AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.575

M3:an startar inte

Sida 1 av 2
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Det e helt mysko, igår körde jag hem bilen efter att jag har haft den inställd över vintern, tankade innan jag kom hem. Ställde bilen. Idag när jag kom hem från jobbet så fyllde jag på spolarvätska och bromsolja. Sen så tänkte jag köra en sväng men då startar inte bilen...har testat me startkablar men det gick inte, hällde i mer bensin, gick inte...låter som startmotorn går runt men bilen startar bara inte...Hjälp mig! vad kan vara för fel?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
bränslepump?
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Har tänkt me den me....tänkte oxå på om larmet spökar..ifall startspärren har hängt sig..visserligen så e larmet rätt så nytt...

Niklas Olsson, BMW M3-94
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Om startmotorn snurrar så är det förmodligen inte larmet. Är det ett eftermonterat larm så brukar inte startmotorn snurra eftersom startspärrreläet i larmet ger ingen spänning . Vad har du för larm? Har haft 2st bilar där bensinpumpen har gett upp efter ca 15000mil. Det första jag gjorde på min nuvarande bil var att byta pumpen ca 1300kr komplett till en M3-93. Till en 325-92 så kostade bara pumpen 2500kr, märkligt(priser på BMW). Om du misstänker att det kan vara pumpen plocka bort den och testa med 12v spänning för att se om den fungerar som den ska. Slå lite på den för att se om den ha tendens att stanna.
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
vart sitter bränslepumpen? lät att komma åt?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Tjena!

Den sitter under baksätet på höger sida, skruva bort locket å vips där sitter den. Ta loss slangarna å gänga loss plast "muttern" å dra upp pumpen! Bytte min pump på 20 min:)
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Det lät inte så svårt...ska kolla upp den sen efter jobbet.

Om det nu inte e pumpen, skulle det kunna ha blivit nåt jordfel eller lite fukt i tanken eftersom den har stått rätt så länge...

Niklas Olsson, BMW M3-94
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
prova att polvända så pumpen går åt fel håll om den inte startar.. Då brukar de hoppa igång och man kan köra en stund på dem, medans man väntar på att den nya kommer.
hampe m3
röstar på larmet då ja fick samma problem efter vinter avställningen,

fick nya dosor o kåder från cargard men det löste sig inte, bilen bärgades till en larm firma, dom konstaterade att larmet va riktigt dråpligt o slarvigt inkoplat så ja ringde till BMW firman som instalerade det men dom påstod att dom inte instalerat ngt larm fast att ja hade kvittot från dom på hella instalationen, fick riktigt bra service från cargard och larm firman, eftersom ja inte va deras första kund med samma problem från Bmw så betalade ja bara 250kr för några papper resten stod cargard för..

Service!!!
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Vargher:
Är det locket som e bakom passagerarstolen som du menar? Har den dubbla kontakter och två slangar på?

Tittade även på andra sidan, såg likadant ut fast me bara en kontakt...

Ska pumpen låta nåt när jag tar på tändningen?

Finns det ngr säkringar eller reläer som styr pumpen?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
På andra sidan sitter Bränslenivåmätaren.
Ja den ska låta när du slår på tändningen.
Och ja det finns relä som styr pumpen. Tror det skall vara 2 st relän. Det var den på min 318is. Ena reläet gav upp då startade ej bilen. Du kan prova ta bort reläna och brygga så pumpen går konstant på så vis ser du vilket relä som är trasigt om det nu är nått som är trasigt. Jag gissar iallfall att det är så i ditt fall...
Lycka till...

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
ok, jag har inte en aning om vart de reläerna sitter...vet nån?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Testa o dra på lite start gas kolla om den startar å vet du ifall det är bränsle pumpen...
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Jag tror det skall finnas nån tråd om detta vart reläna sitter. jag har det inte i huvudet om du ej hittar så kanske jag kan kolla imorrn.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
ok, jag ska leta lite på forumet, e mycke att kolla igenom...det e bara att skriva imorrn om du vet vilka..

Niklas Olsson, BMW M3-94
Tja!

Jo det ser nästan lika ut på vänster sida, men som Johnte sa det är nivåmätaren. Det ska va höger sida. Jag knackade lite på plastringen under locket med en hammare medans jag provade att starta då hoppade den igång, funkar ett tag men sen gav pumpen upp hehe.

Lycka till !
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Testade att sparya in lite startgas vid luftfilret...men bilen startade inte....

Har testat oxå att knacka lite på plastringen under locket, men icke...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Kan det vara nåt me tändnings systemet?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Vilka stift är plus och minus på bränslepumpen? efter att man tagit loss det svarta locket så sitter det två kontakter, tror den ena är vit och den andra svart, kommer inte ihåg...vilken av dom e plus o minus? tänkte dra kablar direkt från batteriet till pumpen å se om den fungerar eller inte...tacksam för snabba svar!

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
johnte: Har du kollat upp vart reläerna sitter?

Niklas Olsson, BMW M3-94
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
Hmmm.. sådana här fel är aldrig roliga.. Gick bilen helt bra när du körde, innan du slog av den?? I min m3:a är det ibland tjorv med startspärren.. Brukar du ha igång den under vintern?? tänkte ifall att det typ blir nå avlagringar i spridarna av bränslet så att dom kärvar... nå jag vet inte.....

No fucking turboshit, just real power!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.