|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Det hørs lite konstigt ut om transmission forlusten er 8.5% så blir det så her 305hk på motor minus 8,5%=279hk om man tar 10% så blir det 274.50hk hur får beppo 327hk i från?jag har kollat alt på bilen avgas insprutning komp och alt er 100%.Kjøper man høgtalare på 500W och det er bara 400W blir man inte besviken? | |
| mina siffror kommer från rototest, där en m3:a bromsade 294 hk på drivhjulen. Med normal transmissionsförlust inräknad levererade den motorn gott och väl utlovade 321 hk. | |
|
Det allra vanligaste är att motorer lämnar minst den angivna effekten, därför att bilfabrikanterna har krav på sig att följa vissa kriterier och normer då de bromsar effekten. Det händer att det uppdagas ett och annat fusk sen med produktionsbilarna, men det är väldigt ovanligt. De skillnader som kan visa sig när t ex. Rototest eller andra bromsningar sker utanfört biltillverkarnas labb, beror många gånger på att man inte bromsar på exakt samma sätt, vilket kan påverka resutaten hur seriös och noggran man än försöker vara. Men följer man inte en exakt procedur och bromsnorm, och då helst i samma typ av bromsutrustning, så kan man mycket väl få olika resultat. Och då kan det kanske skyllas felaktigt på biltillverkaren. |
|
| Det hørs jo bra ut får hoppas min holder det samma.undrar om det hjelper at ta bort katten och eventuelt chippa er det at rekomedera? | |
| Precis! Och jag litar i alla fall mer på rototest än på många andra. | |
| Hur fugerar en en rototest v bromsbenk jag fattar inte at dom kan få 2 olika reslutat? | |
|
Roddy, Du måste lägga till 8,5%!!! Så som du räknar drar du av för drivlinan två gånger... Gör så här : 305x1,085=330,9hk på vevaxeln. Om du istället har kört motorn i bänk och vet vad för förlust du har i drivlinan, säg 8,5% procent, räknar du så här: Uppmätt effekt ~330,9hk 330,9*0,915=305hk //Marcus |
|
| Roddy, Rototest har inte fått två olika resultat. Bara ett på 294 drivhjuls hk. Att det är olika siffror i texten ovan beror på att vi diskuterar hur mkt som är normal transmissionsförlust. Vi är överens om att den i snitt är mer än 8.5%, men OM den hade varit på 8,5% så hade motorn avrit exakt så stark som bmw uppger. Om nu transmissionsförlusten är mer än 8,5% så betyder det att eftersom motor presterade 294 hk på drivhjulen har den iså fall MER än 321 hk på vevaxeln! | |
| ja det er klar men jag vet inte hur mycke forlust i drivlinan nogon seier 8.5% mens andra seier mellan 15-17% hvad er det som er riktigt?jag tycker detta er viktigt nær man kjøper nesta bil. | |
|
HARM: Man räknar 305/0,915=333hk om man känner till drivhjulseffekt och transmissionsförlust (8,5%). Flåklypa |
|
|
roddy. Man talar ofta om olika transmissionsförluster på olika bromsutrustningar, vilket jag tyckte jag nämnde tidigare i ett inlägg. Skillnaderna beror på att i vissa anlägningar, som den som du bromsade i, så tillkommer förlusterna som däcken har mot rullarna, och det kan vara lite olika beroende på vilka däck man har. I de fallen så talas det alltså om däckförlust + transmissionsförlust = ca 15-30 % beroende på typ av transmission. Automat och 4wd ligger i topp där. Bromsar man med en Rototest så skruvas hjulen av och bromsen moteras direkt i hjulaxlarna, alltså finns ingen förlust mellan däck och rullar, utan bara rena transmissionsförlusten. Då brukar man tala om ca 8-15% beroende på transmission. Automat och 4wd ligger i topp även här. |
|
|
Flåklypa, rätt! Var lite snabb... Livet börjar vid 9G... |
|
| nær jag har 305hk på hjulen for man legga til 8.5% er så.Hvarfør? så som jag forstår detta. meter man på rullande veg fikk jag ut 257.78hk på hjulen detta enlikt evalasjonsprogramet.jag har varit med på at bromsa 4 -5 bilar den enda bilen som hade samma effekt som står i intyget var en m3-3.0.Jag bara frågar man aldri før gammal at læra seg. | |
|
Om du hade 257.78 Hk på hjulen så har du alltså ca 278hk i motorn vid 8,5% förlust. 281hk(motor) x 0.915(8.5%) = 257hk(hjulen). Men eftersom drivlineförlusterna troligen är aningen större så kan man kanske säga att du har exempelvis vid 10% förlust: 286hk(motor) x 0.900(10%) = 257hk(hjul) vid 12% förlust: 293hk(motor) x 0.880(12%) = 257hk(hjul) Men enligt de som gjorde testet så hade du uppmätt 257,78 hk på hjulen och sedan så räknade de om det till 305 hk i motorn. Det verkar ju som de har räknat med ca. 18% förlust. Men eftersom du har en 3.2:a så borde du kanske ha lite fler hästkrafter. Eller också så är det sällan så att 3.2:orna har fler hk. mvh/Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.