har en alu-huv om jag inte missminner mig.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Vart på luckan brukar det rosta?
Det brukar börja under handtaget ovanför nummerskylten. Ta en torx mejsel och skruva bort handtaget så ser du.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Har samma problem med rost på höger framdörrs bländare. Jag trodde först det hade uppstått av ett stenskott men när man läser inläggen här så verkar det vara dåligt rostskydd.

Snart får bilen både ny huv och baklucka på rostskyddsgaranti pga galvsläpp. Garantin gäller exakt en månad till; sedan har det gått 6 år.
Nu gäller det att hitta all rost.

Någon som har fler tips om var man bör leta?
Det är definitivt något fel på dem. Jag har utspridd rost hela vägen nerifrån och upp på bägge dörrarna. Speciellt längst ner på förardörren ser det riktigt förjävligt ut. T.o.m. kromlisten som sitter under har blivit färgad av rosten där.. Det lustiga är att det verkar ha uppkommit ganska fort, på max någon månad bara
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Det e ju pinsamt det här av BMW

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hejsan allihopa!

Är det så att e46an är mer rostbenägen än andra modeller? Har inte hört så mycket klagomål på rost när det gäller någon annan modell? Man blir mycket tveksam inför eventuellt köp?

Mvh / Martin
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
thunderswede

Bytte du din bländare själv? Måste man ta loss innersidan på dörren för att få loss alla lister?

Du skulle inte kunna tänka dig att skriva en liten "byte av bländare guide" ?
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Var in och visade upp min baklucka igår, dom fotade den och skulle ringa mig sen när dom fått svar.

Mr328: Hmmm... svårt att beskriva det som var på min bil... men på bakluckan på min touring hade det börjat rosta i kanten på plåten som blottas när man öppnar bakrutan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.