|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
cane |
Många variabler gör att det skiljer mellan bilarna. Testades den på samma höjd som BMW? Samma temp? etc. Annars verkar det vara vanligt att BMW M saknar 10-15 kusar som verkar sprungit över till alpina, Länk 305hk alpina 3.3l lämnade 322hk. |
| bilen hadde 305hk på motoren sen går bort ca 15-17% i driverket så det blir inte mycke kvar. Jag menar at nær det ska vara 321hk så ska det .vara det. nær man kjøper et kilo kaffe och får bara 900gr ja då tror jag det hadde blivet liv. | |
|
om du bromsade den på rullande landsväg och fick 300 hk så har du ju 345 hk i motorn med 15 procents förlust i drivlina. Tänk efter lite nu!!! Du mätte effekten genom drivlinan ju! Livet börjar vid 9G... |
|
|
vart fick du 15 % ifrån??? En vild gissning bara lr?? Om du hade 305 drivhjulshästar och BMW uppger 321 hk på vevaxeln ger detta en förlust genom transmissionen på enbart 16 hk eller 5%!!! 305/321 Livet börjar vid 9G... |
|
|
Han säger ju att han har 305hk i motorn. Flåklypa |
|
| det er helt rett 305hk på motoren jag vet inte men dom som har reda på dette påstår at mellan 15-17%går bort i driverket om detta er rett jag vet inte? | |
| Normal transmissionsförlust på en 2-hjulsdriven bil med manuell låda brukar vara 8-10%. | |
|
11-12% har jag hört för en manuell framhjulsdriven, någon procent högre för en bakhjulsdriven. Fler bud? :-) Flåklypa |
|
|
15-17% har jag hört att det e på E36 Mvh Tobias |
|
|
okej, jag tolkade detta: "kjørde bil opp på rullande broms benk spennde fast bilen " Som om han mätte på drivhjulen. //Marcus Livet börjar vid 9G... |
|
|
Några frågor för att reda ut röran kanske. 1. Du bromsade bilen på rullande landsväg säger du? Alltså där bilens bakhjul driver mot en rulle i golvet? Ja eller nej? 2. Om det blev ja på förra frågan, hur mycket Hk mättes då på drivhjulen? 3. Om det var de 305 Hk du nämnde, så skall ju de totala förlusterna mellan rulle/däck samt genom transmissionen räknas på detta och då lär motoreffekten landa på ca 30-40 Hk över 305 Hk. Om de 305 verkligen är motoreffekten, så måste det ju finnas en uppmätt drivhjulseffekt att utgå ifrån. Vad var den på då? 4. Var denna uppmätta effekt korrigerad mot normala standarder, eller var det okorrigerat? Korrigering innebär att man räknar om och kompenserar/korrigerar för olika mätförhållanden. Alltså, om det är minusgrader i bromsrummet och väldigt högt lufttryck hos den ena bromsaren eller bromstillfället, så kommer det at ge extra effekt. Lika väl som svettvarmt och lågt lufttryck ger lägre effekt. För att kunna jämföra bromsninar gjorda vid olika förhållanden så använder man korrigering som räknar om för att visa vad dessa båda olioka mätningar skulle ha gett för effekt på en sk. standarddag eller normdag. Som brukar vara ett normalt lufftryck och typ 20 grader mm. Allmän info. En normal bakhjulsdriven bil har sannolikt inte så låg total transmissionsförlust som 8-10%, i synnerhet inte om däckens förluster mot vägbanan skall räknas med. Tar man av hjulen och bromsar t ex. med en Rototest-anläggning som skruvas direkt i hjulnaven, så har den genopmsnittsliga framhjulsdrivna bilen ca 8-10% transförlust. Men en fwd har ingen Hypoidslytväxel som är tungdriven som en bakhjulsdriven bil har, så den senare har normalt högre förluster. Sen tillkommer alltså även däckens förluster mot väg/rulle Detta gör att vi i dessa normala rullande lansvägar ofta hör talas om 15-30% förluster beroende på bil, fwd rwd eller awd, samt däckstyp. Sen har man ju lite olika sätt att bromsa i dessa bromsutrustningar med, för olika ändamål, vilket mycket väl kan ge variationer i effekten på en och samma bil. Men det är en helt annan historia... |
|
| bilen er bromsad i dynojet performance evaluation program var vi fikk ut 257.78hk på bakhjulerna efter omrekning er ca 305hk på motoren bilen er bromsad på Ess.jag fatter inte er så många sett at bromsa på man får vel det samma resultatet? | |
|
Nej, bromsar man på olika sätt eller under olika förhållanden, så är risken stor att man kan få olika resultat på samma bil. Frågan som nu är viktigast är om det resultat du fått är en korrigerad effekt eller okorrigerad? |
|
|
Här är en bänkning som Supersprint har gjort för 3.2ans motor... Med och utan Supersprint headers: Länk Vridet verkar ju stämma överens rätt bra, men inte effekten... Mvh Tobias |
|
| detta er en korrigerad effekt det enda som inte var der er flækten som brukar stå framfør bilen nær bromsing pågår, kan detta ha inverkad på effekten? | |
|
Ja, fläkten kan mycket väl påverka effekten, även på en icke turbobil. De flesta bilar ger mer effekt ute i verkligheten i fart, än inne på rulle/bänk. Därför att bilens hela Insugssystem då får viss hjälp av fartvinden med andningen, samt att tempen ofta är lite lägre ute i verkligheten, i alla fall här i sverige. |
|
| Det blir ju desto roligare om det är som du (dr tinnitus) säger, att en bwdbil har mer än 10% förlust. Om vi tar exemplet med M3:an som rototest fick fram 294 drivhjuls hk på, och sedan räknar om det till motoreffekt, med 15% drivhjulsförlust, så betyder det att M3:an lämnade drygt 345hk....... :D | |
|
Beppo. Ja kanske, men minns nu att en bromsning med Rototest sker utan hjulen, så det är inte alls säkert att förlusten är så hög som 15% På en Rototest brukar framhjulsdrivna ligga på ca 8-10% medans bakhjulsdrivna ligger en smula högre normalt, men kanske inte så högt som 15% |
|
|
Om transmissions förlusten var ca 8.5% vid testet av M3:an, så lämnade den utlovade 321 hk. Alla transmissionsförlustsiffror över 8,5 % ger mer Credits till Bmw Motorsport. Om man räknar med en förlust på 10 % betyder det att den lämnade ca 327 hk på veven. Min poäng är: Det är nog som du säger, dr tinnitus att en bwd bil har högre förlust, säg 12%. Men då finns det ju knappast ngt att klaga på gällande effekten i motorn..... |
|
|
Hittade denne tråden idag.. Länk Er samma motor, så kanskje det er verdt å kolla upp?? Det skal jag!! :) Kanskje man hittar dom 20hk.. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.