|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
andha45 |
Ja, det fanns nog innan EU-direktivet kom till 96 el 97. Men hur vet du att xenon var originalmonterad på e39? Mig veterligen hade alla e39 med xenon ett paket med xenon+rengörare+ljushöjdsreglering (och även regnsensor). Det är den enda utrustningskod som finns hos BMW vad jag känner till och den gick inte att köpa xenon utan de andra grejerna. PH |
|
Bra fråga. Jag hade väl liknande funderingar men fick aldrig nåt svar. FP |
|
andha45 |
Har skickat frågan till våra tyska kolleger. Det förvånar mig lite att tyska BMW-åf monterar något som är olagligt, det är inte likt tyskar... Kan tänka mig att en och annan tycker att frågan börjar spåra ur... tur att det finns forum till sånt. PH |
|
Besiktat 2 gånger utan problem. De kollade ljusbilden bara. e32 -89. |
|
|
Enligt www.schwacke.de ingick strålkastarspolning när man valde till Xenonljus på E39, det syns dock bara på deras sida när man kryssar i Xenonljus, detta gäller då den Tyska marknaden. Låter vettigt att kravet kom 96-97, i och med att det finns E38:or och A8:or utan lampspolning av årsmodell 94, 95 och 96?, trots Xenon. Mvh Stephan |
|
andha45 |
Enl. tyskarna är det (vilket jag också tidigare fått info om) lag på höjdreglering o rengörare vid xenon, om de utrustas med det nu. Är bilen tillverkad före 2000 och utrustad med xenon från fabrik kommer man undan, det måste ha varit någon övergångsregel efter att EU-direktivet trädde i kraft. e39 tycks inte ha gått att få med xenon utan spolning någon gång utan det har ingått i xenon-utr-koden sen 1996 (har kollat schwacke.de o ett webarkiv) Länk |
andha45 |
Stephan, du skrev samtidigt som jag undersökte... jag håller med om allt du skriver. Specen var samma i Sverige med den skillnaden att spolning var std på alla i Sverige, alltså tillkom regnsensor och höjdreglering när man köpte till Xenon f ö är webarchive.de kul - där kan man surfa på sena 90-talssidor, t ex bmw.de |
|
Frågan är vad vi tillfört debatten? Att det finns regler visste nog de flesta sen länge. Att det trots detta finns bilar i trafik med xenon/HID utan denna utrustning av olika anledningar får vi ju leva med oavsett hur många instanser vi kollar med. Att det går utmärkt att besiktiga en funktion utan att vissa sekundära tekniska regler är uppfyllda tycks vara en nyhet för en del, trots att t.ex Jeppe förklarat detta många gånger, gäller inte bara t.ex lampor. Jag besiktade för en dryg månad sen, och tjänstemannen konstaterade snabbt "importbil ser jag, xenon utan spolning osv..." Han propsade inte på att det behövdes och testade ljuset osv UA. Har för mig att det var samme man som svarade "nej" när jag frågade på detta för några år sen, och importbil nämdes inte den gången. Det skulle tveklöst underlättat en del om man söker bakåt på forumet i ämnet man är nyfiken på, det blir mindre upprepningar då. Vet inte om det går att komma så mycket längre i detta, jag har nånstans ett dokument från TUV om xenon/HID, gällande undantag osv men vet inte om jag hittar det och om det tillför nåt nytt. FP |
|
|
Polaren körde igenom sin S2000 utan problem och han hade inte automatisk nivåreglering Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Jesperado> "På en kontrollbesiktning kontrollerar man ljusbilden, ljusstyrkan och inställningen i höjd och sidled. Vilken typ av strålkastare man använder sig av eller om det finns automatisk nivåreglering och strålkastarrengörare kontrolleras alltså inte..." Mao bryr de sig inte om man har xenon eftermonterat eller? Man får inte nedslag på besiktningen så länge ljusbilden är korrekt oavsett vilken sorts ljuskälla man har? *BAWORAK* |
|
| Det jobbiga är ju att man måste ha samma ågren varje år. Bara för att man tagit sig igenom ett år så innebär det inte att man inte får anmärkning nästa. | |
|
Det beror nog på. Fibblar man med egna lösningar, alternativt konverterar strålkastare som aldrig varit avsedda för HID så är risken överhängande. Det förutsätter nog att man vet vad man gör, att installationen är snygg och att resultatet är kontrollerat med riktig ljusprovare osv. Det finns ju en anledning till detta, en felaktig HID-installation är ju en verklig trafikfara. Men med t.ex facelift -01 på en E39 så ser jag inte nåt som helst problem, det är ju originalprylar osv. FP |
|
|
SvanteE: I princip ja. Är det en halvljusstrålkastare och det lyser som det ska så är det OK... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag bugar och bockar för informationen. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.