|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Japp, idag fick jag stryk igen. Nu är det dags snart att ge igen med hojen. ;-) Det roliga är att Duffyman tyckte att jag hängde på ganska bra medan jag tyckte att han drog iväg ganska klart. Oftast brukar förarna resonera tvärtom. F.ö var vi överens om att alldeles för många fegar ur om man möter snabbare bilar. Flåklypa |
|
|
Jag raceade mot MB CL 65 AMG för några dagar sedan. Gick inte så bra :) //Schnitzer |
|
|
Kom med hojen du Flåklypa. Det roliga är väl att vi BMW ägare många ggr inte klarar av att bli frånåkta. Vare sig det gäller M5 3,8 VS M3 3,2 eller som i mitt o Flåklypas fall SAAB VS M5. Det är väl bättre att ha kul än att bli sur om man blir frånåkt. Vad det gäller M5 3,8 VS M3 3,2 så tror jag margenalerna (stavas de så?) är små. Törs inte säga till vilkens fördel. Polaren har en M3 3,0 o jag tycker min M5 3,8 är snabbare så skillnaderna mellen 3,8 och 3,2 är nog väldigt små. Eller?? |
|
|
Som jag skrev för några år sedan så är jag övertygad om at ten frisk M3 3,2 är mycket snabbare än en M5 3,8: Alla tider på M5 E34 0-200 km/h har jag sett är ett par sekunder över 20 s. Artikel AMS "Funfer potenz" = 23,9 s test av M5 3,6 Sport Auto "M Motionen" = 25,1 till 200 km/h M5 3,8 1995 vilket var en osedvanligt dålig tid. Men visa mig gärna ett test då en M5 E34 får under 20 s till 200 km/h. BMW M3 3,2 MED SMG som är erkänt långsammare gör i Sport Auto 0-200 km/h på 20,8 s i deras supertest. Cd E34 M5: 0,33 Tomvikt 1718 kg Cd M3 E36: 0,32 Tomvikt 1515 kg 0-1000 m 26 s M5 3,6 0-1000 m M5 25,2 s E34 3,8 0-1000 M3 3,2 Coupe m 24,7 s 0-1000 m M3 3,0 Coupe 25,6 Jag ser inget i ovanstående fakta från officiella BMW broschyrer som stöder din teori att M5 E34 är snabbare än en M3 3,2 E36. Ytterligare fakta från nordens bredddgrader: M5 Touring som gör enaståend ifrån sig till 100 km/h på 5,5 s med full tank och två passagerare blir i högre hastigheter markant slöare. 0-130 km/h 9,1 s M3 3,2 Limousine (som väger mer än Coupe) 0-130 km/h på 8,8 s. Dvs redan i ett 30 km/h intervall tappar M5an mot M3. Referens; M3 3,2 Limo vs. Porsche 993 Carrera 8/96 Teknikens Värld M5 Touring vs . Audi S4 4,2 1/93 Teknikens Värld. M3 3,2 ÄR snabbare än en M5. Länk |
|
|
Duffyman: Håller med! Jag förstår inte varför en massa BMW-folk har problem med det. Har man kört ifrån eller om någon så har man, om inte så är det väl ingen idé att dra en massa bortförklaringar som att handbromsen fastnade eller dylikt. Många som kör (speciellt M-modellerna) tror att de har den värsta och snabbaste bilen på gatan samt att de är någon kändis eller något. Förstår inte det riktigt! Sedan att en M3 är snabbare när börjar från 0 är inget nytt, men om man börjar i högre farter som t.ex 160 km/h och vidare upp mot 200 km/h så går M5 3,8 går marginellt bättre (och efter). I alla fall mot de jag har kört. Om man ser till hästkrafterna så har 3,8 betydligt mer än en M3 3,2, även om 3,2:an har alla sina kvar. Har aldrig sett en 3,8 med mindre än 321 hk. Bara en gång och det var på min kompis M5. Han hade 318,2 hk, men då var ena kolven defekt också (gick väldigt dåligt). Sedan tiden för M5 -95 på 25,1 sek är i och för sig dålig, men tänk på att -95:orna går sämre än de 5-växalde 3,8:orna. Har testat mot både original och trimmade M5 -95. Min bil är för övrigt helt original, inte ens sportfilter. T.o.m. tyskarna vet att -95:an är lite långsammare. Läste på något forum hur förvånade de var. Varför vet jag inte, möjligtvis att det är 18" och en 6-växlad låda. Mer vikt, utväxling? Vad det är vet jag i alla fall inte. Sedan beror det ju som vanligt på föraren. Har kört mot så många och jag tycker inte alla kan vara så dåliga. T.o.m. en som är rallyförare och han borde ju kunna få i växlarna eftersom han kör så ofta. Det är som jag sagt förut inte konstigt om M3:an skulle få bättre tider än en M5 3,8 om man börjar från 0. Tänk bara på M5:ans vikt och hur klen den är på de lägre varvtalen. M3:an har väl vanos för att hjälpa till där om jag inte har fattat det hela fel? Lättare bil, osv. Jag har kört M3 och åkt med i flera också. Känner att den är snabbare än en M5 3,6 och 3,8 i början, men sedan får jag säga precis som "nk" sa att "tycker att M5 är snabbare från 170 och upp till 250". //Schnitzer |
|
|
M5 Touringen går också sämre i högre farter, men det är ju ingen nyhet! M5 E34 är heller inte någon racer vid rödljuset (som många). Mer en Autobahn-racer! //Schnitzer |
|
|
krokodilen : Blev du nå klokare på vad du kommer att köpa ?? Jag skulle kuna tänka mig en M3 cab om jag inte hadde M5an , därför att om jag bara kör sommar tid så varför inte kunna cabba ner en solig dag + prestandan !! mvh Lars |
|
|
Det beror ju vad du ska ha bilen till.... Personligen tycker jag att m5:an ser betydligt äldre ut i utseendet... men är juh en fin bil att åka i, inget att säga om den saken! men kolla hur det var med Vanosproblemen på 3,2 motorn, ifall att du är intresserad av en sån. No fucking turboshit, just real power!! |
|
|
Det är ju kul att läsa vad alla tycker, sen får man ju gallra lite och plocka ut de bästa "smulorna" : )!!!! Jag har varit i Tyskland i några dagar så jag har inte läst tråden föränn nu!! Hittade dock inget som jag anser "duger" ; ) jag tror fan att det är billigare att handla i Sverige!! Men jag får nog åka längre ner nästa gång, då denna resan var lite av en mini semester. Kastade bilen full i öl/sprit och åkte hem! Men jag letar vidare!! Ös på med mera synpunker bara !! Mvh Christer P,s Löneökningen jag skrev om inledningsvis, ca 35k om året av detta får jag kanske behålla typ 1100:- / mån resten tar Göran P Är inte detta förjävligt så säg!!?? sedan åker man å tankar för 7-8:- i skatt/liter Jag skulle nog köpa en Lb-reggad Fiat uno Diesel istället!!!!!! : ( Fan staten uppmuntrar ju folk till att mygla!! "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" |
|
|
Närman åker BMW M Coupé så är det rätt svårt att se skillnad på om det är står m3 eller m5 när man kollar i backspegeln. Iof ska man väl inte kolla så mycket bakåt, allt bakom är ju historia ;0))) Z MMM Coupe |
|
|
Behandla dom äldre med respekt...;) Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.